Защо милениалите не търпят критика

Когато вашата рационална критика към нещо бъде атакувана с думите „хейт" и „тролене", нарекат ви „расист", „сексист", „ксенофоб" и „хомофоб", и ви блокират в социалните мрежи, разбирате, че си имате работа с класически милениали.

Те са наричани милениалс, милениали и поколението Y. Това са родените някъде между началото на 1980-те и 2000-те години, които (особено най-младите сред тях) създават стерилна култура на политическа коректност, антиинтелектуална гордост, непоносима свръхчувствителност и ерозират постиженията на западната цивилизация.

Още в началото трябва да се очертае едно разделение между милениалите от развития Западен свят и тези в страна като България - и двете групи в своето мнозинство са разглезени, хленчещи, неподготвени за реалния свят консуматори, които създават виртуално съдържание със съмнително качество. Някои от причините за тяхното идентично поведение обаче са различни.

Със своя страх от критика и остра сатира милениалите заслужиха жаргонното определение „специални снежинки". В България „специалните снежинки" са формирани от две крайности - обремененото политическото наследство и глобалния интернет тренд за приемственост и заедност. Младите бягат от реалния социален и културен пейзаж в убежището на селфитата и контролираните виртуални приятелски среди, където дисидентите не са добре дошли.

Основният капитал на милениалите е тяхното виртуално присъствие - профилите в социалните мрежи и медии. В стерилната киберсреда комуникацията е деформирана, а критиката - нежелана.

Всеки лайк помпа балона с егото, а всеки негативен коментар е равносилен на неприемлив хейт. Чувствата са по-важни от фактите. Изкривеното общуване подхранва заблудата, че всичко трябва да е хубаво, розово и одобрявано. Ако всичко е супер и еднакво добро, а всинца сме в „готиния филм", то какъв тогава е смисълът от разговор, дебат, дискусия?

Гледката на вдигнати вежди и въртене на очи при поемането на критичен подход към филм, пиеса или песен е вече досадно клише. „Не бъди такъв хейтър", „Защо трябва да разваляш всичко", „Това са млади хора, не заслужават да ги храниш", „Не може ли да се разбираме", „Само знаеш да критикуваш", „Типично по български", „Нека ни е готино"... Това са част от изтърканите фрази на милениалите, които целят да спрат всеки дебат в зародиш и да препотвърдят заблудата, че всичко, от което имаме нужда, е позитивизъм.

Милениалите са самовлюбени и нарцистични персонажи, които обичат своето съдържание и това, създавано от техните кръгове, и не допускат възможността за погрешна преценка. Те сляпо вярват във вродения прогрес, правотата и чистотата на младостта и отхвърлят авторитети извън своето поколение като остарели.

В България нетолерантността към различни мнения е продукт на триене между световния конформизъм и мрачните икономически перспективи на местна почва. Тук се срещат националните комплекси с обсесията по трендове.

Младежите създават празна, ексхибиционистична култура на антиинтелектуалното самозадоволяване, обединена около идеята, че „трябва да ни е баси якото, брат!".

За ракурса към развития Западен свят говори авторът и културен критик Брет Истън Елис („Американски психар"). Той очертава свръхчувствителността на хората от поколението Y и тяхната настойчивост винаги да излизат прави, независимо дали огромни масиви от доказателства стоят срещу техните позиции. Той вижда в представителите на това поколение неумение да поставят нещата в контекст, комбинирано с преиграване, преувеличаване и разчитане на пасивно-агресивна позитивност. Още от детство те са възпитани в религията на сигурността и свръхпротекционизма на техните родители.

В развития Западен свят, и най-вече САЩ, милениалите са отгледани от Поколението X, което в своя родителски акт се бунтува срещу собствената си минала бунтовническа култура. Според Елис причината за прекаленото обгрижване, с което Поколението Х натоварва своите наследници, е компенсация за любовта, която не са получили от собствените си себични родители от „бейби-буумър" поколението - златната генерация на следвоенна Америка.

Писателят и социален сатирик описва неадекватната подготовка, която милениалите са получили за справяне с трудностите на живота. „Те не знаят как работи светът: хората може да не те харесат, обектът на твоите желания може да не отвърне на любовта ти, децата са жестоки, работата е гадна, трудно е да станеш добър в нещо, животът е съставен от провали и разочарования, нямаш талант, хората страдат, остаряват, умират. А това поколение реагира на тази действителност като колабира в сантименталност, играе ролята на жертва и отказва да признае тежките факти на съществуването, да ги преглътне, да ги обработи и да продължи напред", пише Елис във Vanity Fair .

Милениалите не са в състояние да понесат един враждебен или безразличен свят. Песимизмът, иронията и бунтът на предходното поколение X са заменени от тревожност и страх, че някой няма да те хареса, че може да не натисне бутона лайк под твоя статус, линк или снимка. Това е колективната поколенческа паника, провокирана от перспективата нещата, които предлагаш в пространството, да бъдат разкритикувани, осмени и дискредитирани.

Брет Истън Елис е силно скептичен към създаваното от милениалите: „когато те направят нещо, пред тях има толкова много канали за разпространението му, те могат да пуснат своето съдържание веднага и навсякъде, но заради тази нова свобода се губи прецизността, старанието, необходимостта от умение и в крайна сметка тяхното съдържание често е скапано, което е нормално".

Отрицателното отношение обаче запраща младежите в спирала на срама, а този, който ги критикува, е брандиран като хейтър и трол. Елис вижда в това инфантилно поведение вината на родителите, които са разглезили своите деца с постоянни и незаслужени похвали, бранили са ги от тъмните страни на живота, осигурявали са им медали за последно място, изграждали са им крехка и наивна увереност, с повърхностно положително отношение. Всичко това рухва за секунди при най-малкото отдалечаване от зоната на комфорта.

Мечтата и мисията на милениалите е да бъдат винаги харесвани, никога критикувани и заедно да танцуват под звуците на ободрителна виртуална „Кумбая", без да допускат големия лош свят да застраши прочувствената им илюзия, че са неизменно прави и талантливи.

Точно това трябва да се случи.

#1 Harry 24.05.2016 в 18:31:57

Всъщност става въпрос за определен вид инфантилност, замислена, формирана, отглеждана целенасочено от западния, най-често американски елит. У нас този вид емоционални и интелектуални девианти се отглеждат през последните 25 г. под натиска и с парите на американски фондации, решаваща роля играят соросоидите...

#2 Прилепчето 24.05.2016 в 18:59:31

Прекалено...крайно!!! Дори и да кажем, че посоката на един такъв анализ е вярна, все пак ми се струва, че е твърде рязко да се изпада в подобни абсолютизации. Извинявайте, кой нормален човек не иска да живее в комфорт? В крайна сметка, за какво са толкова години образование и труд - за да живеем под непрекъснат стрес дали ще има утре? Ето това не е нормално. Никой не иска непрекъснато висяща брадва до шията. Ок, съгласен съм за нарцисизма, но той винаги е съществувал, просто интернет го "регистрира", така да се каже, официално. Да, така е младите хора са чувствителни - едно е да те квалифицират, обраменявайки те в някаква стигма, друго е да кажат, че си сбъркал някъде. Да, на първото се реагира и определено ТРЯБВА да се реагира! Всеки има право да отстоява себе си! А защо непрекъснато трябва да се правят такива отделяния - "милениали", "поколение Y,Z, A, B, C, D.......", "загубени", "намерени", "изтърсени"....къде му е краят на всичко това? В такива концепции аз лично съзирам дълбока завист на по-старите поколения за нещата които имат техните деца и колосално неразбиране към житейското им себеусещане. Предният пост няма какво да го коментирам - конспирация до конспирацията, мила моя майно льо!

#4 Кръстанов 24.05.2016 в 19:33:14

Взелият се за автор Лебовски този път изпуши отвсякъде. Такива генерализации дори М. Касимова не прави С един замах вкара всички родени между 1980 и 2000 под един знаменател и почна да ги ръси едни галактически глупости, че чак нета ти да спре. Примерите за интелигентни и успели хора, родени в този период е толкова голям, че спокойно надминава броя на думите от горното словоблудство. В пъти

#5 KingoftheROAD 25.05.2016 в 17:33:55

По-скоро има предвид от 1990 до 2000г. Така погледнато статията по-се ядва.

#6 cheung 26.05.2016 в 15:32:24

Дъртак плюе срещу младите! Е няма да успееш, върви на гробищата!

#7 boris 26.05.2016 в 16:46:47

„Всяко поколение смята себе си за по-умно от предишното и за по-мъдро от следващото.“ Ерик Артър Блеър

#8 Citizen X 29.05.2016 в 18:11:43

Е да, ама не! Драги ми коментиращи... Този път съм ужасяващо съгласен с тавариш Лебовски. Ако има нещо, от което бих се разграничил в текста, то е генерализацията. И все пак е вярно, че малките пишлегари с всяка изминала година стават все по-зле - на мама и на тате патенцата. Или както веднъж ми каза една малко по-възрастна позната - "Аз ако трябва ще го карам на боб с хляб, ама щерка ми ше има най-хубавия телефон в класа"... А по отношение на западноевропейските политкоректорчета... Ами години наред хоствах такива през каучсърфинга. Докато този Януари една 19-годишна немска патка не оспори случилото се в Кьолн като медийна измислица... Е, избъзиках я, че явно е по-безопасно да кара новата година в Истанбул, откъдето пристигна, но да храни татковината, станало толко модерно... Момето също опита да ми обясни, колко семпло опитва да живее, поради което е веган (гъзо и не издаваше хранителните навици да беха от най-здравословните), през същото време размахвайки последния размер врата на замзунг...

#9 Мъц 29.05.2016 в 18:34:10

Термнинът "милениали" произлиза от английската дума "Millennium", която в превод означава хилядолетие. "Милениали" са всички родени през 2000г. и след нея. Всеки си пише глупостите в тоя форум без да си направи труда да направи елементарно проучване. Как да уважавам статия базирана на грешни твърдения?

#10 explorer 29.08.2016 в 15:06:53

@#9, типичен отговор за въпросното поколение, претенции без покритие. Millennials е израз използван за работната ръка, която излиза на пазара на труда през 2000-та година. Това са хора родени в началото на 80-те вече завършили образователният си цикъл и започващи своя професионален път към датата на настъпване на новото хилядолетие. Освен това в стандартното деление на "поколения" е въведено с маркетингова и мениджмънт цел. Различаваме 4 такива засега: The Veterans - родени преди 1946 Бейбибумърите - родени след ВСВ до към 64-а година поколение Х - родени 65 - 79-а година поколение У - 80-2000

Новините

Най-четените