Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Произведено в Италия" по китайски

Колко от произведените в Италия дрехи наистина са италиански Снимка: deviantart.com
Колко от произведените в Италия дрехи наистина са италиански
"Произведено в Италия" по китайски Снимка: Getty Images

Провинция Тоскана, традиционен център на италианската текстилна индустрия, се превръща все повече в средище на евтина конфекция, а местните производители недоволстват, че губят на собствена територия от китайците.

Пришълците не гледат толкова мрачно на голямата промяна и новия курс към т.нар. „бързи дрехи", изтъквайки наличието на нови възможности за иначе привлекателния етикет „Произведено в Италия".

Азиатската колонизация на италианската текстилна индустрия е видна особено силно в град Прато - нещо като моден сателит на Флоренция. В неговата индустриална зона има над 4000 текстилни фирми, управлявани от китайци.

В резултат на глобализацията местният бизнес е принуден да се преструктурира, коментира Марко Ланди, президент на търговска организация на малки и средни фирми от Тоскана.

Според него останалите 3000 италиански шивачници в региона са изправени пред „безпрецедентна промяна". Те трябва да преосмислят бизнеса и пазарите си, изправени пред завладяващата китайски конкуренция.

Традицията не е това, което беше

Текстилната традиция в Прато датира още от XII век, когато производството на платове и дрехи започва да се регулира от търговците на вълна и тяхната гилдия.

Хиляди малки шивашки предприятия бълваха евтини одежди от произведени в Италия платове, като често използвана в процеса, разбира се, е помощта на работници от Китай.

Само че китайците победиха италианците в собствената им игра, създавайки свои фирми на тяхна територия.

В крайна сметка азиатците успяха да подбият цената на крайния продукт с евтини суровини от Китай. И така, в индустриалната зона на Прато отчитат увеличение с 30% на вноса на текстилни материали от Китай. В зоната дори има табели на китайски език.

Над половината от тамошните италиански собственици на малки фирми са притиснати до стената през последните десетина години, твърди Ланди. „Сега има повече китайски производители на дрехи, отколкото италиански", отчита той.

Нещо повече, китайските имигранти в Тоскана успяха да отворят пътя на „италианската" конфекция към роден Китай, чийто пазар е наистина необятен. Особено за одежди с по-скромно качество и цена.

Милиони евтини дрехи с етикета „Произведено в Италия" се изнасят от Тоскана, а експортът до известна степен си остава нерегулирана дейност. Да не говорим, че производство става с доста по-скромни разходи, което до известна степен задоволява и нуждите на европейския пазар.

Другата гледна точка

Преди повече от 10 години Сю Лин създава текстилна фабрика в Тоскана. Той е убеден, че китайската конкуренция може да вдъхне нов живот на италианските фирми, ако проявят иновативност и интерес към нови възможности.

„Италианските фирми не могат да се състезават за цената, но силата им е в естетиката, в красотата", твърди той. Предприемачът изтъква историческата роля на Италия в развитието на изкуство въобще. Какво да говорим за модата и добрия вкус към облеклото?

Прато продължава да бъде световен лидер - своеобразна лаборатория, където се тестват и създават тенденциите в производството на платове и текстилни материали.

Италианските компании инвестират в иновативни технологии, които да създадат подобрени материи и платове.

Сю Лин допълва, че в Китай има глад не само за евтино серийно производство, но и за скъпи и изящни италиански дрехи.

„Произведеното в Тоскана е най-доброто, което може да намерите", твърди Ермано Шервино, един от най-известните дизайнери от Ботуша. Самият той използва занаятчии от Тоскана и техният уникален опит, за да създаде новаторски платове за всяка от колекциите си. Догодина планира да отвори магазини в Шанхай и Китай.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените