Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Най-необичайното летище на света, където самолетите кацат на плажа

Аеропортът на остров Бара е с писта на пясъка Снимка: iStock
Аеропортът на остров Бара е с писта на пясъка

Този малък шотландски остров с около 1200 жители би бил доста незабележим, ако не притежаваше нещо крайно необикновено. Писта върху плаж.

Остров Бара, част от архипелага Външни Хебриди в Атлантическия океан, може да се похвали с единственото летище на света с редовни пътнически полети, които кацат и излитат от плаж.

Бара е със скромната площ от около 60 кв. км, и на острова, разположен на около 140 км. западно от крайбрежието на Северна Шотландия, оперира една-единствена редовна линия - от и до Глазгоу. Разстоянието до града е около 260 км.

••• Макар и интересно, това летище не е толкова опасно като тези:

Полетите са на регионалната компания Loganair и за тях се използват единствено малки, 19-местни турбовитлови самолети de Havilland Twin Otter.

Островът е с дължина под 20 км и широчина около 11, а пилотите, които кацат там, се насочват към широк плитък залив в северната му част и към плажа на име Трахмор. И кацат директно върху пясъка.

Плажът сам до себе си е толкова широк, а самолетите - толкова малки, че на летището, т.е. на пясъка, има цели 3 писти - за да може да се гарантира, че кацанията могат да се извършват срещу вятъра.

Краищата на пистите са маркирани с колове, които остават забити в пясъка, въпреки че два пъти дневно приливът ги залива.

Което пък значи, че излитания и кацания могат да се осъществяват само когато плажът не е под вода и полетният график се прави според привилите и отливите. При прилив водата е високо и пистите се неизползваеми.

Полети има само при отлив. Снимка: iStock
Полети има само при отлив.

Но също така означава, че летището в Бара често е сочено за едно от най-живописните и необичайни в цял свят.

То няма и осветление, затова няма и нощни полети, а при необходимост от аварийно кацане се осветява с фарове на автомобили.

Пътниците пък трябва да прекосят плажа, за да стигнал до терминала, разположен отвъд дюните край пистите. Въпреки че е на плажа, летището отговаря за обичайните стандарти за безопасност и има съответните аварийни служби. Те обаче са викани далеч по-често, за да оказват помощ на пострадали и попаднали на плажа делфини и тюлени, отколкото за ситуации на самото летище.

Още по-любопитно е, че плажът е отворен за всички извън часовете на полети.

Туристи и местни хора могат да се разхождат на него, но трябва да спазват предупрежденията за предстоящо кацане.

Обичайно има по няколко полета седмично от и до Глазгоу, а в малките самолети освен местните хора се случва да се возят и туристи и особено любители на авиацията, които летят специално до Бара, за да усетят какво е да се приземиш на плаж.

Кацане върху плаж - защо не? Снимка: iStock
Кацане върху плаж - защо не?

Както и още един бонус - Twin Otter са толкова малки самолети, че пътниците са изключително близо до пилотите и могат да наблюдават таблото на пилотската кабина.

Въздушната връзка с континенталната част на Шотландия се използва и от медицински специалисти, учители или държавни служители, а поддържането на писта е важно и в случаи на медицинска необходимост от въздушни линейки.

Летището може да се похвали средно с около 8500 пътници годишно, както и 1400 кацания и излитания. Но колкото и да е интересно то, полетите от и към него няма как да се самоиздържат. Тъй като те осигуряват важна връзка за отдалечения остров, линията е субсидирана от правителството на Шотландия.

••• Най-късият полет на света е също между шотландски острови:

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.

Най-четените