Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Повече продадени билети, отколкото са местата - не е грешка, а масова практика на авиокомпаниите

Отказан полет заради свръх резервации се случва рядко и пътниците имат право на компенсации Снимка: Getty Images
Отказан полет заради свръх резервации се случва рядко и пътниците имат право на компенсации

Дори и да летите редовно, е доста вероятно това да не ви се е случвало лично.

Всички обаче сме чували за хора с валидни билети, на които е отказано да се качат на самолета в последния момент, защото няма места заради т.нар. свръх резервации или овърбукинг. Или сме гледали как служители на авиокомпанията се пазарят с пътници в опит да ги убедят да се откажат от полета си - току преди качването в самолета.

Обикновено смятаме, че става дума за грешка, но всъщност това е редовна и обичайна практика на повечето авиолинии - умишлено да продават повече места, отколкото има в самолета.

А това, че не чак толкова често на пътници се отказва бординг заради свръх резервации, говори, че компаниите просто знаят как да го правят.

В Европа, а и в останалата част от света, практиката да се продават повече места от наличните е напълно законна. А причината това да е позволено е икономическата логика - ако авиокомпаниите си позволят да пътуват с празни места, това ще намали приходите им и може да се отрази и на цената на билетите.

Авиокомпаниите не могат да си позволят да пътуват с празни места. Снимка: iStock
Авиокомпаниите не могат да си позволят да пътуват с празни места.

Нещо повече - отдавна е изчислено, че на превозвачите е по-изгодно да платят компенсации в случаите, когато не излезе сметката, отколкото самолетите да не се запълват на макс.

Как работи свръх резервацията?

По принцип на почти всеки полет има пътници, които не се появяват - закъсняват, отменят резервацията си в последната минута или пък имат гъвкав билет, който позволява да сменят полета си без допълнителни такси.

Авиолиниите съответно имат софтуер, с който изчисляват колко повече места могат да продадат за всеки един конкретен полет. Ако например за пътуването от София до Мюнхен средно във времето назад са оставали 5 незаети места, с толкова повече ще се пуснат за продажба и за бъдещ полет.

При изчислението се вземат предвид и допълнителни фактори. Времето от денонощието има значение - за сутрешните полети има повече успали се. Сезонът и празниците също играят роля - по Коледа например вероятността хората да се откажат от пътуването пада рязко и превозвачът е по-внимателен с овърбукинга.

Средно 5% от пътниците в Америка не се появяват за полета си. Снимка: БГНЕС
Средно 5% от пътниците в Америка не се появяват за полета си.

Изчисления за САЩ, цитирани от Tech Chrunch например сочат, че средно 5% от пътниците не се явяват за полета си, но при определени случаи процентът може да стигне до 15 на сто.

Статистиката на ЕС пък сочи, че вероятността всички пътници с валидни билети да се чекират навреме за полета си е 1 на 10 000.

Естествено, грешки стават, пътниците успяват да изненадат авиолиниите и да се явят повече хора, отколкото полетът може да поеме.

Първото, което се прави в такива случаи, е преди качването на борда да се търсят доброволци - хора, които по свое желание да се откажат от полета си. Срещу това те получават компенсации - билет за следващ полет, нощувка в хотел и дори парични компенсации. От гледна точка на превозвачите, това е по-рентабилно, отколкото да оставят празни места в самолета.

Доста често желаещи се намират, тъй като - според полета - финансовият стимул може да стигне стотици и дори хиляди долари.

Ако няма обаче достатъчно доброволци, авиокомпаниите отказват бординг на нужния брой пътници.

Обикновено това не е вероятно да се случи на хората от първа класа, на семейства с деца, на хора с увреждания или възрастни, както и на тези, които редовно пътуват със съответната авиолиния. Под риск са най-вече тези, които са се чекирали късно и купилите билети с отстъпка.

В случай на отказан бординг пътниците имат право на компенсации от превозвача. Те зависят от полета и дестинацията и могат да са от 250 до 600 евро.

Хората трябва да получат и или място за следващ полет, или парите от билета си, както и храна и настаняване, когато трябва да чакат над 3 часа за следващия възможен полет.

Това обаче не се случва чак толкова често - данни от британските авиационни власти например сочат, че през 2015 г. заради свръх резервации е отказано да се качат на самолетите на 50 000 пътници. Това е едва 0.02% от всички пътуващи за съответната година.

Но, когато стане, е крайно неприятно - в натоварен сезон като летния например невъзможността да се качиш на полета си и липсата на места за следващи може да съсипе почивката, а пропадналите резервации за хотели и атракции си остават за твоя сметка.

"Свръх резервациите може да изглеждат като рискова практика за някой, който няма познания върху сектора, но всъщност не водят до прекалено много проблеми", обяснява пред "Евронюз" и специалистът по авиационната индустрия Алекс Махерас.

Той също потвърждава, че отказан бординг заради препълнен полет е нещо, което се случва рядко и то предвид, че почти всички полети са овърбукнати.

Махерас обяснява защо подобно нещо - не особено често срещано при други индустрии - се налага. "Авиокомпаниите работят с изключително малки маржове на печалба - около 9 евро за място в икономична класа", казва той.

За да са на печалба, те прибягват до динамично ценообразуване, което силно се влияе от търсенето и предлагането, включително и различните цени, които се плащат за един и същ билет според това колко време преди полета е купен.

Именно част от тези стратегии е и продажбата на повече билети в опит в самолетите да няма празни места. Това обаче дава повече гъвкавост, която позволява летенето да е на по-приемливи цени.

Да ти затръшнат вратата под носа точно преди бординга е адски неприятно, но според експерта ако се погледне към по-голямата картина и с повече разбиране, практиката за свръх резервации е от полза и на индустрията, и на пътниците.

 

Най-четените