Винетката - тази възможна любовна история

Едва ли думите „винетка" и „любов" вървят ръка за ръка във въображението на средностатистическия шофьор. Въпреки това моята първа среща с "Интелигентни трафик системи" беше точно на 14 февруари. Не съм чак толкова романтичен автомобилист, въпреки това отивайки на бензиностанцията, за да заредя, получих ароматизатор с ухание на люляци срещу пълен резервоар - добра промоция.

Купуването на винетен стикер обаче се оказа малко по-трудна задача, особено след като темата за електронните винетки вече беше влязла на дневен ред и не ми се искаше да цапам предното стъкло на автомобила с криво залепената хартийка за пътуване.

Та така и аз се оказах на „среща" с интерактивната платформа за електронни винетки Vinetki.bg, а процедурата не отне повече от две минути, особено след като всичко е написано с достатъчно голям шрифт. Замислих се, че докато пишех регистрацията, екранът не изискваше да повтарям регистрацията няколко пъти, да правя устно потвърждение, с което да съобщя регистрационния си номер на всички присъстващи. Друг плюс беше, че така и не получих един спам от системата, след като оставих мейл за контакт. Скромният и кратък опит показа, че сдобиването с винетка не е болезнено преживяване, от друга страна - бързо и самотно, след като никой не идва да сваля стария стикер...

Вариациите на това изживяване са ви познати, ако пътувате по-често из страната. Най-вероятно поне веднъж в годината отивате до бензиностанцията, за да закупите винетка - дали годишна, дали седмична, няма никакво значение. Преди закупуването на годишна винетка автоматично гарантираше, че можете да изкарате и януари със стария стикер и след това отново да се надявате, че новата серия ще е стигнала бързо до близката бензиностанция - често точно това е и причина да се разходите малко повече в издирването на магистрален пропуск за следващата календарна година.

Практиката със свалянето на стария стикер, поставянето на новия, както и правилното позициониране, са само част от уменията, които трябваше един шофьор да притежава. Да не говорим, че ако сте педанти като нас, цяла година ще се взирате в малкото квадратче и ще се ядосвате, че изобщо не е симетрично поставено на стъклото. И най-важното в цялата картина за легално пътуване по магистралата - трябва да пазите касовата бележка.

С дигитализацията на този документ нормалният шофьор най-вероятно си е отдъхнал, защото всичко описано горе отпада от ритуалите за законно движение по родните пътища. Практически, те вече не съществуват, дойде краят на отлепяне и залепяне, както и почистване щателно на стъклото (често сме виждали и грешно залепен стикер, определен като невалиден от полицията).

Всеки старт на нова система, без значение от географската ширина, задължително има срок за изчистване на малки проблеми. Спомняте си градските легенди, според които старите стикери повече няма да важат от началото на годината. От друга беше странно, че системата сякаш създаваше трудности на своите потребители. Когато дойде мига за покупка на нова винетка - вече електронна - самата процедура се оказа съвсем различна и доста по-лесна.

Вече не се налага да се редим на опашки и да очакваме обслужването от служител. Vinetki.bg (предоставено от "Интелигентни трафик системи") е удобна платформа, изискваща минимални усилия и банкова карта. Избирате държавата на регистрация, пишете регистрационния номер на колата, избирате периода от време, оставяте електронна поща за контакт и осъществявате превода.

Vinetki.bg разполага и с интегриран бот, който гарантира още по-лесно обслужване и ориентиране на потребителя, в случай че се е изгубил някъде в самия сайт (въпреки че е достатъчно интуитивен). Една от най-услужливите и безплатни услуги на този етап е проверката на регистрационен номер онлайн за отчитане на оставащото време. Уеб порталът позволява закупуването и заплащането на различни такси за много повече от един автомобил, достатъчно е само да знаете точния регистрационен номер на МПС-то, всичко останало е лесно и бързо. Ако сте традиционалисти, електронната си винетка можете да заплатите и в брой на определени бензиностанции - OMV, LUKOIL, PETROL и EKO, в магазините на A1 или на касите на EasyPay. Ако традициите са ви съвсем под кожата, може да отидете дори до някой клон на Български пощи.

Същевременно разполагате и с още един вариант онлайн: TollPass.bg - платформата за заплащане на тол такси, но до старта на тол системата, от него също можете да закупите винетка.

Ако сте закупили електронна винетка на 1 януари, вероятно нито един служител не ви е спрял за проверка на пътя. Практиката показва, че същите спират онези, които са "забравили" да заплатят таксата за пътуване. Най-вероятно има и достатъчно критици, които се чудят кога и къде АПИ биха поставили бариерите, с които ще спират движението и ще събират такси.

Краткият отговор е: няма да има такива.

А какво ще се промени по родните пътища и магистрали, когато ИТС завършат и втората си фаза, а именно пускането на тол платформата TollPass.bg?

За средностатистическия шофьор на лек автомобил - нищо. Притежателите на кемпери и каравани с обща маса до 3.5 тона могат да бъдат спокойни, че ще продължат да купуват винетки, защото тол системата е насочена изцяло за превозни средства надвишаващи 3.5 тона.

За собствениците на тежкотоварни автомобили TollPass.bg ще предложи решение за тол таксуване, което е високотехнологично и е в тяхна помощ, особено по отношение на възможностите за  контрол на камионите, маршрута им на движение и товарите.

Изграждането на новата тол система ще автоматизира и позволи безпроблемно движение за тежкотоварните автомобили - така наречения free flow начин на движение. С други думи, никой няма да чака на изхода на София, за да се разплати. Бариери, нови конструкции, промяна на пътната инфраструктура и всички допълнителни усложнения ще бъдат напълно избегнати. Тол таксите ще могат да се плащат онлайн (на TollPass.bg) или в брой, например на бензиностанция.

С други думи, изрядният шофьор няма да бъде обезпокояван на пътя.

TollPass.bg все още се подготвя за бъдещата тол система. Все пак въвеждането на новата система изисква време и сериозен хардуер - само за продажбата на винетки са необходими около 40 сървъра, докато цялостната система има нужда от над 150 сървъра.

Експертите от ИТС споделят, че докато средностатистическият клиент стига само до заплащането на такса, зад завесата се синхронизират повече от 200 бизнес процеса, гарантиращи безпроблемното движение на участниците.

Трудно е думите „винетка", „пътна такса", „тол система", „тол таксуване" да събудят топли чувства в сърцето на който и да е шофьор, било то на лека кола или професионален превозвач. Нормална е съпротивата срещу всичко ново, особено свързано с плащането на пари за поддръжка на автомобила, който е необходимост за млади и стари в наши дни. Но какъв е смисъла да изразходваме чувства и енергия в отричането на нещо, вместо да ползваме добрите му страни и облекченията, предвидени за шофьорите.

Едва ли ще мислим за плащането на пътни такси с нетърпението на отиващи на първа среща с любим човек, но все пак е възможно да се спогодим с новата система за електронно таксуване и да се чувстваме спокойни, когато пътуваме по пътищата на България. Може да гледаме на системата за заплащане на електронни пътни такси не като на враг, а като на наш партньор, на когото можем да разчитаме. А каква рядкост е това, всеки един от нас е запознат.

Новините

Най-четените