Нашата работа е детската игра

„Нашата работа е детската игра". Това със сигурност е един от най-смислените слогани, измисляни някога в бизнеса. Принадлежи на една компания, която е на пазара вече повече от осемдесет и пет години и на която дължат първите си образователни стъпки десетки поколения в цял свят. Включително и в България, където играчките и възпитателните игри с нейното лого вече са неразделна част от смисленото родителство и хубавото детство - това е Fisher-Price.

Всъщност, както повечето успешни бизнес начинания в света, и Fisher-Price е резултат от няколко случайности, събрали неслучайни хора в реализирането на една вдъхновяваща идея. Годината е 1930, светът все още се чувства уморен от Първата световна война, а над американската икономика и ежедневен живот тегне сянката на Голямата депресия. Съзидателният дух и усещането за цветност и веселие са основният човешки дефицит и тази липса се усеща навсякъде.

Бизнес като на игра

Точно в това време Ървин Прайс, млад пенсионер и кмет на малкото селце Ист Аурора, Ню Йорк, търси нови бизнес начинания, без дори да има ясна идея с какво би желал да се занимава.

Съдбата го среща с ветерана в производството на играчки Херман Фишер и с Хелън Шел, която в този момент е собственичка на магазина за детски играчки „Пени Уокър" в Ню Йорк. Ражда се идеята заедно да създадат компания, която да произвежда малки детски удоволствия, предназначени за най-ранните любознателни нужди на децата. Още с учредяването си обаче и тримата са наясно, че искат да създават играчки, които да имат не само стойност като забавление, но и като колекционерски предмети. И, както осемдесет и седем години по-късно знаем, мечтата им отдавна е реалност.

Като начало триото наема петнадесет работници и учредява офис в селото на мистър Прайс, Ист Аурора. Първите произведени играчки приковават вниманието на клиентите, защото се отличават от досегашните детски забавления с красив външен вид и различни образователни функции. Една от най-продаваните играчки на марката се появява в началото на 60те години на миналия век и представлява черно-бяло кученце. Казва се Snoopy Sniffer, има симпатично и добродушно изражение и, за възхита на децата, може и да се движи на колелца!

Скоро след появата му, поръчките за кученцето толкова нарастват, че фирма почти претърпява фалит, тъй като едва успява да задоволи пазарния интерес. От това време обаче остава основният и най-важен стремеж на Fisher-Price - винаги да предлага на децата това, което надхвърля дори тяхното въображение. Този принцип важи с пълна сила и днес, когато една от най-харесваните съвременни играчки на бранда е далеч по-модерна от симпатичното кученце от 1960-те и естествено следва тенденциите на новото, високотехнологично време - роботчето BeatBo.

То следва интересите на децата от двадесет и първи век, затова не просто пее и се движи, но може и да танцува, да превръща в песен записани думи, както и да учи децата на цветове и елементарни физически команди. Защото днешните деца може и да са различни от някогашните, но има едно нещо, което ги обединява - нуждата да си обясняват света чрез игра.

Играчка за цял живот

Днес играчките с марката Fisher-Price имат свой оригинален и разпознаваем стил, който не може да бъде сбъркан с никой друг. Те са красиви, безопасни, със здрава структура и материали, интересни, възпитателни и толкова забавни, че остават символи на детството за много поколения. Играта като процес е това, което винаги е водело творческите екипи на Fisher Price и точно заради това, въпреки сериозната си и достолепна възраст, това остава най-предпочитаната марка детски играчки в света. Към нея остават лоялни поколения клиенти, които имат не само доверие в качеството й, но и силна емоционална привързаност, базирана на най-хубавата част от живота на всеки - детството.

Днес дори в България, където марката официално е представена едва от близо две десетилетия, има родители, чиито детски години са белязани от въображението в света на Fisher-Price и чиито деца днес на свой ред израстват с новото поколение играчки на марката. А нейната история може да бъде пример не само за професионализъм, базиран на директна връзка с нуждите на клиентите (особено, когато те са новородени, прохождащи или просто малки деца), но и за константно успешен бизнес с интересна и поучителна история.

Петнадесет звездни мига от биографията на Fisher-Price:

  • Първата продавана изобщо играчка на Fisher-Price е д-р Доудъл. През 1931 г. родителите са могли да я купят за приблизително три долара, докато днес тази играчка, стига да е в отлично състояние, се продава за цели хиляда щатски долара.
  • Проектираните и произведени играчки на марката от създаването и до днес са над 5000.
  • Кученцето Little Snoopy е една от най-продаваните играчки в света. От създаването си тя е продадена в над 10 милиона екземпляра до днес (официално тя е в портфолиото на компанията до 1980 година, но реално се продава и много след това), като е изчислено, че за период от 39 години това прави близо 700 продадени кученца на ден.
  • Ако се подредят една върху друга продадените до днес играчки Люлееща се купчинка Rock-A-Stacks, те ще достигнат до над 9600 км в небето. Цветните рингчета с различна големина, които се нанизват върху стик, са пуснати в продажба през 1960-та година и до днес от тях са продадени над 40 милиона броя.
  • За повече от двадесет и шест милиона души по света класическата играчка телефонче на Fisher-Price (пуснат на пазара през 1962 година) е изобщо първия телефон в живота. Днес всъщност той е и един от малкото „прости" телефони с въртяща се шайба, вместо дигитални екран и клавиатура и като такъв представлява много повече от обучителен обект.
  • В САЩ, където оригинално е създадена марката Fisher-Price, тя е разпознаваема от 100% от родителите.
  • През 1936 г. Херман Фишър споделя първата печалба на компанията със служителите си, като лично им връчва близо 4000 сребърни монети в долари.
  • Първите си 25 милиона долара продажби марката прави за тридесет и пет години. Още толкова прави след това за четири години, а третите 25 милиона в продадена стока се реализират само за една година. Това е един от най-шеметно възходящите бизнес успехи в света.
  • Тримата основатели на компанията решават през 1949 година да се отблагодарят на служителите си като създадат традиция на всеки един от тях да подаряват пуйка за Деня на благодарността. До днес на всички работещи в компанията през годините са раздадени над 400 тона пуйки.
  • Всяка играчка тръгва по веригата на производство като хартиена скица. Често това са разработени идеи, идващи направо от детски рисунки, които художниците, инженерите и технолозите на Fisher-Price разработват до краен продукт.
  • Идеите за нови продукти Fisher-Price тестват в своя „Лаборатория за игри". Експертите там са изключително и само деца. От откриването на лабораторията през 1961 година до днес през нея са минали повече от 50000 деца със статут „официален тестер за играчки".
  • В процеса на създаване на играчки участват и родителите. Компанията кани повече от 1000 родители, най-вече майки, с които да обсъжда идеите си всяка година. Тази бройка не включва всички останали около 8000 родители, които годишно участват в проучванията на марката по цял свят.
  • За Fisher-Price работят вътрешни дизайнери и отделна общност на изобретателите. Вътрешните дизайнери генерират близо 2500 концепции за играчки всяка година, като само 200 от тях стигат до производство. Още толкова са идеите отвън, като до магазина стигат около 50 предложения на общността на изобретателите.
  • След като една идея се превърне в краен продукт, той минава през строги тестови процедури. Например колелата на играчка-кола Fisher-Price са тествани на симулатор, наподобяващ тротоар, като са преминали там разстояние от над 160 км.
  • Днес Fisher-Price е част от компанията Mattel и освен играчки, произвежда бебешко оборудване за ежедневието, като столчета за хранене, шезлонги, легълца и др.

Новините

Най-четените