Тази седмица в София се проведе ежегодното състезание между кафе експертите на Starbucks® в България. Брандът отбеляза 10-ото юбилейно издание на традиционния си Бариста Шампионат за регион EMEA.
Ние все пак сме Webcafe и нямаше как да пропуснем да видим как най-добрите баристи на Starbucks® мерят сили помежду си, за да определят кой ще представи страната ни на финалите в Лондон през октомври тази година.
Това без съмнение е чест, за която и 10-те участника показаха, че са повече от достойни, но първото място беше само за един.
Всeки от баристите бе представител на едно от Starbucks® заведенията в страната и е сертифициран coffee master, което означава, че има задълбочени познания за различните сортове кафе и най-добрите начини за тяхното приготвяне и презентиране.
Казано с други думи - момчетата и момичетата наистина си разбират от работата и от приготвянето на хубаво кафе.
Самото събитие се проведе в приятната обстановка на nOva art space, а младите баристи трябваше да впечатлят авторитетно жури от професионалисти, начело с оперативния директор на Starbucks® за България и Румъния - Иван Георгиев.
Освен него част журито бяха Иван Андреев - регионален мениджър на Starbucks® за България, Свилен Лалев - регионален мениджър на Starbucks® за България, и Дана Хейдел - Starbucks Brand HR Румъния и България.
Те следяха за качеството и вкуса на кафето, креативността и начина на представяне на напитките.
За първи път част от журито бяха журналисти и инфлуенсъри, които имаха възможност не само да видят и опитат специалитетите на кандидатите за Бариста шампион, но и оцениха техните комуникационни и презентационните умения.
Сред специалните гости бяха популярните инфлуенсъри Биляна Йотовска, Миглена Трендафилова (Мегсън), Радостина Христова, Илиян Чулев и Вероника Манова, както и певицата Валерия Войкова - Вал.
В рамките на конкурсния ден състезателите демонстрираха таланта си в създаването на определени напитки Starbucks®, като шампионатът се разви в три кръга. Първият бе Barista Craft, в който претендентите трябваше да демонстрират умения в лате арт или изкуството да правят изящни рисунки с мляко върху кафе.
Вторият кръг бе Coffee Storytelling (кафе дегустация). В него баристите презентираха различни и интересни комбинации на кафе напитки с храна.
Последното изпитание се оказа оценка на комуникационните умения, при което участниците трябваше да отговарят на закачливи въпроси отправени от специалните гости.
В края на деня стана ясен победителят, макар че кафе експертите бяха категорични, че всеки един от тях е достоен за титлата Barista Champion 2023.
А след оспорвания финал първото място бе завоювано от младата и чаровна Виктория Чобанова на 21 години, представител на Starbucks Burgas Plaza. Тя е част от семейството на Starbucks от почти 2 години и в свободното си време обожава да рисува.
Несъмнено точно това ѝ помогна в кръга Barista Craft, където показа истинско майсторство в лате изкуството.
Любимият ѝ бленд кафе е Verona, а през лятото най-много обича да се наслаждава на студено безлактозно лате с два шота кафе. Чудесен избор за лятото, който и ние от Webcafe препоръчваме да опитате.
Виктория ни споделя, че кафето за нея е страст и професия.
"Благодаря на журито за това признание! Кафето е моята най-голяма страст и се вълнувам за финала на шампионата. Вярвам, че всеки човек трябва да се изявява, за да сбъдне мечтите си!", каза победителката.
Нямаше как да не споделим и мнението на регионалния мениджър за Румъния и България.
"Кафето е повече от продукт. То е част от ежедневието на милиарди хора. Ритуал, повтарящ се всеки ден. Затова се стараем да обърнем максимално внимание на всеки процес, за да гарантираме, че резултатът в чашата винаги е най-добрият възможен", разказа Иван Георгиев.
"Изключително сме доволни от това юбилейно издание на бариста състезанието в България. Кафе експертите участваха с голям ентусиазъм и страст, а обменът на опит и креативност беше вдъхновяващ момент за всички нас. В Starbucks® ценим уменията и изобретателността и Бариста Шампионатът е един от начините да засвидетелстваме това на хората, които всеки ден дават най-доброто от себе си.", допълни той.
За Barista Championship
Състезанието се провежда всяка година (това е 32-ото издание) от Starbucks в търсене на най-добрия бариста на бранда. България се включва за първи път в шампионата през 2017 година и провежда ежегодни състезания с изключение на пандемичната 2020 година. Победителят от националния шампионат 2023 ще премери сили с баристи от цяла Европа в нелеките предизвикателства на Starbucks.
За Starbucks
Американската верига за кафе Starbucks стартира през 1971 г. в Сиатъл с продажба на кафе, чай и подправки. Днес компанията притежава над 27 хиляди локации в повече от 70 държави. В България тя е представена от AmRest, най-голямата независима компания, оперираща с ресторанти в Централна и Източна Европа.
Целта на Starbucks е да предлага кафе с най-високите стандарти за качество, с етично закупуване и отговорни практики за отглеждане. Експертите на компанията пътуват до фермите в Латинска Америка, Африка и Азия, за да изберат най-добрите зърна кафе от вида Арабика, и подчертават техните богати вкусове и аромати чрез специалното изпичане - Starbucks roast.
В България първото заведение Starbucks отвори врати през 2008 г. на ул. "Гурко" 62. Днес обектите вече са 16 - девет в София, два в Пловдив, три във Варна и два в Бургас.