Тази година Yandex реши, че вече не се задоволява да е просто "руският еквивалент на Google" и даде заявка да се превърне в "руския еквивалент на Tesla".
През март компанията подписа договор за сътрудничество с Hyundai за разработката на софтуер и хардуер за напълно автономни електромобили, които ще носят името на руската търсачка.
Амбицията е до края на 2019 г. да са готови първите 100 бройки, а до две години на пазара да се предлагат поне 1000 самоуправляващи се коли.
По улиците на Москва и Тел Авив, както и в технологичните паркове на руските градове Сколково и Инополис вече обикалят първите прототипи на автомобилите Yandex.
На външен вид колите напомнят дизайна на японския производител и влизат по-скоро в графата "малък градски автомобил". Моделът обаче разполага с широк набор от екстри и сензори, които да гарантират безопасното му придвижване в градска среда. Сред тях са изцяло нови като технология светлинни сензори за дистанция, специализирани камери, радари, вътрешни уреди за измерване и одометричен сензор за изминатия път.
Под предния капак на автомобила е разположен централният компютър, който събира и анализира данните от всички тези уреди. Компютърът работи съвместно с машинно обучение на изкуствения интелект и на момента съставя 3D модел на всичко, което се случва около колата.
И въпреки това остава въпросът, който засяга всички автономни автомобили: доколко колата на Yandex е напълно безопасна. Компанията уточнява, че досега при тестовете им на водачите почти не се е налагало да се наместват в движението на елекромобила и да прекъсват автопилота. Фирмата обаче отказва да изнесе точни данни как се представя колата на пътя.
В сайта на Yandex има видеа, които показват един такъв автономен електромобил по улиците на Москва, но повечето клипове са твърде кратки, за да се придобие представа за поведението на автомобила.
Руският гигант допълнително се застрахова като подчертава, че винаги има опция водачът да се намеси, ако нещо в поведението на колата по време на движение се обърка.
Затова и компанията избира да тества автомобилите си именно по улиците на Тел Авив - за да може изкуственият интелект да се учи да свиква на претоварени пътни артерии и тесни, криви улички. Освен това в израелската столица има изключително много велосипедисти и водачи на скутери, което допълнително затруднява трафика.
Според Артьом Фокин, който е начело на проекта за автономни автомобили на Yandex, именно да предвидиш човешкото поведение в следващите няколко секунди е най-голямото предизвикателство пред изкуствения интелект.
Той обаче бърза да се похвали, че в няколко руски града вече работят напълно автономни таксита на Yandex, които са по улиците денонощно. В тях има човек, който седи на предната дясна седалка и който има за задача само да следи дали всичко в колата функционира правилно. На шофьорското място, уточнява Фокин, не седи човек. Въпреки това с тези самоуправляващи се таксита няма регистриран нито един пътен инцидент дори и в хаотичния трафик на Москва.
Той посочва още, че в момента, в който изкуственият интелект в колите на Yandex се научи да се оправя в градове като Тел Авив, компанията ще се превърне в световна сензация. Фокин предвижда този фурор да се случи в следващите 3 до максимум 5 години.
Само че засега подобна световна слава не се очертава на хоризонта и причините са няколко.
По разработката на автономни елекромобили работят едни от най-големите имена в бранша, като водещи в иновациите са Tesla и Volkswagen.
Изкуственият интелект на Tesla вече е в състояние да действа напълно адекватно по големи пътища и магистрали. При последния ъпдейт на компанията Илон Мъск представи и функцията "Smart Summon", която позволява собственикът да извика дистанционно автомобила си и той сам да се придвижи до него.
Volkswagen не остават много по-назад и упорито работят по своята серия ID, a първият частично автономен модел беше представен този септември на изложението във Франкфурт.
В тази силно конкурентна среда Yandex прави първите си плахи крачки и не обявява почти никакви подробности и параметри на разработваните от компанията автомобили.
Засега обаче е ясно нещо друго - автономният електромобил на руската фирма никак не е конкурентен като цена.
В момента стойността му възлиза на 6,5 млн. рубли или около 98 млн. долара и това е, след като производителят е успял малко да свали цената. За сравнение, бюджетният Tesla Model 3 идва на цена от около 35 хил. долара.
Бъдещето на автомобилостроенето със сигурност принадлежи на електромобилите и категорично те ще са все по-независими от човешкия фактор. Тепърва предстои да видим дали Русия има място в това недалечно бъдеще.