Model 3 вече е тук: Илън Мъск лично участва в церемонията по предаването на първите 30 електромобила от новата производствена серия на Tesla в завода в Калифорния.
"Никога целта ни не е била просто да правим скъпи коли. Целият смисъл на Tesla е да произвеждаме страхотни, достъпни електрически автомобили, които са по-добри от всяка друга кола с бензинов или дизелов двигател", каза Мъск по време на събитието.
Това е най-евтиният от моделите на Teslа, доколкото 35 000 долара могат да влязат в категорията за "евтина цена на автомобил". На фона на Roadster, Model S или SUV-версията Model X, каквито могат да си позволят само определен кръг от платежоспособни клиенти, парите за Model 3 изглеждат с добра отстъпка.
Откакто Мъск показа прототипа на автомобила през март 2016 г., над половин милион души са внесли предварителната такса за резервация в размер на 1000 долара, за да могат да са сред първите, които ще получат Model 3.
Ето какво представлява новият автомобил:
Model 3 ще дойде в две версии - стандартна и премиум. Базовият модел ще се предлага на цена от 35 000 долара, като ще може да пропътува малко над 354 км с едно единствено зареждане на батерията. Еднопосочното пътуване между София и Бургас например може да издържи, без да се налага да спирате по пътя в търсене на станции за ток.
30-минутно зареждане от суперчарджинг системата на Tesla дава допълнителен пробег от 200 км. Обикновените зарядни станции с 240 волта дават по 48 км за всеки час. Гаранцията на батерията е 8 годишна и малко над 160 000 км.
Колата идва в черен цвят, а ако я искате в сребрист металик, тъмносиньо, перлено бяло или червено, ще трябва да доплатите още 1000 долара.
Стандартният модел ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,6 секунди, като достига максимална скорост от 209 км/ч.
Цялото табло за управление и индикации е събрано в един дисплей от 15 инча, който работи като контролен панел за музика, климатична система, отопление, GPS и др. Предната конзола е широка и има специална станция за зареждане на два смартфона.
Едно от най-приятните решения в дизайна е удълженото задно стъкло, което създава усещане за повече светлина и пространство. Както казва главният дизайнер на Tesla Франц фон Холцхаузен: Идеята е интериорът да бъде използван с максимален потенциал, така че да на пътниците да им е широко дори в една сравнително малка на външен вид кола.
Дръжките на вратите се отварят ръчно, тялото на колата не е изцяло алуминиево, а е наполовина произведено от стомана.
Model 3 може да се управлява с гласови команди, разполага със система за хендс-фри Bluetooth разговори и др.
Електромобилът има 8 камери, 12 сензори и преден радар, каквито са вградени и в луксозните Model S и Model X, благодарение на които работи системата за полуавтономно управление Autopilot.
Внимавайте: Model 3 няма ключ. Собствениците ще могат да използват приложение в смартфона си или магнитна карта, за да влязат в колата си. Картата може да бъде програмирана, така че ако я оставяте на външен човек, да задава лимит на позволената скорост.
По-луксозната версия на Model 3 е оскъпена с 9000 долара за сметка на увеличен капацитет на батерията и пробег от почти 500 км на едно зареждане. Ускорението от 0 до 100 км/ч е малко по-кратко - 5,1 секунди, а максималната скорост е 225 км/ч.
Системата за бързо зареждане на Tesla дава възможност за добавяне на над 270 км автономен пробег само за 30 минути на ток. Срещу допълнителни 5000 долара потребителите могат да добавят премиум интериорен пакет с по-добра аудиосистема, отопление на седалката и допълнителни 2 USB порта за пътниците на задната седалка.
Допълнителни 5000 долара би струвало подобрението на системата за автопилот с възможност за самостоятелно паркиране, регулация на скоростта според трафика на пътя и др. Дори с пълния пакет от екстри колата все пак остава под цената на базовия Model S.
Големият проблем на новия електромобил е, че ако го поръчате днес, ще можете да го получите чак в края на 2018 г. - Tesla няма проблем с намирането на клиенти, а в това, че не може да ги осблужи достатъчно бързо.
Минималистичният дизайн на Model S e предизвикан до голяма степен от необходимостта да може да се произвежда по-лесно.