Главният изпълнителен директор на Porsche Матиас Мюлер ще наследи напусналия Мартин Винтеркорн начело на изпадналия в криза автомобилен гигант Volkswagen. Последната една седмица се оказа изпълнена с трусове за автомобилния производител, след като стана ясно, че компанията е произвела 11 милиона автомобили, снабдени със софтуеър, който заблуждава апаратурата извършваща тестове на вредните емисии, отделяни от дизеловите мотори на компанията.
Скандалът тръгна от Щатите, където федералните власти наредиха сервизна акция за 482 000 коли, снабдени с 2-литрови 4-цилиндрови дизелови мотори, за който стана ясно, че дават един показатели на тест за вредни емисии и съвсем други при нормална експлоатация в нормални условия - със замърсяване 40 пъти над нормата.
На другия ден кризата гръмна с пълна сила - VW потвърди, че от 2009 година насам са произведени 11 милиона коли, оборудвани с двигателя тип EA 189, всички те с такъв софтуеър. Акциите на компанията загубиха 30% от стойността си за два дни, а VW оповести, че отделя няколко милиарда евро, които са за заличаване на последствията от кризата в Щатите.
Всичко това доведе до оставката на Винтеркорн, който оглави VW в края на април, след като се пребори с предшественика си Фердинанд Пиех, а днес се очакват още оставки.
Още при оттеглянето на Винтеркорн се смяташе, че Мюлер е най-подходящ за негов наследник - Porsche се справя най-добре от марките на VW и Мюлер няма никакъв досег със скандала с дизеловите мотори, който тресе гиганта.
Очаква се днес оставките си да обявят шефа на направление „Изследване и развитие" в Audi Улрих Хакенберг, както и отговарящият за двигателите на Porsche Волфганг Хац. Също така компанията ще напусне и шефът на VW за Северна Америка Майкъл Хорн.
В редица държави започнаха разследвания на резултатите, показвани от дизелите на Volkswagen на тестовете за вредни емисии, а на места нещата се развиват много бързо - във Великобритания беше наредена масова проверка на всички дизелови автомобили, предлагащи се на пазара и попадащи в групата, произведени след 2009 година, а в Швейцария властите спряха временно продажбата на дизеловите модели на Volkswagen.
В Калифорния властите започнаха тестове на всички дизелови модели на пазара, а снощи се появи информация, че друг тип мотори на Volkswagen - популярните 1.6 TDI, също са оборудвани с такъв софтуеър за залъгване на апаратурата, извършваща тестове за вредни емисии. Все още обаче това не е потвърдено от независим източник или от компанията.
Отделно в Щатите Агенцията за защита на околната среда (EPA) започна разследване и на резултатите на 3-литровите турбодизели на Volkswagen Group, които присъстват в много модели на марките на компанията, продавани в Северна Америка.