Всъщност на собствениците на около 2 милиона електромобили Tesla със сигурност не им е до шеги.
Причината е, че на 13 декември компанията изтегли колите, защото е наложително да им бъде инсталиран изцяло нов софтуер, който отговаря за шофирането на автопилот.
Федералните власти в САЩ също се опасяват, че към момента софтуерът на Tesla не функционира достатъчно безопасно.
В официалното изказване на фирмата на Илон Мъск се казва, че "автопилотът не е напълно застрахован от злоупотреби от страна на водача" и че "това би могло да доведе до катастрофи".
С други думи, нищо ново за Tesla, която от години се сблъсква с проблеми с така наречения си автопилот.
Американската Национална администрация за безопасност на пътя (NHTSA) в Щатите неуспешно се опита да принуди бранда да не нарича софтуера си по този начин, защото подвежда водачите и най-вече американските водачи, че нямат нужда да следят пътната обстановка.
В действителност се оказа, че електромобилът има нужда от пълното внимание на шофьора, независимо дали е включен режимът "автопилот", или не. Засега нито Tesla, нито който и да било друг автомобилен производител разполагат с истински автономна кола, а имат по-скоро приложения за асистирано шофиране.
Най-големият проблем на електромобилите на Мъск е автоматичното ускоряване, при което колата ускорява до определена скорост и оттам нататък я поддържа непрекъснато.
В същото време автомобилът би трябвало да спазва и необходимата дистанция от околните участници в движението, да дава мигач, ако е необходимо, и да спазва останалите пътни знаци.
Именно тук електрическите коли на Tesla се нуждаят от ъпдейт, който да осигури по-стабилен контрол над тях.
Според сенаторите Ед Марки и Ричард Блументал изтеглянето на електромобилите е от критична важност, за да станат те по-безопасни. Пред "Ройтерс" те заявяват, че ще продължат да насърчават NHTSA да разследва колите с марка Tesla и тяхното представяне на пътя при включен автопилот.
Проучване на "Уошингтън Поуст" пък показва, че софтуерът на Tesla е отговорен за поне осем катастрофи в САЩ с фатален край за някой от участниците в движението.
Един такъв случай е от Кий Ларго във Флорида, където двама рибари спират с колата си край пътя, за да снимат звездите, а в следващия момент електромобил Tesla връхлита върху тях със 113 км/час.
Единият рибар загива на място, а другият е тежко ранен и едва оцелява след катастрофата, която става именно заради включеното автоматично ускорение.
Друг инцидент се случва в Северна Каролина, където Tesla със същия режим минава през пресичащ на пешеходна пътека тийнейджър със 75 км/ч
От компанията на свой ред заявяват, че софтуерът им намалява своята ефективност при натоварено движение, в планински региони и при остри завои.
Точно подобни изказвания от страна на Мъск и екипите му карат NHTSA да се притеснява, че брандът не приема сериозно въпросите около безопасността на електромобилите. Все пак откакто има автопилот в колите с марка Tesla, има и обезпокояващи данни, че той не работи както се очаква.
Съществуват дори куриози, при които електрообилът бърка Луната със светофар и връхлита пожарни и линейки заради ярките им светлини.
"Безопасността не е в центъра на дизайна при изработката на автомобилите Tesla", е заключението на NHTSA.
Затова и все повече изглежда, че Мъск първо ще стигне до Марс с успешните си ракети Falcon и чак после ще може да се похвали с напълно функциониращ автопилот в електромобилите си.