Смяната на гумите е едно от най-големите притеснения за всеки шофьор.
От една страна освен скъпо, е и времеемко, а от друга в България е задължително, макар че Законът за движение по пътищата не използва изрично термините "зимни" и "летни гуми". Вместо това изискването е от 15 ноември до 1 март гумите да са с 4 мм грайфер.
Сходни са законите в Словения, Хърватия и Латвия например, където водачите не са задължени да са със зимни гуми, а само да имат необходимата дълбочина на протектора.
Затова някои шофьори решават, че могат да използват така наречените всесезонни гуми. Дали обаче това е безопасно?
Отговорът е "И да, и не". Някои водачи залитат в конспиративното мислене, че разделението между зимните и летните гуми е измислено от производителите им, за да продават двойно повече.
Това обаче никак не е така, защото самите производители, сред които имена като Continental и Good Year, признават, че всесезонните гуми имат много плюсове, само един от които е финансовият аспект.
От Continental са категорични в блога си, че ако се шофира в умерен климат, какъвто има в Южна България, всесезонните гуми вършат чудесна работа.
С други думи, ако зимните температури рядко падат под 10-15 градуса и снеговалежите са абсолютна рядкост, универсалните гуми са адекватна, безопасна и евтина алтернатива.
Същото обаче не може да се каже за София и за градовете в Северна България, където през студените месеци дори и през деня термометърът може да показва под 10 градуса. Такива ниски температури увреждат еластичния каучук в гумите, втвърдяват го и го правят крехък и чуплив.
Именно този по-еластичен каучук в други случаи е сред топ предимствата на всесезонните гуми.
Благодарение на него те са подходящи за широка гама автомобили - от SUV, през седани и лимузини до малки градски коли.
Всесезонните гуми имат дълбока, обикновено дъговидна шарка, която ги прави и комфортни за шофиране в мокро време, защото дават добро сцепление на пътя и силно изпръскване на водата назад.
От Good Year посочват в своя сайт и още нещо - ако автомобилът се използва само в градски условия и то не много често, смяната на зимни с летни гуми и обратното не е рентабилна.
Тоест, ако колата излиза на пътя веднъж седмично до супермаркета за голям седмичен пазар и в другото време служи за кратки градски разходки, универсалните гуми си остават най-разумното и икономично решение.
Правилото важи още повече за европейските градове, където пътищата се почистват съвестно даже и при силен сняг.
Всесезонните гуми обаче са ужасно лоша и опасна идея в истински зимни условия, каквито понякога ни "изненадват" в България.
Един поглед към зимните гуми показва защо те са далеч по-подходящи в сняг и лед. Грайферът им не само е достатъчно дълбок, но и е по-широк и е във формата на дърво с разклонения (някои го наричат борче).
С негова помощ гумата "захапва" снега или хлъзгавия заледен път и има силно, надеждно сцепление с него. Към това добавяме, че каучукът не се влияе толкова лесно от нулевите температури, запазва своята еластичност и дава сигурността, че спирачният път няма да се удължи заради втвърдила се на камък дума.
Зимните гуми са и абсолютно задължителни при тръгване на дълъг път в студеното време, независимо дали е към друго населено място, или към планините.
Простичкият съвет на специалистите е да се съобразяваме с прогнозата за времето, за да сме уверени, че сме на пътя с подходящите за условията гуми.
А всъщност именно по прогнозата за времето се ръководят и законите за смяна на гумите в някои западноевропейски държави.
Така например във Финландия гуми с грайфер от 5 или повече милиметра са задължителни само в заснежени условия и минусови температури. Сходни са регулациите и в по-южни страни като Франция и Италия.
Под една или друга форма гуми с по-дълбок протектор се изискват при зимни условия и в Гърция, Дания и Кипър.
От тази гледна точка България попада в "златната среда" на Европа, а дали през зимата българските шофьори ще изберат зимни, или всесезонни гуми, зависи най-вече от преценката им.
Все пак изключително важен е не само видът на гумите, но и съвестното каране, съобразено с метеорологичната и пътната обстановка.