В края на 60-те години на миналия век на пазара се появява "Трабант" - кола от смола, слепена с памучни фибри, за която мнозина до ден-днешен вярват, че е изработена от картон.
Едва ли някой е предполагал, че в 2022-ра година автомобилните производители отново се опитват да изобретят автомобил я от смола, я от картон. Последният пример за подобна концепция е Oli на дъщерната фирма на Citroën - Stellantis NV.
И причината за такова изобретение е същата, каквато е била и преди 60 години - високите цени на колите.
Дори и един бърз поглед показва, че те са скочили сериозно в последните около 10 месеца, а при поръчка на кола в автосалона се чака за доставка поне няколко седмици.
Причините за този осезателен ръст в цените не могат да се проследят единствено до конфликта в Украйна или единствено в липсата на конкретни суровини и пандемията.
Не е никак учудващо, че все пак всичко започва, когато коронавирусът вече се разпространява сериозно в Азия и Европа, а Китай започва да прилага своята "Нула ковид" политика. Строги мерки първоначално се налагат и в Тайван, Виетнам и Индия и така най-големите световни производители на чипове се оказват под локдаун.
Заради това с нарушени доставки на чипове са имена като Volkswagen, General Motors и още редица други. По данни на американската финансова компания UBS само за първите три месеца на 2021 г. всяка от тези компании не може да произведе по около 100 хил. бройки от колите си.
Оттам нататък колелото се завърта и вече доставените чипове се монтират първо на изоставащите от производство автомобили.
Пред "Си Ен Ен" представител на фирма Continental, която е сред най-големите доставчици на чипове, заявява, че в момента компанията работи с 6 до 9 месеца забавяне в доставките. Той не крие, че индустрията все още не успява да навакса забавянето, което се натрупва по време на пандемията, и оттам цените на новите коли започват да катерят нагоре.
Войната в Украйна пък секва доставките на друг жизненоважен компонент в производството на автомобили - на кабелните системи.
В Украйна се намират две от най-големите фабрики за тези консумативи - до Лвов и до Краснозвездний. Страната разполага с още 38 по-малки завода за кабелни системи, което я прави най-големият износител на този тип компоненти в световен мащаб.
Част от съоръженията, особено в Източна Украйна, вече постепенно възобновяват дейността си, но много бавно.
Липсата на достатъчно работна ръка и несигурната и в икономическо отношение ситуация обаче пречат украинският бизнес да се възобнови толкова бързо, колкото на автомобилните концерни им се иска.
Пред "Ройтерс" за дефицит на кабелни системи, който продължава и в момента, съобщават BMW, Volkswagen, Renault и Honda. Тези забавяния на незаменими за всеки автомобил компоненти водят до средно 12,4 на сто увеличение цените на новите коли в световен мащаб и средна цена на автомобил от почти 48 хил. долара.
За все по-високите цени обаче не са отговорни само външни фактори, защото самите автомобилни производители обичат ненужно да вдигат цените на колите си. В техните сайтове обикновено има каталози, в които са посочени както базовите цени, така и цените с допълнителни неща като по-екстравагантен цвят, по-добро озвучаване или кожен салон.
Уловката е, че за клиента понякога е невъзможно да си купи кола на абсолютно базовата цена, дори и да е съгласен тя да няма никакви добавени екстри.
Някои автомобилни специалисти наричат явлението "Измамата с предварително инсталираните екстри" или "Предварително добавени от производителя боклуци".
Представете си, че виждате кола на базова цена, която напълно ви устройва. Когато обаче се опитате да я закупите, се оказва, че не можете да я вземете, без да доплатите задължително за въздушни дефлектори, странични лайсни, импрегнирани седалки или пък подсилен лак на боята.
И ако наистина искате да имате точно тази кола и имате възможност да доплатите, най-вероятно джобът ви ще олекне с от 150 до над 2000 долара.
Търговците на чисто нови автомобили са наясно, че никой купувач не се разделя с такива суми на драго сърце, затова са си изработили механизми, по които да отговарят на клиентите си. Най-стандартният отговор, който клиентът ще чуе, е, че колата идва така от завода и нищо по нея не може да бъде премахнато.
Това не е измама в най-чистия смисъл на думата, но ако моделът е с добро съотношение цена-качество и/или е сред нашумелите модели за годината, купувачът обикновено в крайна сметка доплаща.
А липсата на нови коли и твърде високите им цени карат мнозина да се обърнат към автомобилите втора ръка, което започва да повишава и техните цени.
Сайтовете за продажба на стари коли - и в България, и по света - показват, че от началото на пандемията насам употребените автомобили стават все по-скъпи. Коронавирусът принуди немалко хора да заменят градския транспорт с лични превозни средства и търсенето на коли втора ръка скочи.
После дойдоха недостигът на чипове и на кабелни системи, забавили доставките на нови автомобили, което накара дилърите на използвани такива да вдигнат още повече цените.
Според анализ на J.P. Morgan има и добра новина и тя е, че към края на 2022 г. цените на автомобилите втора ръка ще започнат да се успокояват. Финансовата компания пресмята, че именно тогава търсенето на употребявани коли ще навлезе в своя спад и с него ще повлече надолу и цените.
По мнение на анализатора пазарът на чисто нови автомобили и цените, които предлага на клиентите си, ще се стабилизират малко по-бавно.
Високите стойности на горивата също оскъпяват цялата продукция, включително електричество, логистика и човешки труд.
Надеждите на експертите са през 2023 г. веригите за доставки на автомобилни компоненти да се стабилизират, за да може цените на автомобилите да тръгнат надолу. С оптимизъм се гледа и към пазара на електромобили, който при достатъчно голямо разрастване може да започне да оказва натиск над търговията с коли с вътрешно горене.
Хубавото е и че някои автомобилни производители вече предприемат мерки, за да направят поне част от продукцията си достъпна. Toyota например замрази цените на определени модели среден клас, като примерът беше последван и от Kia.
Затова специалистите съветват всеки, който се замисля дали да не си купи кола, да изчака малко по-добри времена, които могат да му спестят и солидна сума пари.