Защо тимът на Renault губи пари?

34,3 милиона лири е загубата на тима на автомобилния гигант Renault във Формула 1 за сезон 2010 - последната година, в която компанията беше собственик на отбора, след това той премина изцяло под контрола на бизнесмена Жерар Лопес.

През 2009 положението е било по-добро - тимът регистрира печалба от 4,8 милиона лири сред облагането с данъци, въпреки че точно през този сезон спонсорите на Renault F1 дружно напуснаха отбора - заради скандала с уреждането на резултатите в Гран при на Сингапур през 2008 - дело на бившия шеф на тима Флавио Бриаторе и техническия директор Пат Саймъндс. Двамата принудиха Нелсон Пикет-младши да катастрофира на завой №13, пред колоната излезе кола на сигурността, тя, естествено беше включена в стратегията на съотборника му Фернандо Алонсо, който спечели състезанието. По-късно Пикет, който беше изгонен от отбора изнесе всичко това на бял свят и Бриаторе и Саймъндс загубиха местата си във Формула 1, а Алонсо и до днес твърди, че не знае нищо за заговора.

До края на 2010 тимът на Renault във Формула 1 е записал спад на оборота с 49% - до 82,2 милиона лири. Основният удар тук идва от това, че основният спонсор на отбора - холандската банка ING си тръгна заради вече споменатия скандал, а с нея и около 41 милиона паунда, отворили огромна дупка в бюджета на отбора.

Освен това, за сезон 2010 двукратният световен шампион Фернандо Алонсо вече беше напуснал - той стана пилот на Ferrari, а през миналата година Renault започна поетапното си изтегляне от отбора. Базираната в Люксембург инвестиционна компания Genii на Жерар Лопес купи 75% от акциите на тима през декември 2009, а година по-късно Лопес придоби и останалите 25% от отбора. Но Renault остава във Формула 1 - обаче само като доставчик на двигатели, като тази седмица преподписа със световните шампиони от Red Bull за още пет сезона.

Напускането на Алонсо си има и добрата страна, отчитат счетоводните книги на тима - испанецът е получавал годишна заплата от порядъка на 12,5 милиона лири и след напускането му разходите на тима спадат с 18% до 122,2 милиона лири. На неговото място дойде изгряващата полска звезда Роберт Кубица, който пред миналата година изведе тимът на пето място в класирането при конструкторите. През 2009 отборът остана едва девети в това подреждане.

Но Кубица е извън състезанията този сезон, след като катастрофира тежко в рали през зимата и все още се възстановява след поредицата операции и инцидента, в който едва не загуби живота си. Бъдещето му във Формула 1, както и това на тима остава неясно.

Външните счетоводители, които са обработвали сметките на Renault F1 твърдят, че се „предполага, че собствениците ще продължат да подкрепят участието на компанията във Формула 1 в близко бъдеще." Но в малкия свят на Ф1 се чуват други неща - основно, че Genii вече преговаря за продажбата на отбора, като най-сериозният кандидат за покупката е малайзийската автомобилна компания Lotus, възродила производството на легендарната марка британски спортни коли.

През декември тимът подписа спонсорски договор с Lotus, като се предполага, че компанията дава по 25 милиона долара годишно, за да се рекламира във Формула 1. Отделно от това, двете компании имат споразумение, но това не е потвърдено, че Lotus има опция да купи 50% от отбора. Все още обаче от Lotus не са упражнили тази опция, но екипът на Дани Бахар вече има сериозно влияние върху управлението на тима.

Бахар, който е изпълнителният директор на Lotus, както и Сиед Зейнал Абидин Тахир - управляващият директор на собственика на Lotus - автомобилният производител Proton, вече са част от борда на директорите на тима. Така че най-вероятно, през 2011 Renault F1 вече няма да е на загуба, а от догодина или когато бъде подписано новото споразумение „Конкорд" тимът ще получи и новото си име, което ще дойде с новите собственици - Lotus. А Тони Фернандес ще трябва да смени названието на своя отбор, но това е друга история.

Новините

Най-четените