Военните пилоти от авиобаза "Граф Игнатиево" отказват да летят на тренировъчни полети за втори пореден ден, съобщава "24 часа". Очаква се днес да се проведат разговори между командирите на военното формирование и летателния състав, според източници на изданието.
Летците отказват да изпълняват тренировки на МиГ-29 с аргумента, че се чувстват "психологически непригодни" заради ниския си нальот и опасността от инциденти.
Засега няма засегнати бойни дежурства по опазването на въздушното пространство. През последните месеци небето на България се охранява съвместно с пилоти от Италия.
Сигнал за безизходица или "пълзящ преврат"
Не бойкот, а сигнал за проблем заради липсата на изправна техника и осигуряване - това беше оценката на бившия военен пилот о.р. майор Станислав Пешев за поведението на летците от "Граф Игнатиево".
"Не смятам, че това е бойкот, моето мнение е, че това е начин да се алармира, да се поставят едни проблеми, които пряко касаят военната авиация. Тези летци не могат да се подготвят адекватно поради малкия брой самолети. Липсата на часове ги кара да се чувстват несигурни, демотивирани", каза Пешев пред бТВ.
Той посочи, че проблемите се натрупват вече над 25 години заради липсата на цялостни политически решения в Министерството на отбраната.
Бившият министър на отбраната (2014-2017) Николай Ненчев обаче разкритикува остро ситуацията, като намекна за "пълзящ държавен преврат и опит за дестабилизация на правителството с извиване на ръце".
"Виждам елемент на организация, който на този етап изглежда: направете всичко възможно, дайте ни "Грипен", коментира Ненчев.
В неговия мандат беше договорено закупуването на 10 двигателя за МиГ-29, които са пристигнали във военната авиобаза преди дни. Според зам.-министъра на отбраната Атанас Запрянов обаче има проблем със съпровождащите документи, изпратени от производителя РСК МиГ, който не позволява доставените двигатели да бъдат използвани за тренировъчните полети - съответно, държавата все още не ги приема официално.
В момента има 7 годни за летене МиГ-29, а когато новите двигатели бъдат въведени в експлоатация, броят на оперативните бойни самолети ще е девет или десет.
"Елитът" се страхува от подобни действия. Безпокоят спокойствието му. За това му се привиждат и бунтове. Шубето е голем страх.
ВЕДНАГА СИ ПРОЛИЧА че форумните русофили ......., или не са служили в армията, или се правят на мотики. В армията има ясен ред - ако не си доволен от нещо, подаваш РАПОРТ до прекия началник, който е ДЛЪЖЕН незабавно да го подаде нагоре по командната верига. Това е! Груповото недоволство се счита за голямо уставно нарушение, граничещо с неизпълнение на заповед. Следващото по-голямо нарушение е само едно - бунт! Случаят е ЯСЕН и уникален в българската авиация - групово неподчинение. Щом е групово, значи има организатор(и). Съгласно устава (във всички армии), трябва да се проведе разследване, да се установи извършителя(ите) и виновните да се накажат. Видно е, че се отива към нарушение на уставите, защото се говори, че няма да има разследване. Това значи, че отговорност се носи нагоре по командната верига, чак до Началника на отбраната. Ако и той не вземе мерки, може да се твърди, че има заговор в армията. Точка!
"Липсата на часове ги кара да се чувстват несигурни, демотивирани." Нещо като параграф 22. Не летят, защото нямат летателни часове, защото не летят. А за мотивацията – един самолет-нарушител би ли ги мотивирал?