Първото посещение в чужбина на новия президент Румен Радев започна с мистерия. Вместо с традиционния правителствен самолет, държавният глава замина за Брюксел с военно-транспортния Спартан.
Самолетът бил по-икономичен, а на визитата е наложено "непредвидено съкращаване на разходите", обясниха от президентството.
Кой и как е наложил така непредвиденото "съкращаване" и толкова ли е сложно да планираш бюджета за двудневно работно посещение до Брюксел, без изненади в последния момент - така и не стана ясно.
Във всеки случай - стана ясно, че икономията от 8 000 долара е по-важна от първото впечатление.
"Ще пътуваме със Спартан в по-спартански условия", както го формулира прессекретарят Елена Йончева. Сиромашка радост.
Спартанът е италиански военно-транспортен самолет, който се използва за военни мисии, скокове с парашут и превозване на товари. През последните години е изпращан и за спешен превоз на органи за трансплантация - наскоро екипажът на един от Спартаните помогна за спасяването на тежко болно дете с извънреден полет от Бургас до София.
Да ангажираш военна техника за "въздушно такси" не е прецедент - в първия кабинет на ГЕРБ Мирослав Найденов летя с Кугър за рязане на ленти, а самият Борисов ползваше услужливия Авиоотряд за футболните си "командировки" - например, 15-минутната визита на "Трибуна Моци" на стадиона на Лудогорец.
Вярно е също, че Спартанът влиза в употреба за транспорт на официални делегации на МО - след един подобен полет до Полша бившият военен министър Николай Ненчев предизвика гнева на депутат от БСП, който се възмути от "преразхода", "показността" и от "цинизма на управлението".
Очевидно е пропуснал да направи справка с тогавашния командир на ВВС ген. Румен Радев.
Едва ли някой би обърнал внимание на не-новината за превоза на президента, ако екипът му не беше влязъл в този странен обяснителен режим.
Или ако България не разполагаше със собствена "авиокомпания" за нуждите на властта. Или ако Авиоотряд 28 беше обективно възпрепятстван да лети. Но нищо от това не е вярно: от Министерството на транспорта потвърдиха, че 7-годишният правителствен Airbus е в изправност и е имал облитания в петък.
Ако президентската администрация наистина искаше да икономиса някой лев, можеше просто да съкрати част от свитата си - или просто да използва редовните полети на гражданската авиация. Ако целта е била да "шашнем чужденците" в централата на НАТО с прословутата си бойна мощ - това е друг въпрос. Оставаше Радев да съчетае полезното с приятното - да смени костюма с камуфлажна униформа и да направи няколко лупинга, преди да кацне.
Някак твърде евтино и популистко е президентът да спестява "от закуските" при първата си визита в чужбина. Нали той е лицето на България пред света? Колко още средства за "представителни разходи" трябва да отделя една нация, за да спре властта да се излага с лицемерна скромност?
Или сме обречени да живеем в безкрайно превъртане на поговорката: "На брашното евтини, на триците скъпи"?