Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да плаваш с "Химна на моретата"

На борда на странния, мрежов свят на "Химнът на моретата"
Снимка: royalcaribbean.com
На борда на странния, мрежов свят на "Химнът на моретата"
Да плаваш с "Химна на моретата" Снимка: химна на моретата

Когато огромният круизен кораб "Химнът на моретата" на Royal Caribbean се спусна гладко на вода за първото си комерсиално пътуване миналата седмица, той носеше странен товар наравно с над 4000 пътници.

Налице бяха обичайните елементи на "почивката на море" - ресторанти, барове, басейни и редици идентични шезлонги.

Но паралелно с претрупаната върволица от джаджи, предназначени да забавляват гостите, докато те се разхождат от нивото за слънчеви бани до дансинга, имаше и още нещо.

Визията за бъдещето

Бионични бармани, сензорни екрани от стена до стена, "виртуални балкони", бърза Wi-Fi мрежа и комплекти с Xbox конзоли са относително най-нормалната страна на този прекрасен нов високотехнологичен воден свят.

Оттам нататък нещата започват да придобиват леко психеделичен оттенък с гигантски жирафи, въздействащи на съзнанието рисунки и интересна серия от свръхпозитивни девизи по стените.

"Химнът" е вторият от трите круизни лайнера от "квантов клас", поръчани от Royal Caribbean International за нуждите на богатите, по-технологично ориентирани любители на нови изживявания.

Корабът и вече бродещият световните океани негов събрат "Квант на моретата", са проектирани да изследват по-свежи и млади територии за индустрията, която се стреми да излезе извън общността на пенсионерите, заминаващи на почивка.

Мирис на нов круизен кораб

"Химнът на моретата" е впечатляващ - по начин, който би трябвало да се очаква от кораб, струвал приблизително $1 млрд., и за завършването на който са били нужни пет години и 6 милиона часа човешки труд.

Круизните фенове ще го обожават.

Полилеи висят от таваните, местата за хранене и пиене изглеждат луксозно и изискано, всичко е с безупречен външен вид и изпипано до пълно съвършенство.

И за момента все още корабът излъчва аромата на нов плавателен съд за $1 млрд.

Той е огромен - наравно със събрата си "Квант", "Химнът" е третият по големина круизен кораб в света.

18-те му палуби - съдържащи огромен хотел, мол и развлекателен комплекс - представляват невероятна гледка на съвременната морска инженерна мисъл.

Отвътре корабът е удобноразделен на области за шопинг, сън, развлечения и удовлетворяване на потребностите - трик, който спестява на пътниците шока от огромните му мащаби.

Тежащият 168 666 тона гигант е - както полезна документация от Royal Caribbean изтъква - висок почти колкото Биг Бени по-дълъг от пет самолета Boeing 747, разположени в редица.

Двигателите му генерират същата мощност като конски сили, колкото имат 96 болида от Формула 1.

С 2090 каюти (или "кабини"), създателите му твърдят, че той разполага с повече място за настаняване на гости от най-високия хотел в света.

Екипажът е около 1600 души, като близо 1400 са ангажирани с грижи за до 4900 пътници.

Леко с консумативите

Дарън Бъдън, опитен ветеран на Royal Caribbean, който е мениджър на хотелската дейност на "Химна", е шеф на цялата тази армия от служители.

С излъчването на човек, който е виждал какво ли не в открито море, той разказва за основните предизвикателства, пред които е изправен екипажът му.

"Ако ръководите сухоземен курорт като Bellagio в Лас Вегас и изведнъж има скок в търсенето на водка Grey Goose, можете да изпратите някого до супермаркета да купи още," казва той. "На кораба каквото имаш на разположение - това е. Трябва да можеш да се самоподдържаш."

Една от най-трудните задачи на кораба, казва Бъдън, е работата на мениджъра на стоковите запаси, който трябва да гарантира, че складът няма да остане празен.

"Той прави прогнози на база демографската информация за пътниците. Така че той проучва данни като възраст, за да прецени какво ще се търси най-много."

Привлекателността на "Химна" за по-младите пътници, засилена от атракции като блъскащи се колички, симулатор на скайдайвинг, хидравлична капсула за наблюдение "Северна звезда" и сърф-басен FlowRider, вероятно ще му позволят да насити и дори пресити пътниците, така че да няма недоволни.

39-годишната Ребека Флин, една от няколкостотин пътници, поканени на борда за предварително плаване преди първото голямо пътешествие, казва, че корабът е много по-ориентиран към младежите от предишните четири круиза, на които тя е ходила.

"Страхотно е, технологията е променила всичко в круиза," коментира тя. "Хората обикновено си мислят за нея като за нещо, което допада на по-старите, не на по-младите хора, но по-възрастните всъщност може и да се затруднят с тези технологии."

Трезва статистика

И наистина, всъщност пътуващите на всякаква възраст може и да изпаднат в затруднение с "бионичните" бармани на кораба - роботизирани ръце, които смесват напитки, поръчвани чрез сензорни таблети, след което ги декантират в пластмасови чаши.

Това е забавен и атрактивен трик, и клиентите одобряват щедро наливащите роботи, но са нужни разпоредители, които да обясняватна всички как работи системата.

Подобно на много от функциите на "Химна", роботът-барман би могъл бързо да изгуби магическата си привлекателност, особено когато видеоекраните започнат да показват трезви и леко депресиращи статистики колко коктейла "Космополитън" са изпили хората от всяка възрастова група за времето на пътуването.

Агностиците на круизите може да се почувстват под обсада, след като са изпробвали всички атракции.

На този етап, доста сюрреалистичните рисунки по кораба и безкомпромисно позитивните послания, изписани по стените му, от рода на "Умората е само състояние на ума", само влошават ситуацията.

Бъдън е напълно наясно, че круизите не са подходящи за всички.

"Виждате най-доброто и лошото в хората," казва той. "Хората пътуват със семействата си, и не са свикнали да прекарват много време заедно, но повечето хора все пак си прекарват фантастично."

Той казва, че екипажът - който изглежда изцяло ангажиран да донесе успех на новия кораб - е свикнал да се старае да помага на хората, за които круизите се оказват тежко изживяване, но все пак всичко си има граници.

"От време на време, към нас се обръщат хора с мания на тема чистота, които искат стаите им да бъдат снабдени с нови чаршафи, възглавници и килими.

"Правим всичко по силите си да им угодим, но снабдяването им с нови килими не е нещо, което присъства в нашия бизнесмодел."

Плаване без микроби

Чистотата не изглежда да е проблем на "Химна".

Без съмнение във връзка със скорошните епидемии от норовирус на други круизни кораби, обсесията на тема хигиена граничи с маниакалност.

Устройства за антибактериален разтвор има навсякъде, надписите в баните съветват пътниците да използват хартиени кърпи, когато пипат дръжките на вратите, а един престараващ се член на екипажа настоява всички да си измият ръцете, преди да влязат в бюфета на кораба с ол-инклузив шведска маса.

По време на задължителна бордова тренировка за безопасност, видео указва на пътниците какво да правят в случай на бедствие, като след него следва също толкова дълго послание, включващо анимационен октопод и придружено от притеснително натрапчива песен, посветено на това колко е важно редовно да си миете ръцете.

Песента на октопода е достатъчна, за да ви се прииска да посетите един от осемте тематични бара и зали с музика на живо и кабаретни шоута - просто за да изкарате досадната мелодия от главата си.

Сред тези места е и вероятно най-значимото място на кораба: т.нар. "Michael's Genuine Pub".

Ако оставим настрана факта, че това реално не е "истински пъб", най-малкото защото е бар на круизен кораб, той изглежда приятно място, тъмно, с дървена ламперия, където се сервира собствена брандирана крафт бира.

Бeз илюминатори, предлагащи изглед към морето навън, изглежда сякаш той се опитва да бъде максимално далеч от нещо, намиращо се на круизен кораб.

Може би това е реалното бъдеще на круизите: да можете да забравите, че се намирате на круизен кораб.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените