Uber най-после намери заместник за бившия си главен изпълнителен директор Травис Каланик.
Дара Косровшахи, който в момента е директор на Expedia, е получил официално предложение да заеме позицията в Uber. Expedia е компания, занимаваща се с онлайн търговия на туристически услуги - нейни брандове са Hotels.com, Trivago, HomeAway и др. Дали ще приеме офертата - все още не е обявено официално.
За разлика от други кандидати като Мег Уитман от Hewlett Packard и Джеф Имлет от General Electric, Косровшахи е сравнително слабо известно име в технологичната индустрия.
Вероятно причината може да се обясни и с чисто логистични обстоятелства - Expedia не е базирана в Силициевата долина като повечето онлайн и технически гиганти, а се намира в Белвю, щата Вашингтон.
И все пак - кой е Дара Косровшахи?
Косровшахи е роден в Иран през 1969 г., но семейството му емигрира в САЩ през 1978 г. след ислямската революция в родната му страна. Бащата на Дара се връща в Иран през 1982 г., за да се погрижи за своя баща, останал в страната след революцията. При влизането в страната обаче мъжът е задържан и остава под арест в продължение на шест години. През това време Дара и двамата му братя живеят в Ню Йорк, останали на грижите на майка си.
След като получава диплома по електронно инженерство в Университета Браун, Косровшахи започва работа в "Allen and Co" като анализатор. Малко след като се присъединява към медийната корпорация USA Networks, компанията купува мажоритарен дял в Expedia - по това време дъщерна фирма на Microsoft. Цената на сделката през 2001 г. е близо 2 милиарда долара.
Четири години след придобиването, Косровшахи получава онтрол върху Expedia. Под негово ръководство компанията се превръща в гигант с пазарна капитализация от 23 млрд. долара и присъствия по цял свят. Приходите на Expedia нарастват от 2,1 млрд. долара през 2005 г. до 8,7 млрд. долара през 2016.
През 2015 г. Дара Косровшахи беше един от най-високо платените главни изпълнителни директори на компании от индекса S&P 500. Женен е два пъти, като има общо четири деца.
Също както в случая с Uber и Didi, Expedia се принуди да напусне китайския пазар заради агресивната конкуренция на местни онлайн услуги. Компанията все още таргетира активно китайски туристи, търсещи услуги за почивка в чужбина, но вече не се концентрира върху вътрешния пазар, защото не може да се бори с местната конкуренция.
Още нещо общо между Uber и Косровшахи е "врагът": Google.
В момента Uber води война с Google заради собствеността на технологията за автономни автомобили. Съдебният спор между двете компании трябва да приключи през октомври.
Косровшахи, от своя страна, също имаше продължителни проблеми с Google. Expedia е една от компаниите, които подадоха официална жалба срещу Google пред ЕК, която доведе до налагането на глоба в размер на 2,7 млрд. долара заради нелоялна конкуренция.
Що се отнася до политиката - Косровшахи не крие несъгласието си с инициативите на Доналд Тръмп. Expedia беше една от първите технологични компании, които се обявиха против указа на Тръмп за ограничаване на достъпа до САЩ на пътници от няколко страни в Африка и Близкия Изток.
Тогава Косровшахи обясни позицията си в мейл до служителите на Expedia по следния начин: "Смятам, че с този указ президентът ни се върна към краткосрочната игра. САЩ може и да стане с една идея по-безопасно място за живеене, но със сигурност ще изглежда по-тесногръда нация, която предпочита да се капсулира, вместо да се отваря за света, предпочита реакционната, а не визионерската политика".