Граймс изкара 6 милиона от продажбата на NFT-и на свои творби. "Плейбой" ще продава NFT-и на свои знакови корици. Двойка от Калифорния се ожени, като си размени NFT-и на виртуални пръстени.
Това са само част от заглавията, които в последно време могат да се видят в много западни медии.
Трите букви NFT са в основата на новата мания и в света на изкуството, където артисти печелят стотици хиляди - а понякога и милиони - долари от това да продадат не точно самите си творби, а сертификат за собствеността над тях.
Или нещо подобно. Сложно е. Странно е. Вероятно е балон, който в един момент ще се спука и някакви хора ще са загубили много пари.
Но дотогава има няколко горещи въпроса, на които си струва да се даде отговор, защото технологичният свят и този на изкуствата говорят именно за това.
Какво е NFT и как работи?
Съкращението идва от non-fungible token - или "незаменим знак". "Незаменим" в случая означава, че нещо е уникално и няма как да бъде заменено с друго нещо. Добър пример от икономиката са парите - един лев може да бъде заменен за две монети по 50 стотинки и разполагате с абсолютно същото нещо.
Незаменима от своя страна е картина на Пикасо или колекционерска карта, която е единствена по рода си - да речем на Синеок бял дракон (не го мислете много). Ако я смените с друга, ще имате нещо напълно различно с различни свойства.
NFT-и са точно това - единствени по рода си дигитални активи, които могат да се продават и купуват като всеки друг вид собственост, но нямат своя собствена физическа форма. Едно често срещано обяснение за тях е, че са един вид сертификат за собственост над дадено физическо или виртуално нещо.
Повечето NFT-и са част от блокчейна на криптовалутата Ethereum, т.е. са част от блоковата верига - един непрекъснато растящ списък със свързани помежду си и кодирани компютърни записи (блокове). Разликата между Ethereum и други криптовалути (макар това вече да се променя) е, че блокчейнът на Ethereum поддържа NFT, тъй като в тях се съхранява допълнителна информация.
Още звучи неясно, да, но спокойно - стигаме до основното.
NFT-и може да е всяко дигитално нещо - рисунка, музика, снимка. И като всяко дигитално нещо, то може да бъде продадено. Голямата истерия в момента е около продаването на дигитално изкуство под формата на NFT, като все по-често в западните медии се прокрадват истории за един или друг артист, продал така свое произведение.
Концепцията (и вероятно надеждите за някои) са купуване на NFT да се превърне в нов вид колекционерска страст. И как иначе може да се обясни фактът, че някой е платил 390 000 долара за 50-секундно видео от певицата Grimes - любимата на Илон Мъск?
След като бъде закупено дадено NFT, то се съхранява в дигитален портфейл, подобно на криптовалутите.
Just opened up the flood gates to the future of meme economy in the Crypto universe, no big deal~
— ☆Chris☆ (@PRguitarman) February 19, 2021
But seriously, thanks for believing in Nyan Cat all these years. I hope this inspires future artists to get into #NFT universe so they can get proper recognition for their work! pic.twitter.com/JX7UU9VSPb
Gif-чето на Nyan Cat също беше продадено като NFT - за 580 хиляди долара.
Къде е уловката?
Да речем, че дадена снимка на котарак, отдал се на вечерно хигиенно лизане, бъде продадена като NFT. Дигиталният файл със снимката обаче може да бъде изтеглен - от нас, вас, всеки. Може да стои на компютъра, смартфона ви, можете да го пратите по мейл на приятел.
За какво тогава си дава парите купувачът на NFT-а? За собствеността над "творбата", над оригинала. Ако го сравним със света на изкуствата - всеки може да си купи принт на картина на Пабло Пикасо, но само един човек може да притежава оригинала.
Но стигаме отново до неизбежната и объркваща разлика: ако притежаваш една картина, ти можеш да ѝ се наслаждаваш като физически обект.
С дигиталното изкуство обаче копието е абсолютно същото като оригинала - разлика между файл и файл няма. Нещо повече, артистите могат дори да запазят авторските права над свое творение, нищо, че вече някой друг е негов собственик, защото е платил за NFT.
Какви NFT са се купували и за колко пари?
580 хиляди долара бяха дадени за анимиран gif с летящата рисувана котка, позната като Nyan Kat. Джак Дорси - основателят на Twitter, продаде NFT за първия туит, пускан някога в платформата, за 3 милиона долара.
Да, милиони.
На аукцион в "Кристи" беше продаден NFT на дигиталния артист Beeple. Цената? 69 милиона долара. Да му е честито на собственика. Междувременно вие - съвсем безплатно - можете да разгледате творбите на Beeple в неговия Instagram акаунт.
Кой харчи пари за това?
В крайна сметка NFT-тата имат значение за два типа хора: артистите, които продават, и купувачите, готови да дадат парите си. Да продадеш NFT-то на своя песен или дигитална картина може да ти донесе както първоначална печалба, така и последваща - NFT предлага възможност да получаваш процент всеки път, когато творението ти бъде препродадено.
Ако си купувач пък, получаваш възможността да подкрепяш финансово творците, които наистина харесваш (било то и напук на масовото мнение), което върви с гордостта да кажеш, че си притежател на нещо от тях. Често купуване на NFT върви с някои общи права - да си сложиш дадената снимка/картина на профила например или изобщо да имаш възможност да я публикуваш някъде.
The Verge посочват, че има хора, които се опитват да третират NFT като бъдещето на колекционирането на изкуство, т.е. "игралната площадка на мега-богатите". Други гледат на тях като на карти с покемони - достъпни са за всички, има десетки копия на тази карта, но само един оригинал, а NFT-а ти гарантира, че този оригинал е твой.
Въпросите около този тип продажба на дигитално изкуство е колко дългосрочен потенциал има в него. Една реална, физическа картина, може да сменя собственици столетие сред столетие, макар това да изисква специално съхранение и да не е предпазена от разрухата на времето. Но с дигиталните файлове се случва същото.
Най-малкото форматите, които ползваме днес за съхранение на изображение, може вече изобщо да не се използват след 100 години.
На теория всичко дигитално може да бъде продадено като NFT, включително и статии в интернет сайтове.
Актьорът Уилям Шатнър от оригиналния сериал "Стар Трек" и "Адвокатите на Бостън" например продава колекционерски карти, базирани на самия него. Пример: една от големите знаменитости в YouTube - Логан Пол, продава NFT на свои клипове за до 20 хиляди долара. Клипове, които реално всеки може да гледа безплатно в YouTube.
Но някъде там има човек, който може да каже на приятелите си "аз притежавам този клип от Логан Пол". Ами... честито?
NFT имат потенциал и в геймърската индустрия, защото все пак в игрите реално имаш дигитални обекти. Така се появява възможността например парцел виртуална земя в дадена игра да бъде продаден под формата на NFT. Но същото важи и за даден уникален предмет в игра като World of Warcraft например (не е възможно за момента) - предметът се пада на един-единствен играч, а собствеността след това се сменя само след продажба на NFT.
Естествено, стигаме до момента със сигурността на NFT-ите в дигиталния ви портфейл. При блокчейн технологиите кражбите са трудни, тъй като в самия блокчейн се записва всяка една транзакция, т.е. смяна на собствеността. С други думи, по-трудно е да се простиш с NFT, което притежаваш, отколкото с картината на Пикасо, която държиш до огледалото в банята, за да ти напомня, че да, ти си красив.
И пак опираме до глобалното затопляне
Грета няма да хареса манията по NFT, повярвайте ни. При продажбата на такива се използва същата блокчейн технология като при криптовалутите - биткойн, Ethereum, DogeCoin и пр., която изисква много, много енергия. Производството на тази енергия води до замърсяване на околната среда.
Така че без значение колко други прилагателни сложим на NFT-ите, за момента е сигурно, че те не са "еко" или "природосъобразни".
Стига се дори до случаи артисти да не искат да се замесват в продажбата на такива, след като вече са разбрали за отражението на подобен тип онлайн търговия върху природата. Това обаче не спира други бързо да се ориентират към манията по купуване на NFT като начин да изкарат бързи пари от хора, които очевидно са склонни да плащат за нещо така абстрактно.
Спортистът Том Брейди, който седем пъти е печелил SuperBowl-а в САЩ (тяхната Купа на България, ама за американски футбол и маааалко по-престижно), дори си основа компания за NFT. Целта, естествено, е печалба. Компанията с името Autograph ще събере известни личности от различни сфери за създаването на уникални дигитални колекционерски творби.
Балон или да?
Самият Beeple - артистът с продадено NFT за 69 милиона долара - е на мнение, че сегашната истерия е един "балон". Признава го пред и Би Би Си. И докато той и други артисти по света в някакъв кратък период ще направят луди пари от това, много други няма да имат шанс. Не всеки има късмета да го приемат за следващия Дюшан.
"В момента някои хора купуват подобен тип активи за краткосрочната спекулативна печалба, с надеждата, че ще могат да се възползват от вълната по-високи цени", коментира Сузана Стрийтър, старши инвеститор и пазарен анализатор.
Според нея хората, които планират да инвестират в NFT, трябва да помислят дали наистина ще имат дългосрочни ползи от това. По думите ѝ е много възможно сегашната мания по NFT скоро да се прехвърли на нещо друго, а закупеното за стотици хиляди долари NFT на gif-чето с Nyan Cat вече да не струва нищо.