Как ще изглежда бъдещето на пътешествията по света? Докато повечето от нас се надяват то отново да включва свободното придвижване из екзотични дестинации, някои вече си представят как само след две-три години ще летим със свръхзвукови самолети и полет от Ню Йорк до Лондон ще отнема около четири часа.
"Конкорд", който бил известен с това, че е изпреварвал залеза, е на земя от 2003 г. Явно е време за нови попълнения в областта на супербързите машини, предназначени за пътнически превози.
Наследник на френско-английското чудовище вече се задава от американска фирма на име Aerion.
Компанията работи усилено по свръхзвуков самолет, наречен кодово AS2, който би трябвало да служи за туристически и бизнес полети и да взима разстоянието от Източния бряг до британската столица за четири часа и половина. Кабината е със скромния капацитет от 10 пасажери, което ще направи пътуването с този футуристично изглеждащ самолет по-скоро бутиково изживяване.
Тим Фейгън, директор на дизайнерския отдел на Aerion, обещава, че машината ще представлява комбинация между "традиционна майсторска изработка, съчетана с възможно най-новите технологии". Пред "AIN Online" Фейгън допълва, че в екипа му работят едни от най-добрите световни специалисти, някои от които имат над 40 години опит в самолетостроенето.
За да се издигне над конкуренцията в областта на супербързите самолети, която се задава в лицето на ветераните от Lockheed и друг американски стартъп - Boom Supersonic, Aerion вече строи свой собствен завод в Мелбърн, близо до летището, където ще се произвежда AS2. Отделно във Флорида се изгражда ново седалище на компанията, в което ще се работи по дизайна и инженерните детайли.
Амбициите на фирмата за нов свръхзвуков самолет вече са успели да привлекат над 300 млн. долара инвестиции, а намеренията са първата такава машина да излети във въздуха не по-късно от началото на 2023 г.
Aerion AS2 е предвиден да лети със скорост от над 1610 км/ час.
Том Вайс, заместник-директор на Aerion, държи да подчертае, че компанията иска да постигне нещо коренно различно от "Конкорд". В свой разговор за "Си Ен Ен" той определя "Конкорд" като брилянтен образец на инженерната мисъл, но в наши дни функционирането на такъв самолет би нанесло твърде големи щети на околната среда.
AS2 от своя страна ще бъде далеч по-изгоден за производство, но и далеч по-щадящ природата. Вайс подчертава, че Aerion прекарва над 12 години в проектирането и изработката на двигател, който да е едновременно бърз, но и максимално пестелив откъм изразходване на гориво.
"Конкорд" е бил снабден с форсаж, който е увеличавал тягата при излитането на машината, но Aerion зачеркват този вариант като твърде скъп, шумен и освобождаващ твърде много вредни емисии във въздуха. Допълнителен плюс е, че AS2 не разчита на изкопаеми горива, а на сто процента синтетично изработена алтернатива.
Фабриката, в която ще бъдат произвеждани тези свръхзвукови машини, пък е снабдена с огромни соларни панели, които да снабдяват инфраструктурата на Aerion с енергия от възобновяеми източници.
Из завода служителите ще се придвижват единствено и само с електромобили. Пречистена дъждовна вода ще покрива и питейните, и индустриалните нужди, и навсякъде, където е възможно, ще се използват рециклируеми материали.
През следващите десет години от AS2 трябва да бъдат произведени 300 бройки, като първите от тях вече са заявени от различни превозвачи и частни клиенти.
Вайс уточнява, че фирмата вече има поръчки на стойност 6,5 млрд. долара и за да не разочарова бъдещите си клиенти, производството на първия свръхзвуков самолет ще започне още тази година. Един самолет AS2 струва около 120 млн. долара, което според зам.-директора е разумна цена на фона на времето, което машината ще спестява.
Възможно е обаче съвсем скоро Aerion да се окаже в оспорвана свръхзвукова надпревара. Американците от Boom Supersonic засега отказват да разкрият твърде много подробности за машината, по която работят. Знае се само, че тя ще е с дължина от около 21 метра и вече споменатото разстояние от Ню Йорк до Лондон ще ѝ отнема впечатляващите три часа и малко.
За проекта на Lockheed има още по-малко яснота, но едно е сигурно - компанията с подобен опит не би трябвало да се затрудни до няколко години да демонстрира свой собствен свръхзвуков самолет.