Възможността за нещо ново беше налице...
11 години Marvel експлоатираха една и съща жанрова смес - приключенски екшън със силни комедийни елементи и насилена, често безсмислена драма на места - за да бълват супергеройски филм след супергеройски филм за големия екран.
Колкото и успешен да е този подход, той отдавна се изтърка. Успехът на "Жокера" на конкурентите от Warner Bros./DC показа, че може и иначе. За момент изглеждаше, че Disney/Marvel Studios осъзнават това и ще тръгнат в нови посоки. Но само за момент...
Не и след като стана ясно, че Скот Дериксън се е отказал да режисира Doctor Strange in the Multivers of Madness - продължението на филма "Доктор Стрейндж" (2016 г.) с Бенедикт Къмбърбач, за което се очакваше да бъде първият хорър филм във филмовата вселена на Marvel.
Дериксън, който през кариерата си е режисирал филми на ужасите като "Екзорсизмът на Емили Роуз" и "Греховен" (Sinister), се оттегля от проекта заради "творчески различия". Макар двете страни да не дават повече подробности какви точно са били различията, не е трудно да се предположи - ако Дериксън е искал да тласне магьосника Доктор Стрейндж към истинските дебри на хоръра, Marvel вероятно са му дръпнали юздите.
Все пак формулата им продължава да работи. 23-те филма от филмовата вселена (MCU) са изкарали общо 22,5 милиарда долара в световния боксофис. Въпреки очевидната изхабеност на шаблона, по който са построени тези филми, публиката продължава да ги консумира.
Максимата "Ако не е счупено, не го поправяй" влиза в действие, когато заложени са боксофис резултати от няколкостотин милиона долара на филм.
Така смелостта на кинотворците и тяхната визия са без значение, защото те биха могли да застрашат финансовите резултати.
Скот Дериксън. Снимка: Getty
Както посочихме, "Жокера" показа, че филм, базиран - макар и частично - на комикс, може да бъде сериозен, мрачен и успешен. Но с него Warner Bros., вероятно отчаяни от предходните си неуспехи, направиха точно това, от което Marvel се страхуват - рискуваха. При тях рискът се оказа оправдан, но Marvel продължават да търсят възможно най-голяма аудитория, включително и тийнейджъри, което вреди най-вече на сценариите.
Да, Скот Дериксън написа и режисира и първия "Доктор Стрейндж" - историята на хирург, който губи способността да оперира, но се превръща в най-могъщия магьосник на Земята и неин пазител от мрачни сили. Този филм определено не беше нещо особено различно или впечатляващо, въпреки някои по-смели визуални ефекти.
Но помните ли например, че Мадс Микелсен игра там? Вероятно не, защото неговият персонаж, подобно на целия филм - както и на доста от по-новите Marvel продукции - беше тревожно забравим. За сметка на това изкара достатъчно пари - 678 милиона долара в световен мащаб, за да се приеме за успех.
Дори да не сте съгласни с критиките на Мартин Скорсезе за филмите на Marvel, безспорно е, че те имат някакво основание. То е точно в тази липса на творческа смелост, на нещо различно, на добавена стойност. Да, те забавляват зрителите. Филми са, не увеселителни влакчета, както Скорсезе казва.
Но могат и да са филми, които се приемат малко по-сериозно, а не изглеждат като произведени на конвейер с малко разлика в пола на героите и в оцветяването.
Ето това бяха надеждите за Doctor Strange in the Multiverse of Madness. Филмът трябва да преплете историите на Стрейндж (Къмбърбач) и Алената вещица (Елизабет Олсън). Заглавието му подсказва пътешествие из алтернативни реалности, някои от които доста по-ненормални от това, с което сме свикнали. Чудесно! И без това още с първия "Тор" и след това с "Отмъстителите" (2012 г.) реализмът във филмовата вселена на Marvel отиде по дяволите. Хубаво е да видим повече, по-смели и по-фантастични идеи.
Слуховете около този филм са какви ли не - че ще видим дебюта на персонажи като Професор X и Magik от X-Men, или кратко завръщане на Тоби Макгуайър като Спайдър-мен (с идеята, че действието на филмите с него се развива просто в алтернативна реалност). Възможността Doctor Strange 2 да е свързан не само с бъдещия сериал WandaVision, но и с друг такъв - Loki, предполагаше, че на голям екран отново може да се появи и Том Хидълстън като Богът на пакостите Локи.
Да не забравяме, че самият продуцент Кевин Файги каза, че във филма има шанс да видим толкова странни същества, че да се отворят вратите към представянето на по-нишо персонаж като ловеца на вампири Блейд, в чиято кожа скоро ще влезе Машерхала Али ("Зелената книга", "Истински детектив").
Всичко това - без значение кое ще стане реалност, и кое ще си остане слух - може да звучи любопитно за зрителите на MCU, но още по-хубаво щеше да е, ако новият филм носеше и по-различни емоции - например малко страх вместо апатия и тук-там смях. Т.е. ако беше малко по-смел в сценарно и жанрово отношение. Но с това твърде съмнително напускане на Дериксън рязко нараства рискът това да не се случи.
Doctor Strange in the Multiverse of Madness първоначално беше обявен за първия хорър филм във вселената на Marvel, а през юли Дериксън обеща "първият страшен филм в MCU".
Новият филм трябваше да отиде в още по-магически крайности в сравнение с "Доктор Стрейндж" (2016 г., на снимката)
Продуцентът Кевин Файги обаче уточни, че въпреки това филмът отново ще е достъпен за тийнейджъри - онзи огромен ресурс от потенциални зрители, от който студиото не смее да се лиши. Нещо повече, Файги отрече, че филмът ще е хорър, като вместо това сравни страшното в него с това, което Стивън Спилбърг някога предлагаше с филми като поредицата за Индиана Джоунс. С други думи, още от същото, което Marvel сервират всяка година от вече повече от десетилетие.
И ето как няколко месеца по-късно Дериксън вече не е част от проекта. Ще има ли такъв филм като Doctor Strange in the Multiverse of Madness? Ще има. Disney/Marvel просто ще намерят по-удобен режисьор, склонен да следва тяхната линия.
Това не се случва за пръв път. Пати Дженкинс се отказа от "Тор: Светът на мрака" (2014 г.) заради слабия сценарий. Филмът все пак беше направен и е сред най-слабите в цялата MCU. След това самата Дженкинс сътвори хит - макар и не шедьовър, но никой не очаква това - с "Жената чудо" (Wonder Woman) с Гал Гадот по комикс на конкуренцията на Marve от DC, което показва, че вероятно е била права от самото начало.
Едгар Райт, познат с филми като Shaun of the Dead и Baby Driver, искаше да следва своята визия за филм за Ant-Man. След спор около сценария, по който беше работил години наред, той се отказа от филма. "Искам да направя филм на Marvel, но не мисля, че те наистина искаха филм на Едгар Райт", обясни той по-късно. Ant-Man все пак също се появи по екраните и днес също тъне в забвение като един от най-забравимите филми от MCU.
Очевидно Marvel искат машината да продължава да работи като до момента. Първите кадри от "Черната вдовица" (Black Widow) със Скарлет Йохансон, който излиза тази година, не намекват, че ще видим нещо кой знае колко различно и далеч от златната формула.
Борбата е за колкото се може повече зрители и колкото се може повече пари, а не е търсене на качество, евентуално достойно за награди.
Така ако ще чакаме нещо оригинално и свежо от комиксовите филми, които през последните години владеят екраните, ще трябва да гледаме към Warner Bros. Да, те все още са застрашени от провали (задаващият се "Хищни птици" (Birds of Prey) не дава големи надежди), но след "Жокера" ще са още по-склонни към експерименти и това да следват творческия нюх на талантливи режисьори. Просто защото това може да се окаже успешно.
А Marvel... е, те ще правят почти идентичен филм с малки разлики отново и отново. А промяната - т.е. смелостта - ще дойде, когато публиката каже "Стига толкова, искаме нещо различно".
Може би в някоя алтернативна реалност.