Бен Афлек очевидно е решил да пропусне режисирането на няколко интересни за самия него проекти, защото продуцентите са искали да ги заснемат... в България. Спокойно, едва ли става дума за негативно отношение на 50-годишния актьор към страната ни, а по-скоро за факта, че вече предпочита да е по-близо до децата си.
Афлек споделя в пространно интервю пред The Hollywood Reporter как се е променило отношението му към подбора на проекти, подробности за най-ужасното му актьорско преживяване и как се е подготвил за най-пресния си режисьорски проект - Air, посветен на култовите спортни обувки на Nike.
25 години, след като получи "Оскар" за сценария на "Добрият Уил Хънтинг" (1997 г.), той разказва как мотивацията зад филма е била двамата с най-добрия му приятел Мат Деймън да има какво да показват в актьорските си резюмета, а не да се опитват да станат сценаристи.
В онзи период кариерите им все още прохождат и е било трудно да отказват роли, защото са знаели, че предложенията могат да спрат във всеки момент. От гледна точка на Афлек е било почти безотговорно да откажат работа, за която могат да получат много пари.
"Майка ми изкарваше по 30 хиляди долара на година като учител в държавно училище в Бостън. Помня, че изкарах 600 хиляди долара за "Армагедон" и си мислех: "Това са заплатите на майка ми за 20 години", споделя актьорът днес.
Ето защо е било абсурдно да пропусне каквато и да е възможност. В един момент двамата с Деймън обаче се научили колко важно е как избираш кои предложения да откажеш с оглед на това каква кариера искаш да имаш.
"Имаше няколко филма, които исках да режисирам, за които [продуцентите казаха]: "Да, искаме да го заснемем в България". А аз отвърнах: "В България?", обяснява Афлек за отказа да поеме някои ангажименти.
От думите му обаче става ясно, че причината да откаже се корени в личния му живот и нежеланието да е далеч от децата си - дори когато става дума за по-отдалечена снимачна локация в САЩ.
"Една от причините да го направя беше, че съм разведен. Споделям попечителство. Не искам вече да ходя до Остин (бел.ред. град в щата Тексас), или Ню Орлиънс или Джорджия и да не виждам децата си. Просто не работи [за мен]. Тези години са твърде важни. Ако ги пропусна, ще съжалявам цял живот", казва режисьорът на спечелилия "Оскар" за най-добър филм "Арго".
Има филми, които обаче не е пропуснал, за което днес може би съжалява. Като "Лигата на справедливостта" (Justice League), супергеройския екшън на Warner Bros., в който изиграният от него Батман се обедини със Супермен, Жената чудо и още няколко супергерои.
"Можеш да направиш семинар върху всички причини защо така не се прави. Като се започне от продукцията, мине се през лоши решения и ужасна лична трагедия (бел.ред. дъщерята на режисьора Зак Снайдър се самоубива по време на снимките) и стигнеш до най-ужасния вкус в устата ми", казва Афлек.
Филмът се появи през 2017 г. в орязана и променена от оригиналния замисъл на Снайдър версия, режисирана от Джос Уидън ("Отмъстителите"). Беше посрещнат хладно от зрители и критици, а един от актьорите - Рей Фишър, дори публично се оплака от работата със Уидън.
"Най-гениалното" около филма според Афлек е как оригиналният режисьор Зак Снайдър няколко години по-късно е убедил филмовото студио, че може да им даде "четири часа съдържание". Така в стрийминг услугата HBO Max през 2021 г. се появи "Лигата на справедливостта: Режисьорска версия на Зак Снайдър".
"В общи линии [тази версия] е просто всички сцени на забавен кадър, които той засне в черно-бяло. И един ден снимки, които имахме с него. Каза ми: "Искаш ли да дойдеш да снимаме в задния ми двор?", разказва актьорът.
Съгласил се е и сега, колкото и странно да е, "Лигата на справедливостта: Режисьорска версия на Зак Снайдър" е филмът на Афлек с най-висок рейтинг в IMDb, както самият актьор отбелязва.
Все пак работата по супергеройския екшън като цяло го е отказала от жанра. След това трябваше да режисира самостоятелен филм за Батман, но си казал, че "не иска да прави това никога повече".
"Това беше най-лошото преживяване, което съм виждал в бизнес, пълен с гадни преживявания. Разби ми сърцето. Имаше идея, че някой (бел.ред. Джос Уидън) ще се появи и ще каже: "Ще ви спася, ще направим 60 дни снимки и ще напиша сценарий около вече написаното. Имам тайната". И това не беше тайната. Беше толкова трудно. Започнах да пия твърде много", откровен е Афлек.
Казал си, че това не е животът, който иска - да бъде нещастен и далеч от децата си. Сега посочва, че не се опитва да омаловажа този филмов жанр, просто е започнал да го усеща като "творчески незадоволителен".
Последната му поява с костюма на Батман ще е в "Светкавицата" (The Flash), който ще се появи на 16 юни, чийто трейлър може да видите тук:
"Най-накрая открих как да изиграя персонажа [Батман] и го направих много добре в "Светкавицата". За петте минути, в които съм в него, е наистина страхотно", казва Афлек и посочва, че харесва много от нещата, които с колегите му са направили в "Батман срещу Супермен" (2016 г.).
Но има ли шанс да се завърне към супергеройския жанр и да режисира филм в новата DC вселена, която новите директори на DC Studios Джеймс Гън и Питър Сафран градят?
"Категорично не. Нямам нищо против Джеймс Гън. Мил човек, сигурен съм, че ще свърши страхотна работа. Просто не искам да се включа и да режисирам по начина, по който те правят това. Не съм заинтересован", отбелязва Афлек.
В момента фокус за него е предстоящото излизане на следващия му филм - Air ("Въздушния"). Лентата разказва за създаването на легендарната спортна обувка Nike Air като колаборация между бранда Nike и семейството на тогава все още бъдещата баскетболна звезда Майкъл Джордан.
Афлек не само е режисьор на филма, но е и в ролята на основателя на спортната компания - Фил Найт. Трейлърът може да видите тук:
Преди да се заеме с филма, не е разговарял с Nike, а е поискал разрешение само от самия Майкъл Джордан. Признава, че не се познават добре - от време на време играят карти заедно, имат общи приятели, но не са близки. Все пак счита Джордан, легендата на баскетболния тим "Чикаго булс", за "герой".
Когато поискал среща с него, бившият баскетболист го извикал на голф игрището.
"Изчаках го да поиграе, аз самият не се занимавам с голф, защото го чувствам сякаш яде живота на хората", казва Афлек и допълва, че сравнява този спорт с взимането на метамфетамин.
"[Играчите на голф] имат по-здрави зъби, но изглежда сякаш не могат да се откъснат от това. Започнат ли да играят голф, повече не ги виждаш", обяснява режисьорът на Air.
Говорил с Джордан и дори получил ценни насоки и идеи за сценария от него. Отбелязва, че филмът всъщност не е биография на баскетболиста. Нещо повече - зрителите изобщо няма да видят лицето на Джордан. В Air е използван само дубльор, показван в гръб, докато акцентът пада основно върху преговорите на Nike с неговата майка (Виола Дейвис е в ролята).
"Джордан е твърде голям. Той съществува над и извън историята, но ако някога го конкретизираш, ако някога кажеш: "Да, това е Майкъл Джордан", всички ще знаят, че всъщност не е. Че е фалшиво. Мислех си, че ако публиката донесе на прожекциите всичко, което знае и помни за него и какво е значил за тях, и проектират това върху филма, ще работи по-добре", допълва Афлек.
Air се очаква по кината у нас на 7 април и ще се разпространява под името "Въздушния".