Филмът "Лейър Кейк" (Layer Cake) с Даниъл Крейг се появява през 2004 г. и е достатъчно добър, че да доведе до две важни неща. Първото е, че според самия Крейг ролята му там е една от причините да бъде избран за Джеймс Бонд в "Казино Роял".
Второто следствие от Layer Cake е, че неговият режисьор Матю Вон, за когото това е дебют зад камера (до момента е бил основно продуцент), получава изкушаващо предложение - да режисира супергеройския филм "X-Men: The Last Stand".
Но има нещо, което го вбесява: планът на студиото 20th Century Fox чрез фалшив сценарий да измами актрисата Хали Бери да се съгласи да участва.
Ето защо Вон напуска, макар така да рискува шансовете да развие своята кариера като режисьор.
Самият той разказа историята на отминалата конференция New York Comic Con, събрала фенове на комиксите (и филмите по тях) от целия свят.
Ситуацията се развива далеч преди появата на Marvel Studios и гигантските споделени комиксови вселени на екран. Филмите по комикси не са толкова много, колкото днес, и са риск за всяко студио.
Режисьорът Брайън Сингър вече е направил две сполучливи адаптации - "X-Мен" (2000 г.) и "X-Мен 2" (2003 г.), а колегата му Сам Рейми е създал хита "Спайдър-мен" (2002 г.) с Тоби Макгуайър.
Сингър обаче се отказва от това да направи трети филм за мутантите и е нужен негов заместник. Предложението отива при Вон, но през 2005 г. той се отказва, като официалната версия са "лични причини". Сега, почти 20 години по-късно, най-накрая разкрива истината.
Режисьорът разказва, че когато е посетил офиса на един от шефовете на Fox, видял сценарий за X-Men 3, който бил доста "по-дебел" от познатия му.
"Попитах "Каква е тази чернова?", а те ми отговориха нещо като "Не го мисли", спомня си Вон пред феновете в Ню Йорк. Той грабнал сценария, отварил го и на първата страница прочел:
"Африка. Деца умира от липсата на вода. Буря (бел.ред. мутантката, контролираща времето, изиграна от Хали Бери) създава буря, за да спаси всички деца."
Вон решава, че идеята е доста готина, но все още не разбира защо този сценарий е различен. Отговорът на хората от студиото идва като шамар.
"Това е сценарият за Хали Бери, защото тя все още не е подписала [че ще участва]. Тя би искала филмът да изглежда така. И след като подпише, ще хвърлим [този сценарий] в коша за боклук", обяснили на Вон.
Режисьорът не останал очарован. Помислил си, че ако това е начинът, по който се отнасят с носителка на награда "Оскар", то самият той ще напусне проекта. Така и направил.
За изпращане му дръпнали клишираната реч, че "никога повече няма да работи в този град", която трябвало да е заплаха, че с кариерата му в Холивуд е свършено.
Вон всъщност е имал голямо желание да заснеме филма. За него "X-Мен 2" е бил "шедьовър" и се е притеснявал да заеме мястото на Брайън Сингър, но все пак възможността е била сбъдната мечта. Но очевидно не по-силна от моралните му съображения.
Хали Бери в крайна сметка се съгласява да участва в третия филм за мутантите - "X-Men: Последният сблъсък" (2006 г.), режисиран от Брет Ратнър. Лентата се оказва най-слаба от оригиналната трилогия и нанася сериозни щети на франчайза.
Както Вон казва, "крайният филм не беше филмът, който аз щях да направя".
Междувременно той - въпреки отправената заплаха - режисира "Звезден прах" (2007 г.) по книгата на Нийл Геймън и също базираният на комикс "Шут в г*за" (Kick-Ass, 2010 г.).
Именно последният филм променя нагласите към режисьора.
"Мъжът, който каза "Никога отново няма да работиш този град", изгледа Kick-Ass и, трябва да му го призная, обади ми се и каза: "Не го мислех, когато го казах", разказва Вон.
Ето как режисьорът се съгласява все пак да режисира филм за мутантите на Marvel. Става дума за своеобразния рестарт на поредицата - "X-Men: Първа вълна" (X-Men: First Class, 2011 г.), който разказа предисторията на проф. Чарлс Ксавие и Магнито.
С помощта на силен актьорски състав, оглавен от Джеймс Макавой, Майкъл Фасбендър и Дженифър Лорънс, Вон успя отново да вдъхне живот на поредицата.
И в рамките на още няколко филма Fox успяха да я съсипят отново. Но това е друга история.