И преди се е случвало режисьори да бъдат уволнявани по време на снимките на даден филм, но изключения са моментите, в които режисьор сам решава да се оттегли от продукция, която е подготвял месеци и дори години, едва няколко дни след началото на снимките.
Точно такъв обаче беше любопитният случай с режисьора Джъстин Лин - ветеран за екшън поредицата "Бързи и яростни", който малко след старта на снимките на десетия филм - Fast X ("Бързи и яростни 10"), публично обяви, че освобождава режисьорския стол.
Решението му сложи пауза на работата, докато се търси негов заместник, но също така повдигна и важен въпрос: какво може да е накарало режисьора, който във филмографията си има пет филма от поредицата, да се откаже от тази златна кокошка? Все пак оттеглянето от най-доходоносния франчайз на студиото Universal ще лиши самия него от хонорар от поне няколко милиона долара.
Отговорите започват лека-полека да идват.
Според източници на The Hollywood Reporter на Лин просто му е писнало от постоянните намеси и промени в сценария, от напрежението от работата по филм от толкова скъп франчайз и от опитите да се съобразява с главното лице и също продуцент на "Бързи и яростни" - Вин Дизел.
На първо време проблем е бил именно сценарият на Fast X, по който са работили Лин и Дан Мазу ("Гневът на титаните" от 2012 г.). Според THR режисьорът и сценарист е вярвал, че има одобрен сценарий, с който може да започне снимки.
Дизел и студиото Universal обаче не са били много съгласни. Така основна локация в Източна Европа отпада от сценария заради войната в Украйна. Не е бил избран актьор и за един от злодеите.
Когато Лин се е опитал да отстоява позицията си, студиото казало, че ще изпрати сценария му в Лондон на друг сценарист, за да бъдат изгладени репликите на някои от актьорите. Според източниците на THR този ход бил очакван, но не дошъл в добър момент за Лин.
В повече му идвали и отношенията с Дизел. Запознати с писането на "Бързи и яростни 10" разказват, че сценаристите са измисляли екшън сцени, които актьорът/продуцент е одобрявал с "да" или "не". Спрямо мнението му е било задача на режисьора Лин да измисли как да направи така, че тези сцени да бъдат вкарани във филма. Или да бъдат разкарани, ако Дизел смени мнението си.
Има информации, че в крайна сметка Лин е имал "сериозно неразбирателство" с Дизел на 23 април. Това станало по време на среща, в която участвали още двама души, която завършила с тряскане на врата.
"На Джъстин най-накрая му писна и каза "Този филм не си струва да жертвам психичното си здраве", разказва един източник. Както Лин, така и Дизел отказват да коментират тази история.
Пред холивудското издание говорител на Universal обаче твърди, че всички "творчески различия, довели до напускането на Джъстин Лин", са били между него и студиото, а не с други продуценти, актьори или членове на екипа.
Още след тази среща Лин казал, че приключва с "Бързи и яростни 10", а до 25 април вече било готово споразумение за оттеглянето му от продукцията като режисьор, макар че ще продължи да се води неин продуцент. Публичното обявяване на новината за напускането му дойде ден по-късно.
Дори наистина това да е резултат от една зле развила се среща, налице определено са били трудности месеци наред. Лин не за пръв път работи по поредицата - зае се с нея с третия филм, "Бързи и яростни: Токио Дрифт", като под негова опека филмите постепенно изоставиха тематиката за улични състезания и се превърнаха в криминални екшън зрелища.
Лин беше начело и на "Бързи и яростни 5", където дебютира Люк Хобс - персонажът на Скалата. Тогава приходите за пръв път надхвърлиха 500 милиона долара в световен мащаб, а постепенно започнаха да растат и бюджетите на филмите.
Именно финансовият аспект може да обясни напрежението върху Лин като режисьор и сценарист. "Бързи и яростни" се превърна в най-успешния франчайз на Universal Studios и до пандемията стана нормално всяка основна част да минава границата от 1 милиард долара приходи в световен мащаб.
COVID малко обърка тези планове и деветият филм, с който Лин се завърна на режисьорския стол, макар и да се представи зрелищно за премиера по време на пандемия, успя да изкара "едва" 726 милиона.
Естествено, очакванията към Fast X са за по-добро представяне сега, когато страховете се поуталожиха, мерките паднаха и кината по света работят нормално. А когато студиото залага много на даден филм и бюджетът е огромен, работата на режисьора се следи по-отблизо.
Според източници на THR бюджетът на "Бързи и яростни 10" доближава границата от 300 милиона долара, без в тази сума да влизат парите за реклама.
Над 100 милиона са допълнителни разходи, които са се натрупали през годините. Студиото трябва да подсигури големи чекове за актьорите - за да задържи например Шарлиз Терон, чиято роля става все по-голяма, както и за да привлече нови лица като Джейсън Момоа и Бри Ларсън.
В същото време няма как да бъдат пренебрегнати ветераните Мишел Родригес, Лудакрис и Тайрис Гибсън, но според изданието всички тези хонорари бледнеят пред това, което печели самият Вин Дизел. Universal обаче отказват да коментират финансовия аспект.
Оттеглянето на Лин също води до оскъпяване на филма, тъй като всеки ден без режисьор струва на студиото милиони долари, в които трябва да задържи в готовност екипа и предвидените снимачни локации.
Не е и като да има наплив от подходящи кандидати, които да могат да жонглират със заснемането на "Бързи и яростни", изискванията на Universal и позициите на Дизел. Логичните кандидати са били хора, които са режисирали филм от поредицата преди, но те сега не са били налични заради работата си по други продукции.
Заместник все пак се намери - информациите са, че Луи Летерие (Lupin, "Транспортер" 1 и 2) се е съгласил да заеме мястото на оттеглилия се Джъстин Лин. Във филмографията си французинът има и други големи проекти - "Сблъсъкът на титаните" и "Невероятният Хълк".
Едно е сигурно - "Бързи и яростни 10" ще има, както и обявеният за последен за поредицата "Бързи и яростни 11" след него. Въпреки това десетият филм продължава да минава през трудности и сякаш с всички тях по един или друг начин е свързан Вин Дизел.
Той беше в основата и на оттеглянето на Дуейн Джонсън-Скалата от поредицата, а задочният им сблъсък се развиваше през социалните мрежи и интервюта с медии. Призивите на Дизел към колегата му не доведоха до връщането на Скалата към "Бързи и яростни", а само ангажираха вниманието на публиката и извън киносалона.