Качеството на въздуха в големите градове в България е тема, която периодично излиза на дневен ред. Особено когато се стигне до спад на температурите - паленето на печки с твърдо гориво става масово, повече стават и автомобилите, а станциите започват да отчитат превишавания на нормите на съдържание на фини прахови частици във въздуха.
Има места по света обаче, където замърсяването е много пъти по-сериозно и опасно за здравето от всичко, с което сме се сблъсквали у нас.
Става дума за индийския метрополис Делхи, където дишането за едно денонощие тази седмица се равнява на това да изпушиш 44 цигари за един ден.
Живот в мъгла
Жителите на града още във вторник забелязват гъстата бяла мъгла, която се спуска над Делхи, който побира в границите си над 11 милиона души. Първоначално мъглата не представлява особен проблем, но постепенно вредите от нея започват да става все по-очевидни.
Видимостта започва да пада все повече и повече, поради което транспортът постепенно потъва в хаос. Спрени са влаковете, самолетни полети са отложени или закъсняват. Най-тежко е положението при автомобилния транспорт - образуват се огромни задръствания, а рязко зачестяват и катастрофите.
Властите реагират изненадващо бързо, което кара жителите на града да осъзнаят, че ситуацията със замърсяването на въздуха в Делхи рязко се е влошила.
Колко сериозно е замърсяването
Замърсяването на въздуха в индийския метрополис достига плашещи нива в последните дни.
Също както и у нас, и там се следи концентрацията на фини прахови частици, които са по-малки от 2,5 микрометра в диаметър (ФПЧ 2,5), в кубичен метър въздух. Тези частици се считат за особено вредни, защото са достатъчно малки, за да проникнат дълбоко в дробовете и да преминат в други органи на човешкото тяло, като така създават сериозни рискове за здравето.
В един момент са отчетени 1000 микрограма ФПЧ 2,5 на кубичен метър въздух.
Дишането на такъв въздух за едно денонощие е почти същото като да изпушиш 44 цигари на ден, според проучване на независимата организация Berkeley Earth.
Снимка: Getty
Повишение има и при замърсяването с фини прахови частици с диаметър под 10 микрометра (ФПЧ 10). В петък те вече са основния замърсител на въздуха, като достигат опасни нива от порядъка на 850 микрограма на кубичен метър.
За да разберем за колко мръсен въздух става дума, лесно можем да направим сравнение с това, което се диша в София. И то не навсякъде, а в частите на града, където нивата на замърсяване са най-високи.
В петък сутрин замърсяването в "Овча купел", например, беше 156 за ФПЧ 10 и 92 за ФПЧ 2,5.
Това не означава, че въздухът, който се диша в София, е чист, а че този в Делхи е с пъти по-мръсен. А оттам - и с пъти по-опасен за здравето.
Интерактивната карта, която показва нивата на замърсеност на въздуха в частите на София към 11 ч.
Неслучайно от болниците в индийския град съобщават за пик в броя на пациентите, които се оплакват от болки в гърдите, задух и парене в очите.
Според експертите, замърсяването в Делхи се дължи на комбинация от изпаренията от автомобилите, дима от горенето на боклуци и земеделски отпадъци, както и на праха от улиците.
Доклад на Индийския технологичен институт в Канпур от 2014 г. показва, че вредните газове от автомобилите са причина за наличието на 20 процента от ФПЧ 2,5 във въздуха на Делхи годишно.
Не е изненада, че магазините, които продават маски за пречистване на въздуха, отчитат огромни печалби.
По-голямата част от жителите на Делхи обаче нямат финансовата възможност да се запасят с подобни маски и са принудени да се справят със замърсяването както могат.
Някои дори не са наясно с вредните ефекти от мръсния въздух, който дишат.
Тези, които опитват да прикрият лицето си, рядко ползват подходящи и предвидени специално за целта маски, а вместо това разчитат на носни кърпи и шалове, вързани около главата, или каски за мотор.
Снимка: Getty
Мерките на властта
Властите в Делхи предприемат няколко мерки в тази опасно-мъглива ситуация. Още във вторник следобед са затворени всички държавни и частни училища. Родителите на десетките хиляди ученици в града са призовани да оставят децата си вкъщи.
В сряда е забранено влизането на камиони в Делхи и се спират всички строежи и ремонти.
В четвъртък в местните медии се появява информация, че властите планират временно да забранят движението на част от автомобилите, което впоследствие се потвърждава.
Петък е четвъртият пореден ден, в който замърсяването е с такива големи нива, че нарастват опасенията на лекари за сериозни последствия за здравето на гражданите.
Властите представят пакет от препоръки, които жителите на Делхи да следват, за да ограничат вредните въздействия на въздуха върху здравето си. Препоръчва се пиенето на повече вода за пречистване на тялото, да не се горят каквито и да е боклуци, да се избягват основните пътни артерии, а освен това по възможност хората да не излизат на открито, особено рано сутрин и привечер.
Абсурдът
Предвидени са и други мерки, свързани с движението на автомобили.
Въвежда се схема за движение, при която един ден право да се движат по пътищата ще имат автомобилите, чиито номера завършват с четно число, а на следващия - колите, чиито номера завършват с нечетно такова.
Абсурдното е, че тази мярка ще бъде въведена от понеделник, 13 ноември, и ще продължи до 17 ноември, въпреки нуждата от спешна реакция още тази седмица.
Освен това се забранява движението на двуколесните моторни превозни средства, т.е. всякакви видове мотоциклети и мотопеди.
Още по-странното решение - през следващата седмица ще е забранено на жените да застават зад воланите.
А за нарушителите на тези правила са предвидени глоби до 2000 индийски рупии (малко над 50 лева).
Според синоптиците през следващата седмица се очаква въздухът в северна Индия да е "по-свеж".
Това, заедно със "спешните" мерки може да доведе до временно успокоение за белите дробове на индийците.
И така до следващия път, в който се стигне до такава опасна за здравето ситуация, особено ако правителството не предприеме по-сериозни мерки в борбата със замърсяването.
Мярката за колите с четни и нечетни числа е въведена във всички големи европейски замърсени градове,въобще не е ъпсурдна.