Битка за зелено

На протест, гражданско неподчинение и дори съдебни битки са готови жители на столичния кв. "Лозенец", недоволни от проекта за строеж на естакада на бул. "Пейо Яворов" при кръстовището с ул. "Стоян Михайловски". За част от тях съоръжението ще скрие гледката на зеления парк, който виждат в момента, а и не смятат, че ще се подобри трафикът с изграждането му.

С всички законни средства те се опитват възраженията им да се чуят и да не потънат в общия хор на недоволни от едно или друго решение за инфраструктурата на столицата - или да ги насочат в глух коловоз. Те настояват да се потърси вариант, при който да не бъдат засегнати жилищните части край "Яворов".

Инфраструктурният проект не просто ще промени квартала - на него се разчита да "отпуши" трафика между северната и южната част на София през района на Семинарията. На въпрос на Webcafe.bg главният архитект на София Петър Диков не можа да посочи нито кога е предвидено да започне строителството, нито каква е цената му.

Още по-любопитно e прокарването на друго ново трасе, което ще свърже бул. "Пейо Яворов" с кв. "Хладилника" - пряк наземен път през гората, който ще тръгва от новата естакада, ще минава край бившата София Ленд и гара "Пионер", за да се свърже с ул. "Сребърна".

Новият път ще мине и покрай съществуващото трасе до болница "Токуда", като отпада вариантът да се продължи до ул. "Сребърна" от там, вместо да се изсича Борисовата градина за чисто нов път.

Най-логично е край новия път да се появи ... нов квартал, опасяват се хора от района. На 12 октомври те се събраха на второ обществено обсъждане и възразиха срещу строежа - чуха ги главният архитект на София Петър Диков, кметът на района Любомир Дреков и проектантите от "Главболгарстрой". Май вече за никого не е изненада, че ГБС ще строят и тук, освен естакадата при Телевизионната кула за 20 милиона лева.

300 души за седмица са подписали петиция в интернет срещу изсичането на гората и естакадата, защото качеството на живота в района ще се влоши. Неин инициатор е Мирослава Пешева, която сериозно се съмнява, че ще бъдат изсечени само 240 дървета, както уверяват строителите.

Естакадата единствено решение ли е?

Хората от квартала питат защо трябва да се строи наземно трасе на кръстовището на бул. "П. Яворов", а не тунел или кръгово движение. Въпросите бяха парирани с инженерни аргументи.

Естакада е единственото възможно решение за отпушване на трафика на възловото кръстовище, обясни Борис Харалампиев, част от проектантския екип. Първо, защото под земята минава голям топлопровод, захранващ кв. "Лозенец", и второ, защото теренът е много нисък и при валежи на практика ще се превърне в езеро.

Два пъти проектантите са отхвърлили варианта за подземно трасе, увери местните Петър Диков. Освен това, кръгово движение също не може да има, тъй като през кръстовището минава трамвай и така трафикът много ще се усложни.

Трафикът ще се измести на 20 м от жилищните сгради по бул. "Яворов", отговори Диков на опасението, че под прозорците на хората ще има само бетон и коли.

Старите релси на гара "Пионер" няма да се превърнат в нов път, а във велоалея, стана ясно още от думите му.

Напасване с леки отстъпки

За да не страдат хората, дължината на надземното трасе ще бъде максимално скъсена, обяви Петър Диков. Това ще се постигне с нова конструкция на подпорите на транзитното трасе, а трасето ще стане по-стръмно.

По проект естакадата ще бъде снабдена с шумоизолиращи стени, каквито има на пътя към летището - бул. "Брюксел". Новото е, че стената ще бъде озеленена, за да гледат хората от прозорците си не коли и асфалт, а зелена стена. Старото трасе ще поеме трафика от и за квартала, като е възможно да се отдели цяла лента за паркиране на местните.

На възражението, че се бърза с проекта, Диков обеща ново обществено обсъждане, което ще се състои на 22 октомври. Датата на последното обсъждане е качена в сайта на район "Лозенец" ден по-рано, което доведе до значително по-малко присъстващи.

Предложенията

В становището на Софийски градски сдружения - Инициатива "Граждани за зелена София", се изтъкват пропуските в процедурите по общественото обсъждане, които в крайна сметка оставят прекалено малко време за отговор на хората от квартала. Това поражда съмнения, че се бърза със стартирането на проекта.

До момента срещу него  са постъпили подписка от жители на квартала, становище от сдружение "Граждани за зелена София", както и от "Гражданска инициатива за обществен и градски транспорт".

Всички препоръки и възражения са пратени за разглеждане в общински експертен съвет. Да видим какво ще се случи на третото обсъждане...

#4 lele male 16.10.2012 в 10:08:03

Вон, съмнява ме минусът да е от Мануела, ама инак и аз бих ти бацнала един - от името на лозенското племе... шегувам се. Проектът не ме засяга, но хората имат право да протестират, нали?

#6 mima 16.10.2012 в 10:18:24

Сигурно и под земята може да прокарат движението, но ще им излезе поне двойно като цена, особено с това местене на топлопровод. Иначе довод от сорта на ниско е и като вали ще стане като езеро е несериозен, има си начини да се реши.

#9 Borracho 16.10.2012 в 11:33:50

Протестират, защото на тези имоти само заради гледката им слагат по 40-50 хиледи ойро отгоре. За пари протестират много ясно, вие за какво си мислите че е цялата работа? Иначе съм сигурен, че доста от тези жители на Лозенец не са имали никакъв проблем да си построят по 1-2 незаконни къщи по морето и там никой не им е протестирал

#10 lele male 16.10.2012 в 11:47:38

Борачо, в грешка си! По 5-6 незаконни комплекса имат по морето... и още толкова по Банско и Боровец, а в Северна България - цели села са изкупили...

#12 lele male 16.10.2012 в 12:09:45

Аааа, не. Там само се достроява без съответните разрешения... Те добре, че не знаят за тунела, който съм изкопала под езерото...

#14 паяка 16.10.2012 в 12:30:49

Льоле, абе що копа тунел под езерото? Там да не монтира бункера на сър Джон? Впрочем, къде изчезна това шефче?

#15 паяка 16.10.2012 в 12:35:47

Иначе , и аз оня ден се впечатлих от размерите на пристройчицата, дето била стълбище и гараж, с площ на 3-стаен с южно изложение до Южния парк.

#17 lele male 16.10.2012 в 12:57:37

Къщата е 3 етажа... плюс приземен.. х 19 м2 стълбище с фоае на етаж и 32 кв.м. гараж.. толкоз.. А относно тунела. Шефчето каза да го копам. За чий - не знам... Думата на шефа е закон! И откак ме смени с Памелата не съм го виждала... Не стига, че ме остави без работа, ами сега се чудя кво да правя и тъпия тунел... И сега сериозно. Ако съм на мястото на протестиращите и аз щях да протестирам. 20 метра отстояние от фучащите коли ми се чини доста малко... Заглушаващите пана и вавилонските градини по тях да си ги турят пред народното събрание... на мястото на Цар Освободител... гадините

#18 lele male 16.10.2012 в 12:58:42

ей Воно!

#20 Fedar 16.10.2012 в 13:16:13

"За част от тях съоръжението ще скрие гледката на зеления парк, който виждат в момента" - с тази част съм напълно съгласен и разбирам протестиращите. Но ме смущава тази част - "не смятат, че ще се подобри трафикът с изграждането му". Откога жителите на съответната част от Лозенец станаха толкова вещи и компетентни в областта на пътното строителство и планиране?! И това твърдение ми звучи доста абсурдно. По същата логика, жителите на Дървеница, чиято гледка скрива надземното метро, могат да протестират, защото "не смятат, че метрото ще облекчи трафика в града". Абсолютно смешен и жалък довод. Да си бяха казали честно, че просто този проект им вреди лично на тях, а да не бяха правили такива патетични опити да изкарват личните си искания (които имат право да предяват) за някаква общогражданска инициатива и загриженост.

#22 John Smith 16.10.2012 в 13:58:31

Тук съм Акара.... от бункера гледам саира на сисадмина дето ми удари бан За какво??? Не знам...

#23 паяка 16.10.2012 в 14:07:42

#24 Question Mark 16.10.2012 в 18:05:58

А дали знете чии са земите покрай София ленд и кой ще лапне една моооого хубава сума от проекта? Ще му остнат и много за раздаване само и само да стане проекта. Важно е да знете срещу кого и срещу колко финикийски знаци се борите. Целият проект има за цел едни определени хора да си сложат по джобовете много пари включително и придворните строители. Иначе булеварада няма да води до никъде, просто като вкараш 4 лентов път в еднолентов преместваш задръстването малко-по нататък на светофара на халдилника, а там както всички минавали знаят задръстванията са страшни, ама парите са си пари.

#29 Fedar 16.10.2012 в 20:43:29

Генерале, Въпросителният послъгва яко. Първо, земите около естакадата не са земите около София Ленд. Делят ги някакви си 6-700 метра. Това там си е територията на парк "Борисова градина", а кой е точно собственик не знам, но със сигурност е обществена собственост. Освен това не знам какво общо има светофара за хладилника, при положение, че тук се говори за Симеоновско шосе, а Хладилника е при Черни Връх. Да "вкараш четирилентов път в еднолентов"?!!!!@! WTF?!! Абе, ти знаеш ли какво е това естакада?! Естакадата премахва нуждата от светофар, а точно там е един от най-ангажираните светофари в София.

#31 Fedar 16.10.2012 в 20:52:20

E, хубаво, ама в крайна сметка тия гори около кръстовището на някой частник ли са или не са?!

Новините

Най-четените