Ще Ви кажа кой е виновен за финансовата криза. Не са банките, американците, природните катаклизми или илюминатите. Този път дори БФС няма общо. Виновен е онзи подъл наглец Дядо Коледа.
Той, и пазаруването, към което благо ни приканва, докато напълно изгубим разума си в шопинг истерията. Вие разбира се бихте възразили, че това е повърхностно, абсурдно, дори нелепо твърдение. Белобрадият старец е само попкултурна измишльотина за деца, рекламен трик, префасонирал една красива притча в гигантски пазарен механизъм.
Да, точно така, именно за това говорим. Дядо Коледа вече е духът на консумеризма в най-чист вид, който ни приканва да харчим, въпреки че знаем колко излишно и неуместно е това.
По-лошото е, че съзнателно инжектираме с него децата си. Учим ги, че който слуша, ще бъде награден, а колкото повече подаръци, толкова по-голямо щастие. Успехът е в притежанието на стоките; да имаш означава да бъдеш. При това така старателно прикриваме гнилата житейска аксиома под километри червени кожухчета и тонове фалшиви памучни бради, че децата ни отдавна знаят - дядката не съществува наистина. Под маскарадната му фасада обаче има послание, което вече е запечатано в гените им: купувай, купувай, купувай. Това е Пътят, Истината и Животът. Амин!
Коледата не е християнски празник, почитан в тесен семеен кръг в края на декември. Колкото и да се правим на възвишени, одухотворени и добродетелни, великолепно знаем, че това е само театър.
Коледата е житейска позиция, консуматорска нагласа. Харчът е целогодишен, просто сме му измислили други имена за останалите сезони, ако изобщо го кръщаваме някак си. Ние искаме повече, отколкото можем да си позволим, защото смятаме, че го заслужаваме. Така, за съжаление, са ни научили родителите ни в най-ранна възраст, при това за наше добро.
Дядо Коледа (или Мраз, Праз и още както й да се казва там) е вкарал думите в устите им и те са ни ги повтаряли, по същия начин, по който ние ги препредаваме на нашите хлапета. Макар дълбоко в себе си да знаем, че е грешка. И после очакваме поколението им да се намери. Понеже нашето очевидно е фатално изгубено.
А може би все още има надежда. Ами ако се обединим под революционния призив Окупирай Коледа. Не, това няма да е движение за блокиране на търговски вериги, а простичък акт на пазарен разум.
Окупацията ще има за цел да задържи извън живота ни поне тази година „добродушният белобрад продавач", мултиплицирал се като вирус в системата. Затворете му устата, още преди да е зинал да ни обяснява какви оферти има за Вас и семейството Ви. А той има невероятни предложения, примамливи цени, изгодни сделки; не се съмнявайте в това. Много е лукав гадината.
Разбира се, желанието да притежаваш стоки няма да намалее рязко с елиминирането на дядото, но ще е полезен ход; добро начало за ново развитие. Ако не друго, дължим го на децата си. Защото този тип ни докара кризата и ни съсипва животеца. Изобщо не си правя майтап.