Велосипедист за един мандат

„Аз имам автомобил. Не бих казал, че мразя колите. Просто се опитвам да го използвам интелигентно. Много е хубаво да пътуваш до провинцията с кола. Понякога е хубаво да шофираш нощем из града. Но за да отидеш на работа, на училище или на разходка из града, по-добре е да използваш градския транспорт."

Това са думи на бившия кмет на Богота Енрике Пенялоса; човекът, който превърна колумбийската столица от задръстен, претрупан и проблемен град в място с добре организирана улична структура.

Привнасянето на чужд опит на родна почва рядко е успешно, но този път думата ни не е за някое дисциплинирано западноевропейско сити с традиции, а за хаотичен южноамерикански мегаполис с население над 7 000 000.

Бившият кмет твърди, че няма друг град в света, който да гледа толкова негативно на себе си и мерките, които въвежда, в началото се ползват с 85% неодобрение. Днес нещата драматично са се променили.

Примерът с Богота не е самоцелен. Там също има сини зони (Zonas Azules) и таксите им бяха увеличени като част от плана за „обезкуражаване" на гражданите да ползват личните си превозни средства и набиране на средства за развитието на уличната инфраструктура.

Този инструмент обаче не би имал никакъв смисъл, ако не е подкрепен от други две изключително важни стъпки - подобряване чувствително качеството на градския транспорт и реинвестиция на приходите в изграждането на тротоари, снабдени със специално място за велосипедисти.

Оказва се, че трафикът в колумбийската столица се облекчава не от разширяването на уличното платно, а от увеличаването на пешеходната зона и насърчаването на гражданите да използват алтернативни начини за предвижвате (разбирай велосипеди). Това, което преди години е звучало като басня, днес е практика.

По-интересното в случая обаче е друго. Макар по закон да му се полага бронирана кола, Пенялоса ходи на работа с велосипед. Малка, но много значителна подробност, не мислите ли. Нарича се „личен пример" и е по-силна от всякаква многословна аргументация.

Да оставим за малко колумбийския опит. Предложенията за транспортни промени в София днес идват от хора, които не само не карат колело до работното си място, но и рядко ходят пеша. Неотдавна самият заместник кмет по транспорта заяви в ефир, че не ползва градските автобуси. Нашите уважения, но това е все едно заместник кмета по култура да признае, че не чете.

Как да искаш от обикновения гражданин да се откаже от автомобила си, когато всички адепти за промяна на транспортната среда в столицата ползват личните си (или служебни) коли за предвижване. Защо жителят на кварталите да предпочете градския транспорт, щом дори онези, от които зависи развитието му, не се возят в него.

Усещането за двоен стандарт е толкова силно, че притъпява всяка друго възприятие, включително и адекватното приемане на добри световни практики. Да не говорим, че реинвестицията в тротоари просто не се случва. Велоалеите са само вербална дъвка за хора, които нямат никаква представа от градско каране на колело.

В такава ситуация всяка мярка, свързана със синята зона, е обречена на скептицизъм. Защото това, което ни липсва в сравнение даже със страни от Третия свят като Колумбия, е личният пример на висшата администрация.

Шеф на транспортна комисия на велосипед, кмет в тролейбус - ето за това си мечтаем, та ако ще 5 лв. да стане синята зона.

#4 Блуждаещ читател 08.03.2012 в 12:06:56

Добра статия. Служебни автомобили единствено за министри и президент. А журналята да ги натискат до дупка за личен пример. Останалите да се возят, с каквото се вози този който им плаща заплатите, сиреч данъкоплатеца. Крайно време е чиновниците да разберат кой дава парите и да му се кланят до земята, а като не им изнася - частни фирми колкото искаш. Там плащат и добри заплати и бонуси има и служебни коли и допълнителни здравни осигуровки. Е стига да бачкат и да носят печалби

#5 Оня Дето Го Трият 08.03.2012 в 12:30:08

За да видите кмет или министър-председател на колело първо трябва да си изберете такива! А вие на избори ходите за гъби или гласувате за по-големия гъзар....за тоя, който по-често се появява по ТВ, по-лъскавия имидж, тоя с по-голямата кола....

#10 Оня Дето Го Трият 08.03.2012 в 20:57:11

Fedar Че аз какво казвам? Няма лошо ако беше така. Гласувай за политик на ролери и ще имаш избран политик на ролери. Има обаче явно милион и половина болни мозъци дето гласуват за мутра и очакват после да не е мутра?

#12 yoda_science 09.03.2012 в 08:39:57

Не е проблем кой е на колелото, а докъде може да стигнеш с колело. В София целият център е просто трудно достъпен, защото е с павета и каплата на колелото става квадратна от друсане. Велоалеите са до парка, а опитайте до някой университет в центъра. Студентите са най-младите, би трябвало да са с вкус към спорта и приключенията и биха могли да бъдат насърчени с поне една университетска велоалея. Учениците също би могло да бъдат насърчени, но се съм видял паркинг за колелета в училище засега. Сега просто си приказваме за светло бъдеще. И дано не пукате гума, защото искат по 10 лв за ремонт, т.е колкото една нова.

#15 A4i 10.03.2012 в 20:47:13

Много е опасно да се кара велосипед в София. Относно градския транспорт - метрото е най-удобният начин за придвижване. Ако ще се набляга на екологията, то трамвайте и тролейбусите задължително трябва да се обновят и мрежата им да се разшири. Трамвайната инфраструктура има голямо бъдеще. Съществува вероятност за открития при високотемпературните свръхпроводници. Ако се реализира свръхпроводимост при стайна температура всички превозни средства стават "трамвай" до 10г.

Новините

Най-четените