Изправени пред избора между нормални почистващи препарати и по-скъпита им "зелени" алтернативи, много от пазаруващите плащат повече, за да допринесат за опазването на околната среда.
Но веригите от магазини и специализираните производители може би преувеличават някои от твърденията си за "екологични" почистващи препарати и прахове за пране - процес, известен като "зелено промиване на мозъци", показва изследване на група за защита на потребителите.
Твърденията за "екологичност" на 14 "зелени" домашни почистващи и перилни препарати, пелени и бебешки кърпички са били подложени на тестове от експерти, събрани от организацията за защита на потребителите Which?, която им анад 50-годишн аистория. Въпреки че всички продукти, произведени от фирми като Ecover, Green Force и Tesco, наистина допринасят с нещо за по-чиста планета, почти половината от тях публикуват твърдения, които изглеждат недоказани.
Which? събира екип от експерти като Джон Хоскинс, токсиколог и бивш съветник към Комитета за защита на околната среда на Камарата на общините на Великобритания, и Джон Емсли, химик, писал подробно за въздействието на химикалите върху ежедневния живот.
Въпреки че одобряват еднократните пелени и кърпички, произведени от Sainsbury's, Asda, Earth Friendly и други, те оспорват част от твърденията на производителите за перилните препарати и особено за почистващите материали за санитарна керамика.
Най-голямата в света фирма за екологични почистващи продукти - белгийската Ecover, е подложена на някои от най-тежките критики. За нейните почистващи препарати за санитарна керамика и перилни препарати Which? казват: "Някои от твърденията са "зелено" промиване на мозъци". Екипът "не е открил убедителни доказателства, че почистващият препарат има различен ефект върху водните животни, след като е преминал през пречистваща инсталация за отпадни води. Учените обвиняват в същото и препаратите за пране, произведени от друга фирма - Simply Active Eco Smart.
За препарата за санитарна керамика на Green Force специалистите имат резерви към твърдението "с формула, намаляваща въздействието върху околната среда" и казват, че няма убедителни доказателства, че той е по-щадящ към рибите и други водни животни, в сравнение с пазарния лидер. Въпреки че почистващият препарат Sainsbury's Cleanhome претендира, че е биоразграждащ се и по-безопасен за околната среда, експертите съобщават, че твърденията са лишени от доказателства, отново заявявайки, че липсват убедителни свидетелства, че той не е толкова вреден за водните животни.
Част от твърденията на Tesco за препарата им за санитарна керамика Naturally "са недоказани" - особено тезата, че той не съдържа фосфати и не оставя химически остатъци, тъй като, както показва изследването, това не важи и за нормалните почистващи препарати. Въпреки че не критикуват самите продукти, Which? коментират, че е неясно дали логотата на чистата планета върху таблетките прах Ariel Actilift и Persil Bio са свързани с екологични действия от страна на производителя или с такива от страна на купувача.
Which? подлагат на съмнение и екологичността на няколко други, по-големи продукти. Тестовете показват, че настройката Eco Steam на ютията Bosch Sensixx Eco използва същата енергия като настройката за ниско потребление върху нормална ютия на Bosch, а чайникът Ainsley Harriott Eco Express не е по-бърз или по-ефективен от обикновен чайник. Има и много по-ефективни в горивно отношение коли на пазара в сравнение с Ford Focus 1.6 Econetic, който изминава 49 мили с един галон гориво при тестовете.
Еко-марките оспорват резултатите от изследването. Ecover твърдят, че техният препарат за почистване на санитарна керамика и таблетки за пране са над изискваните от законите за екологията нива, заявявайки: "Нашите продукти са напълно разграждащи се в анаеробни или аеробни условия, като надминават изискванията на законите и разграничават Ecover от пазарните лидери."
Green Force твърдят, че базираният на захар техен почистващ препарат е по-малко токсичен от сапуна - и 20 пъти по-добър от обичайните негови алтернативи. Sainsbury's също коментират, че почистващият им препарат е бил одобрен от подкрепяната от правителството схема Ecolabel. От фирмата казват, че техният статут на еко марка показва, че те отговарят на критерии за токсичност, на които "повечето, ако не всички, от водещите марки не могат да отговорят".
Иначе след изследването Tesco са се съгласили да премахнат твърдението за фосфатите, но държат на фразата за опасните остатъци от препарата, заявявайки, че в случаи на инциденти лимоновата киселина и базираните на естествени вещества почистващи препарати са "много по-щадящи кожата" от киселините, присъстващи в други продукти.