Ако разгледате Instagram акаунта на 50Сент ще откриете голям брой снимки, на които изглежда, че той буквално се "къпе" в пари.
Има кадър, на който музикантът, чието истинско име е Къртис Джеймс Джаксън III, не може да намери краката си, защото са заровени под стодоларови банкноти. Има друг, където той е напълнил хладилника си с пачки долари. По-объркващ е кадърът, в който 50Сент аранжира "парите си за обяд" (в стодоларови банкноти), така че те да изписват думата "broke" ("фалит").
Този последен кадър е най-показателен.
Джаксън подаде документи за фалит през юли миналата година и декларира дългове между 10 млн. и 50 млн. долара. Кредиторите на музиканта информираха съдията по делото за Instagram акаунта и когато през февруари 50Сент бе повикан в съда в Кънектикът, съдията обясни, че има проблеми да съвмести човека пред нея, с човека на тези снимки в Instagram.
Реакцията на Джаксън беше толкова проста, колкото и неочаквана.
Купчините банкноти са "реквизитни пари", пише той в документи, подадени до съда. "Само защото съм фотографиран в някоя кола или до нея с дадено облекло и държа даден продукт, седнал до нещо, което изглежда като големи суми пари, или позирам със скъпа бижутерия - това не означава, че притежавам всичко това на тези снимки".
50Сент далеч не е първият човек, който изгражда публичния си имидж с "реквизит" и взети под наем предмети.
Публична тайна в Холивуд е, че голяма част от дрехите и бижутата, носени от знаменитостите, са "предоставени", или дадени под наем от модни брандове.
А луксозните коли? Те често се вземат под наем от висококачествени автокъщи, които се специализират в работа за спортисти и звезди.
Не са само знаменитостите; все повече обикновени хора наемат аксесоари, с които да демонстрират начин на живот много над възможностите си - за да излъчват имидж на власт и влияние, които се надяват да им дадат предимство в живота.
Заслужава ли си инвестицията?
Имиджовият консултант Мариан Ротшилд, автор на книгата "Изглеждайте добре сега и винаги", пише, че извършването на малки промени в начина на живот, за да се демонстрира наличие на богатство или власт, често е добра дългосрочна инвестиция за професионалистите.
Считайте го за инвестиране във вашия личен бранд.
"В наши дни хората осъзнават: "Трябва да вдигна летвата на това, което смятам, че е моят потенциал, и начина, по който искам да изглежда животът ми. Затова ще инвестирам в купуването на часовник Rolex, или в наемането на прекрасна кола, или в щедро харчене за гардероба си за този сезон", обяснява тя. "Това е като паун, разгъващ перата си, който казва: "Погледни ме".
Скорошно проучване от глобалната компания за наемане на персонал OfficeTeam констатира, че 80% от мениджърите вземат предвид избора на облекло, когато обмислят дали да повишат даден служител, а подобно изследване на корейския университет "Йонсей" установява, че интервюираните с ясно брандирани луксозни дрехи имат по-голям шанс не само да получат работното място, но и да им бъде предложена по-висока заплата - в сравнение с кандидатите с по-евтино облекло.
Изследването стига до извода, че кандидатите за работа незабавно повишават статуса си в очите на другите, като активно демонстрират, че могат да си позволят луксозните брандове - и съответно биват приемани като по-висши в йерархията на капитализма.
Каръл Мегехи, съавтор на изследването и професор по маркетинг в университета "Костал Каролина" в САЩ, казва, че начинът и моментът, когато носите дрехите на известен бранд, може да има голям подсъзнателен ефект върху целевата ви аудитория.
Но този ефект не винаги е положителен.
"Ако сте жена, която ще бъде интервюирана от друга жена, не е желателно да прекалявате с демонстрирането на луксозни брандове, защото това може да работи във ваша вреда", обяснява тя. Мегехи отбелязва в изследването си, че логата на брандове имат сериозни предимства в повечето ситуации, но има и ясна тенденциозност спрямо представителите на същия пол при жените, която според нея донякъде се дължи на завист.
Наемане на модния подиум
Джули Фиск има 25-годишна кариера като радиоводещ, когато губи работата си през 2014-та и решава да даде нов професионален старт в живота си като филмов критик. Новата роля изисква тя да гостува в ТВ канали и да прави публични изяви в родния си Далас, Тексас. Това включва присъствие на събития, където тя трябва да интервюира прочути актьори и режисьори.
Изправена пред перспективата да прекарва повече време под светлините на прожекторите и нужда от "показно облекло", тя се ориентира към Rent The Runway - услуга, която позволява на хората да заемат - срещу известна сума - дизайнерски рокли срещу доста по-малка сума от покупката им.
"Никога не бих могла просто да отида и да си купя рокля на Carolina Herrera за конкретен повод, но бих могла да си я наема", обяснява Фиск.
После тя наема друга рокля за различно събитие - а междувременно кариерата й процъфтява и броят публични изяви, на които я канят, се увеличава.
В крайна сметка тя намира начин да се договори за партньорства с местни компании в региона на Далас, които дават под наем дрехи и аксесоари, в замяна на реклама, включително публикации в блога й Julie Says So.
"Дори и работодателят или човекът, чието внимание се опитвате да спечелите, да не разпознава, че носите дизайнерска рокля или фантастичен костюм, начинът, по който се чувствате в него, определено има ефект", казва Фиск. "Ако се чувствате силни и магнетични, защото сте облечени в нещо за хиляди долари, това се усеща от хората наоколо".
Изследванията показват, че начинът, по който се обличаме за различни поводи, наистина влияе на това как се чувстваме и възприемаме в собствените си очи.
Това на свой ред влияе на това как другите ни възприемат. Учените от университета "Нортуестърн" в Чикаго, Илиноис, наричат това "познание на дрехите", отбелязвайки в изследване от 2012, че обличането с хубави дрехи ни помага психически да се подготвим за предстоящата задача.
Притежанието вече е демоде
Рон Конуей, виден "супер-ангел" инвеститор от Силициевата долина, заяви на скорошна конференция на Goldman Sachs, че са настъпили "сеизмични промени в американската мечта".
Според него хората вече ценят повече достъпа, отколкото собствеността.
Rent the Runway е един от многото примери за начините, по които тази изгряваща тенденция навлиза в кариерната сфера. Сходни услуги като Girl Meets Dress и Yeechoo са достъпни съответно във Великобритания и Хонконг, а други като Eleven James (достъпна в САЩ, но с планове да стане глобална) се концентрират върху доставка на луксозни часовници под наем на база годишен абонамент.
Някои услуги като LeTote или Gwynnie Bee, изпращат цял гардероб с дрехи под наем, срещу месечен абонамент.
Има сходни услуги, където човек може да наеме дизайнерски костюми, бижутерия или чанти.
Ако наемането на луксозна спортна кола не е достатъчна демонстрация на статус, можете да станете член на частен самолетен клуб като JumpJet или NetJets, за сериозни отстъпки при чартърни полети.
Или можете да използвате услуга като Victor, които предлагат "празни" полети (обратният път на поръчано еднопосочно пътуване) при цена, намалена с до 75% спрямо стойността на традиционните чартери.
И все пак кога нещата стават прекалени?
Естествено, наемането на луксозен начин на живот може да се превърне доста бързо от предвидлива инвестиция в нездравословно помпане на егото.
Важно е да бъдете честни със себе си причините за надвишаването на бюджета си. Ако липсват осезаеми професионални резултати от това - по-добре избегнете тази клопка, коментира Ротшилд.
Дали например не харчите пари назаем за дрехи под наем? Може би в такъв случай отивате твърде далеч.
Ротшилд е убедена, че ако желаете да бъдете възприемани като "отговорен, надежден, просветен и компетентен", важно е да постигнете точния баланс между искреност и показност, гарантирайки си, че "всеки елемент от личния ви бранд съответства на начина, по който желаете да ви възприемат".