Билетчето не съществува в бъдещето

Впрягането на толкова голям обществен ресурс в нещо, което предстои да изчезне, е не само загуба на енергия, но и глупаво.

В бъдещето пътуването ще се таксува на база няколко фактора: като разстояние, часова зона, абонамент за определени дестинации спрямо ползване на транспорт извън тях и други.

Целта на "интелигентния транспорт" е всички възможности за предвижване да се съберат около човека, който е в центъра на технологиите, и да му се предостави най-бързия начин за придвижване от т. А до т. Б на най-добра цена и с минимален ресурс и карбонов отпечатък.

И сега пак за билетчето. Ами, него го няма. Вече е изчезващ вид. Ако не сте отделили време да се запознаете, в София има карта* за градския транспорт на цена от 8 лева за месец. 8 лева, приятели! За 1 месец!

Това е абсурдно, но е факт. Има държави в Европа, в които за 8 лева не можеш да се качиш на градски транспорт - камо ли да пътуваш 1 месец без ограничение.

Билетът (както съществува днес) би трябвало да се ползва не от гражданите на София, а от гостите на града.

Гостите би следвало да плащат т.нар. премиум за това, че не са планирали пътната си карта през месеца. Заплащането на премиум от страна на гостите на града, би трябвало да се посреща с радост и одобрение от жителите, защото така гостите подпомагат и без това високо дотирания (в цял свят) социален градски транспорт.

Но не! Тук не е така. И моята неприятна изненада е, че хора, които съм смятал за разумни и мислещи, се хвърлиха да споделят пълни измислици без представа за това какви са реалните процеси в планирането на градската мобилност.

Транспортът на един град е неговата кръвоносна система, но за разлика от физиологическото сравнение транспортният еквивалент не е устойчив. Метрото в Ню Йорк губи по над 2 милиарда долара на година.

Не се занимавайте с цената на билета, защото това е миналото на града. Вложете енергията си в изграждането на мобилността на бъдещето.

Това е нужно. Градският транспорт "допринася" за 80% от общото замръсяване в града, градският транспорт е основен виновник за увреждането на пътните настилки и милионите, които отиват за ремонти.

Това трябва да се промени и трябва час по-скоро да се интегрират технологични решения. Тогава, обещавам ви, някои от вас дори ще пътуват безплатно в определени часове и всички ще забравите думата "билетче", която се повтаря толкова често сега.

Бъдещето се случва днес и целта му е хората да живеят по-добре. Не го спирайте, не се занимавайте с билети. Купувайте си карти засега и изисквайте от общината и управляващите да ни изкарат от 19 век и да влезем поне в 21, ако ли не - да сме лидери за следващия.

 

* Месечна преференциална карта от 8 лева се издава само на хора над 68-годишна възраст и на лица с увреждания (над 90% инвалидност), ползващи придружител.

 

Текстът е публикуван във Фейсбук-профила на Пламен Русев - предприемач, инвеститор в технологични компании, съосновател и организатор на конгреса Webit. Той е консултант в сферата на дигиталния маркетинг и е-търговията на Българската асоциация на рекламодателите. Пламен Русев е чест лектор и модератор на регионални и световни конференции и форуми.

Мнението не е част от редакционната позиция на Webcafe.bg.

#1 Дракон с кисело зеле 02.06.2016 в 17:33:15

Пълни глупости. И преди го казах - ползвам транспорт прекалено рядко, за да купувам карта. Никак не ми харесва изведнъж, рязко, да ми вдигат транспортните разходи с шейсет процента, дори и да мога да си го позволя. Цената от лев и шейсет ми е неудобна по много причини. Вместо да оставят някакъв гратисен период, в който еднолевовите билетчета да важат след промяната на цената, направиха микроскопичен брой пунктчета за града, в който да бъдат заменени с нови... Егати абсурдът, честно. И днес ги гледам контрите начоголили автобусните спирки около нас. Колко ли са яли бой вече?

#2 Дракон с кисело зеле 02.06.2016 в 21:19:58

Бтв, някой правно грамотен може ли да коментира това: http://vkamenarska.com/patuvane-v-gradskia-transport/

#3 Rodrigo Diaz de Vivar 03.06.2016 в 08:51:17

Без билетчета, които да стоят по седалките или да се дават от ръка в ръка по спирките. Системата да е с електронни карти, както е в повечето европейски страни, които можеш да си зареждаш през банковата си сметка. Контрольори, три пъти повече от сегашните. И 100 лева глоба за нерегистрирано пътуване. Лична карта или документ с ЕГН и си получаваш глобата за принудително събиране в данъчната служба, няма нужда някой да се разправя с тебе на улицата и да ти слуша глупостите. И тогава на такива като дракона ще му стане изведнъж удобно да си плаща пътуването. Аман от бай Ганьовщина.

#5 tomys 03.06.2016 в 11:04:00

ебач-теоретик

#6 Дракон с кисело зеле 03.06.2016 в 12:47:53

Родриго, абе то хубаво, обаче това, за което говориш, е по-ефективен контрол - и аз не бих имал нищо против нещата да се променят в тая посока, дори напротив. Не мисля, че някой би. Само че стоварването на загубите върху главите на редовните пътници с това рязко вдигане на цените може да доведе единствено до отлив на редовни пътници. И после какво, пак ли ще вдигнем цените? И после пак? А на мен не ми е удобно, защото на спирките около нас няма будки, от които да си купя билет, а шофьорите ми искат точно приготвена сума и ми се мръщят, когато им дам два лева, за да купя едно еднолевово билетче, пък какво остава, като им дам два лева и трябва да ровичкат за поне две монети? Егати, не съм пътувал нередовно от средата на гимназиалните си години насам нито веднъж. Не и по своя вина, във всеки случай - защото единствените случаи, в които съм бил някак нередовен, са се случили, защото е нямало от къде да си купя билет. Обаче ако в написаното от Весела Каменарска, към което дадох линк по-назад, има някаква истина, може и да спра, знам ли и аз...

#8 Дракон с кисело зеле 03.06.2016 в 14:37:30

Мануела, няколко пъти казах, че за мен картата за транспорт до момента беше неоправдан разход - защото градски транспорт ползвам около десетина пъти месечно и ми излиза по-евтино да си дупча билетите. И сега... Не е като сумата да ми е непосилна, просто не ми харесва да ми вдигат разходите по този начин.

#9 Rodrigo Diaz de Vivar 03.06.2016 в 14:59:01

Драконе, дефинирай "редовни пътници". За мен, човек, който си купува и перфорира билет, но го дава на първият срещнат на вратата на превозното средство или умишлено го оставя на седалката за да го ползва друг е също толкова некоректен, калкото този, който пътува гратис. Нито една община в света не е длъжна да ти осигури градски транспорт. Той е платена услуга, която създава удобство. Подчертавам - ПЛАТЕНА. Ако нещо в самата услуга не ти е удобно, не ти допада или ти е скъпа, не я ползвай. Ходи пеша или карай колело. Или си ползвай автомобила. Но нагласата "не ми харесва услугата или организацията и, и затова няма да я плащам" е меко казано, нагла. Ако всички бойкотират градския транспорт и не го ползват, предприятието ще фалира. Направете го по този начин. Обаче определена група бай ганьовци искат хем да ги возят, хем да да е евтино или да е без пари. Няма как да стане. Ако ти не си от тази група и съм бил рязък в предния ми коментар, имаш моите извинения. И се надявам да разбираш каква е идеята ми. Няма нищо безплатно. Всичко останало е наивност и инат.

#10 Ламби 03.06.2016 в 15:50:39

Интересна "статия" - низ от безсмислици, отркровени лъжи и фантазии на филмиран драскач примесени с малко истини.

#11 Ламби 03.06.2016 в 15:56:17

защо, например, не може да се зарежда т.нар. електронна карта през автомати, които са навсякъде или през интернет, както някой спомена? билетчето щяло да изчезне, дали ще го наричаме билетче или "таксуване по най-непреференциална тарифа" има ли значение? ако става въпрос, то трябва в бъдеще да се взимат предвид и фактори като (освен гореизброените): закъснява ли рейса и с колко; колко чакаш на спирка и т.н.

#12 Ламби 03.06.2016 в 16:00:57

родриго - има и един друг момент, не искам всеки месец или минимум веднъж годишно да ходя и да се блъскам с бабите, за да си "напълня" картата, защо не е помислено за това? освен това не искам при всяко качване да се "регистрирам", разбирам, че искат да си направят по-лесно статистиките така, но защо за моя сметка. да пуснат карти (малко по-скъпи, еднократно), които няма нужда да регистрираш при вясяко возене. и т.н. много неща са, за които е трябвало да се помисли, но за тях все още никой не мисли. и аз пътувам до 20-30 пъти месечно с транспорта, неизгодно ми е с карта. дори сега, особено като добавим към това и доводите, които дадох горе.

#13 Дракон с кисело зеле 03.06.2016 в 18:26:56

За мен, човек, който си купува и перфорира билет, но го дава на първият срещнат на вратата на превозното средство или умишлено го оставя на седалката за да го ползва друг е също толкова некоректен, калкото този, който пътува гратис. --- Да си ме видял някъде да твърдя, че постъпвам така? Не го правя, понеже. А услугата ще я ползвам, къде ще ходя. Само дето да си броя стотинките преди всяко пътуване - няма да стане. Или ще имат да ми върнат, като дам два, три, пет, десет, двайсет, петдесет или сто лева, или ще ходят да се шият. Съжалявам. Пак го казвам, за да намалеят загубите, трябва ефективен контрол, не вдигане на цените.

#15 Rodrigo Diaz de Vivar 03.06.2016 в 20:18:57

Ламби, регистрирането няма нищо обюо със статистиката. Има общо с изминатото разстояние. В страните, в които е наложена такава система, градът е разделен на зони. Ако пътуването ти е в една зона, струва X евро, ако е в две зони Y евро, ако е в три Z, и т. н. Търси се някаква справедлива цена, относително отговаряща на изминатото разстояние. "Не искам да се регистрирам" е инат. Доближаваш порфейла си до апарата на входната врата, той писва, нищо повече. NFC технология. Същото е при проверка от контрольор. Доближаваш портмонето си до неговия апарат, да види дали си регистриран или не. Драконе, аз ще съм първият който ще скочи в твоя защита и ще предизвикам грандиозен скандал на ватмана, ако не ти върне или ти направи проблем за парите, които му даваш. Като иска да продава билети, ще има дребни. Ако го мързи, да си намери друга работа. Във всяко превозно средство на видно място трябва да има ID номер на водача в момента. И система за жалби, разбира се. Така е в цивилизованите страни.

Новините

Най-четените