Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Център за градска дебилност

"Карти и билети за проверка", а гражданите да му мислят как да са редовни в градския транспорт Снимка: БГНЕС
"Карти и билети за проверка", а гражданите да му мислят как да са редовни в градския транспорт

"Карти и билети за проверка!" - добре познатият боен вик на софийските контрольори отново звучи в машините от столичния градски транспорт. След като в продължение на месеци контрольорите не глобяваха пътниците без билет, сега нещата се връщат в обичайния си ред.

Или не точно. Липсата на глоби беше въведена първоначално в средата на миналата година като част от мерките за спазване на социална дистанция. Шофьорите в градския транспорт бяха изолирани от пътниците, без да могат вече да им продават билетчета.

Тъй като по принцип шофьорът е основния източник за билети и много пътници нямат голям избор, ако искат да пътуват законно, от Центъра за градска мобилност направиха реверанс, издавайки заповед контрольорите да не глобяват, докато трае пандемичната обстановка, а вместо това да продават билети на нередовните пътници.

Ефектът от всичко това? Множество злоупотреби от страна на пътниците и рязък спад в продажбите на билети и карти за пътуване, което, на свой ред, довежда и до връщането на глобите. 

До голяма степен развоят от тази ситуация беше очакван. Никой не се изненадва от факта, че получили възможност да пътуват без билет, много софиянци се възползват от нея. Защо да си взимаш билетче или да подновяваш карта, ако можеш просто да имаш подготвени 1,60 лв., в случай че контрола нахлуе в автобуса, тролея или трамвая?

Разликата обаче е, че сега шофьорите ще продължат да не продават билети. С други думи преминаваме в режим на "гражданите да му мислят как да бъдат редовни".

Общинският Център заявява, че има достатъчно места, откъдето човек може да се сдобие с билетче. Въпросът е, че те не покриват всички спирки на градския транспорт, а повечето от тях работят до към 7 вечерта, ако не и по-рано.

Очевидното решение - ако не ти се налага редовно да пътуваш, купуваш си една пачка билети, пък когато ги изразходваш, тогава.

Разбира се, мнозина ще подхождат хитро и ще дупчат билетче само тогава, когато видят тъмносините якета и навъсени физиономии на чакащите на спирката контрольори. Но това е част от добре познатия танц в Софийския градски транспорт.

Нищо ново, само малко променяме правилата, подготвяйки почвата за още повече скандали между пътници и проверяващи.

Това нямаше да е никаква драма, ако не можеше нещата да се случат и малко по-иначе. Ако вече 21 години градският транспорт в столицата на България не отказваше да влезе в XXI век.

Градове като Варна и Бургас от години вече познават магията на "електронния билет" - документ за легитимно пътуване, който само с няколко клика на смартфона си можеш да поръчаш онлайн, без да се занимаваш с шофьори или да издирваш будки, работещи с ЦГМ.

Разбира се, Центърът за градска мобилност ще каже, че и той разполага с подобно приложение - MPASS. Въпросът е, че това приложение 1) се намира трудно (в GooglePlay поне има няколко приложения с подобно име и нито едно от тях не е правилното); и 2) в него можеш да си купиш само карта за целодневно пътуване.

Такава карта е удобна, да, но е по-скъпа от обикновен билет, а на теб може да ти се наложи да използваш градски транспорт просто за да идеш от точка А до точка Б и за нищо друго през конкретния ден.

С други думи - има някаква система, но тя е направена така, че ако си обикновен пътник, да я използваш възможно най-рядко. Ако не искаш - търси си билетчета.

Не е направено почти нищо в посока популяризирането на тази услуга, нито привеждането ѝ в по-удобен и достъпен вариант за потребителите. Ако някой успее да намери приложението (макар че приложение в случая е преувеличение, тъй като не можеш да си го свалиш директно на телефона), може и да се сети да го използва.

Да, това са бели кахъри, проблеми от Първия свят. Но все пак не е ли надеждата, че София е именно столица на страна от Първия свят? Макар и най-бедна в Европейския съюз, страната ни е част от "Клуба на богатите". Съответно заслужаваме да очакваме нещата да са такива като в една сравнително богата европейска държава.

А и при все, че Столичната община и нейният Център за градска мобилност толкова се гордеят с изградената си система за паркиране с SMS-и, нима тя толкова не може да се адаптира и за ползване в градския транспорт? Пращаш SMS, цената на един билет се начислява върху месечната ти сметка за телефон, а после Общината си взима парите от мобилните оператори. Изпитано и работещо.

Дори не говорим за това, което в толкова много държави и градове вече се смята за нормално - да има специално изградена система за електронни карти и билети за градския транспорт.

От ЦГМ се оплакват, че има нередовни пътници, но не правят много за това да предложат достатъчно алтернативи за тези, които искат да действат по правилата. Даже напротив, оставят ги да се оправят сами и да търсят работеща будка, която да продава хартиени билетчета.

Честно казано, с такова отношение гратисчиите просто няма как да намалеят. Най-много да се върнем към онази стара система да си оставяш продупченото билетче на седалката, веднага щом тръгнеш да слизаш.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените