Затрудненията на Европа с дълговете се приближиха до сърцевината на валутния съюз, след като Standard & Poor's заплашиха да свалят рейтинга на Белгия заради неуспехите в съставянето на правителство.
Предупреждението идва само ден след като МВФ заяви, че Белгия "спешно се нуждае" от контрол на разходите, тъй като публичният дълг надминава 100% от БВП. Критериите за еврозоната са 60% от БВП, над 100 процента е задлъжнялостта при Гърция и Ирландия, които вече се възползваха от спасителния механизъм, но също и при Италия. "Необходим е ясен план за овладяване на разпространението на дълговите проблеми," гласи констатацията на МВФ.
Вредно за репутацията
Доходността по 10-годишните белгийски бонове нарасна до 102 базови пункта спрямо немските, повишавайки опасенията за свиване на финансирането догодина. S&P обявиха, че е необходимо Белгия да рефинансира задълженията си на ниво 11% от БВП догодина, което я оставя "открита за повишаване на реалните лихвени нива".
"Това е вредно за нашата репутация," заяви Жан Дебут, ръководител на дълговата служба на Белгия. "Поносимо е, но премиите се натрупват малко по малко."
Страната крета с временно заемащи поста министри, откакто фламандските сепаратисти станаха най-голямата партия през юни. Водеха се преговори за мащабите на субсидиите за по-бедните френскоговорящи региони, което превърна Белгия в микро-версия на разделението между Севера и Юга в европейския валутен съюз.
Ще се повторят ли 90-те години
Не е ясно дали политическата система може да прояви дисциплината от началото на 90-те години, когато Белгия се измъкна на ръба от спирала на натрупване на дълговете чрез впечатляващо фискално свиване на разходите.
"Вярваме, че продължителната вътрешнополитическа несигурност в Белгия представлява риск," обявиха от S&P. "Настоящото служебно правителство може да не разполага с необходимите инструменти, за да реагира на трусове в публичните финанси. Ако Белгия не успее да сформира правителство в близко бъдеще, е възможно понижаване на рейтинга, вероятно в рамките на 6 месеца."
Нови затруднения за Испания
Испания също е изправена пред нови дългови затруднения след търговията във вторник. Доходността от 2 млрд. евро по едногодишните бонове скочи до 3.4 процента - ръст със 100 базови пункта за месец. "Беше доста страшно," коментира Дейвид Оуен от Jefferies Fixed Income.
Оуен казва, че скокът в доходността по американските държавни ценни книжа кара стойността на капиталите да се повишава в рамките на глобалната система, включително Испания. "Летвата се повдига за всички," коментира той
Въпреки че Испания все още може да взима заеми с контролируеми разходи, се натрупва риск от обрат чрез издаване на дълг с кратък матуритет. МВФ заявиха, че Испания трябва да рефинансира дълговете си с 220 млрд. евро през тази година. Moody's тази седмица повишиха оценката си за испанските банкови загуби до 176 млрд. евро - ръст от 108 млрд. евро отпреди година.
Още пари за спасение
Ръководителят на Европейската централна банка Жан-Клод Трише коментира, че може да е необходим "мним фискален съюз", за да се стабилизират дълговите пазари на еврозоната, добавяйки, че спасителният фонд на ЕС от 440 млрд. евро би трябвало да бъде приложен с "максимална гъвкавост", както и да бъде увеличен "количествено и качествено".
Трише се надява да подтикне политическите лидери да одобрят употребата на фонда за баражни покупки на бонове, вероятно от Испания, облекчавайки ЕЦБ от товара да го извършва сама. ЕЦБ в момента е принудена да се грижи за подкрепата на банките и дълговите пазари в периферията на Европа, оказвайки фискална спасителна помощ - без законен мандат и с оскъдни ресурси.
Повод за сериозни притеснения
Властите обсъждат планове за повишаване на капитала на ЕЦБ за справяне с нарастващите задължения, което означава да се изиска от страните-членки да осигурят свежи пари. Капиталовата й база е само 5.8 млрд., в сравнение с американския Федерален резерв, който има активи от $57 млрд.
Тоби Нангъл от Baring Asset Management коментира, че ЕЦБ може вече да е неплатежоспособна от гледна точка на строгите счетоводни принципи. "Дали международната финансова система би могла да се справи с фалирала ЕЦБ? Фактът, че не е лесно да бъде отхвърлен този въпрос директно, е повод за сериозни притеснения," заявява той.
Дневният ред за срещата на високо равнище на ЕС тази седмица показва, че ЕС планира да подходи към създаване на новия постоянен спасителен фонд от 2013 г., без да се налага да бъде сключван съвсем нов договор, като ще се използва "опростената процедура за ревизии" в член 48.
"Винаги сме се опасявали, че ЕС ще разшири тази клауза, за да увеличи властта си," казва Матс Персон от организацията Open Europe. "Член 48 може да бъде използван само ако не разширява властта на ЕС, но кризисният механизъм очевидно го прави, тъй като позволява на Комисията да взима основни решения за бъдещето на страните, изпаднали в затруднения."
МВФ казват, че Белгия не може да си позволи лукса да орязва бавно бюджетния си дефицит, затягайки го до 4 процента от БВП вместо 4.7 процента, за да подаде "ясен сигнал" на пазарите.
Белгия има огромна банкова система с активи, равняващи се на 340% от БВП и големи държавни гаранции. Белгийските банки, начело на които са Dexia и KBC, имат $54 млрд. експозиция само в Ирландия, според Банката за международни разплащания в Базел.
Белгия има излишък по текущата сметка и големи частни спестявания. МВФ обаче твърди, че страната е претърпяла голяма ерозия на конкурентоспособността на трудовия си пазар в сравнение с Германия от 2000 г. насам, а сега е изправена и пред сериозен трус на застаряване.