Светът най-вероятно няма да свърши на 10 декември тази година, но за мнозина, които прекарват кариерата си в системата за регулации на глобалната търговия, тази дата ще има апокалиптични последици.
Това е моментът, в който върховният орган за разрешаване на спорове на Световната търговска организация (СТО) ще прекрати работата си, след като администрацията на Доналд Тръмп блокира нови назначения в състава му.
Без работеща апелативна система международните търговски спорове могат никога да не намерят решението си и бързо да еволюират в тарифни войни, които излизат извън контрол.
САЩ не изглеждат склонни да избегнат кризата, докато други държави не признаят, че СТО, която е донякъде форум за преговори и донякъде - полицай на международната търговия, се е провалила по многобройни начини.
Не смятам, че до този момент администрацията е удовлетворена от типа отговори, които получава от другите членове, коментира Стивън Вон, който се оттегли миналата пролет като съветник на американския търговски представител Робърт Лайтхайзър.
Назряващата криза разкрива и по-дълбоки проблеми в СТО. Базираната на колективен консенсус, организацията, която включва 164 държави в крайно различни етапи на икономическо развитие, като цяло не успя да създаде нови правила за по-свободна търговия след сформирането си през 1995 г.
Преговорите, които започнаха в Доха през 2001 г., бяха окончателно обявени за замразени от САЩ през 2015 г., след като не дадоха особен резултат.
САЩ биха могли да използват дневния си ред, за да направят още по-безпомощна базираната в Женева СТО, след като Bloomberg съобщи по-рано този месец, че американската администрация дава идеята да блокира одобрението на двугодишния бюджет на организацията.
Без пари, глобалната търговска организация на практика ще спре работа догодина.
"Титаник" вече се е ударил в айсберга, няма да потъне в следващите 13 минути, но потъва и не знаем как да го поправим, казва Дебора Елмс, изпълнителен директор на Азиатския търговски център.
"Всички разпъват шезлонги на палубата и бендът никога не е звучал по-добре. Но междувременно корабът потъва, и как да решим този проблем, когато хората дори не искат да признаят, че корабът се е ударил в айсберга?", продължава тя.
Как се стигна до това?
САЩ имат дълъг списък от оплаквания от апелативния орган на СТО, последната инстанция в това, което някои приемат като прекалено съвещателен и ненужно дълъг процес на уреждане на спорове. Годишният доклад на органа за 2018 г. показва, че средно търговските спорове имат 859 дни на фаза на ниво обсъждане и после 395 дни в апелация, което означава 1267 дни или общо три и половина години, цяла вечност в информационната епоха.
Органът обикновено се състои от седем души, но са нужни поне трима съдии, за да изслушват случаите и да издават решения. Мандатът на двама от трите сегашни членове ще изтече на 10 декември, като остава само един съдия - китайският професор Хон Жао.
Най-големите възражения на САЩ са срещу начина, по който членовете на органа създават собствени правила при липса на ясни инструкции от многобройните споразумения, постигнати при основаването на СТО през 1995 г.
Мисля, че е очевидно от доста време, че апелативният орган е взел в свои ръце задачата да запълва празнотите и да създава регулации в области, в които членовете не са се произнесли, коментира Вон.
САЩ са много загрижени от много време, а други членове, включително Европейският съюз, са по-слабо загрижени, и това е нещо, което според мен администрацията заявява, че трябва да се приема по-сериозно.
Недоволството на САЩ от апелативния орган не започва с Тръмп.
През 2016 г. администрацията на Барак Обама блокира избирането на Сюн Уа Чан от Южна Корея за втори мандат. Той беше обвинен, че е надвишил законовите си правомощия при многобройни решения.
Администрацията на Обама също така предотврати преизбирането на американката Дженифър Хилман, бивш висш представител на страната в СТО, заради опасения, че тя не е достатъчно настоятелна в изказването на мнение в решения, атакуващи американското търговско законодателство.
САЩ съзнателно се стараят да предизвикат криза в СТО около апелативния орган, защото смятаме, че с годините са се отклонили от правомощията си, и че кризата е необходима, за да се опитаме да постигнем промяна на ролята на този орган, коментира Робърт Холиман, зам. търговски представител на САЩ в администрацията на Обама.
САЩ възприемат ролята на апелативния орган като институция, която строго налага спазването на "договор", по който членките на СТО са постигнали споразумение.
Европейският съюз и много други държави обаче възприемат органа по-скоро като съд, който може да създава нови регулации за организацията, каза наскоро зам.-генералният директор на СТО Алън Улф.
Лайтхайзър отстоява същата теза в рядка публична изява през 2017 г., когато казва, че ЕС възприема СТО и неговите правила за уреждане на спорове като "вид еволюираща регулация".
Има много различни идеи между тези две неща, заяви Лайтхайзър. Смятам, че изясняването на този въпрос е нещо, което ние трябва да сторим, допълни той.
Разминаването между американската и европейската перспектива се задълбочи миналата година, когато Брюксел застана на страната на Индия и Китай по предложение, което според Вашингтон би направило апелативния орган дори още по-малко отговорен пред страните-членки на СТО.
Близък до Лайтхайзър източник казва, че той е бил особено ядосан, след като ЕС настояват на тази позиция, възприемана като напълно противоположна на тази на САЩ.
Въпреки че Китай и Индия неизбежно ще се противопоставят на оплакванията на САЩ, подкрепата от най-големия търговски блок в света се смята за необходима за дългосрочни промени, заявява източникът.
Пратеникът на Тръмп в СТО Денис Шиа коментира по време на среща на високо равнище през октомври, че "е трудно да видим как ще намерим решения на ‘проблем', за който не сме съгласни, че съществува."
Дори твърдите защитници на системата казват, че ЕС и други членки трябва да признаят проблема.
Ще е нужно да чуем от Европейския съюз и други, които биват възприемани като скептично настроени, че те са съгласни с фундаменталните принципи, възприети от САЩ, че апелативният орган се е отклонил от задачите си, казва Хилман, чийто мандат в апелативният орган е продължил от 2007 до 2011 г.
Поддръжниците на тактиката на Тръмп казват, че негативните последици от спирането на работа на апелативния орган са силно преувеличени.
Дори и ако държавите не могат да обжалват, търговските спорове все пак могат да бъдат внасяни и потенциално решавани формално или неформално на по-ниско ниво.
Безпокойството от перспективата за липса на последна инстанция по споровете накара Канада и ЕС да започнат работа върху "апелативен орган в сянка", който до голяма степен да повтаря модела на този в СТО. Съдиите в него ще са бивши членове на апелативния орган.
Но дори и ако САЩ успеят да прокарат промените си в системата на спорове, американските представители искат да видят още куп други промени в СТО. Сред тях са затрудняване на държави като Китай да обявяват сами статут на "развиваща се държава", което им позволява известни преференциални търговски условия.
САЩ също така искат по-голяма прозрачност от всички държави, особено от Китай, за субсидиите, отпускани на национални компании, които се занимават с износ.
Отслабена Световна търговска организация би ни върнала обратно към ера, която позволяваше на икономически силните държави да прегазват другите.
Преди СТО да утвърди строг процес за разрешаване на спорове, търговията се регулираше от Общото споразумение за митата и търговията (ГАТТ), при което търговските спорове се решаваха чрез дипломатически средства, вместо по съвещателен, законово уреден начин.
Това не се приема непременно като нещо лошо за Тръмп и неговата група висши търговски представители, които отдавна възприемат СТО като подозрителна институция, целяща да подкопае американския икономически суверенитет.
На този етап всичко излиза извън контрол, коментира Стюарт Харбинсън, бивш представител на Хонконг в СТО, сега консултант по международна търговия в Hume Brophy. Мисля, че това ще е апокалиптичният сценарий, уточнява той.
Недоволството на Лайтхайзър от апелативния процес в СТО само се засили, след като Китай се присъедини към глобалната търговска група през 2001 г.
Системата на СТО за уреждане на спорове просто не е замислена да се справя с правна и политическа система, толкова противоречаща на базовите принципи, върху които е основана СТО, каза Лайтхайзър за Китай, докато свидетелстваше през 2010 г. пред Американско-китайската комисия по въпросите на икономиката и сигурността.
Бившият търговски юрист прекарва по-голямата част от кариерата си в защита на интересите на американските стоманени компании, като подава искове за защитни мита, предпазващи от несправедливо ценообразуване и субсидии, станали възможни заради гигантските мащаби на държавната китайска икономика.
Неудовлетворението му от апелативния орган се засилва, след като решенията на органа са продължили да подкопават американските търговски закони, използвани за защита на икономиката от Китай и нечестни играчи.
"Имаше много случаи в областта на дъмпинга и изравнителните мита, законите за търговска защита, в които по мое мнение решенията на практика са неоправдани", каза Лайтхайзър през 2017 г.
Администрацията на Тръмп, профсъюзите и групи избиратели смятат членството на Китай в СТО за смъртна присъда за американското производство.
Членството в СТО изисква САЩ допълнително да отвори пазара си за индустриалната машина на Пекин, въпреки че Китай редовно бива обвиняван, че пренебрегва правилата на организацията.
Провалът на СТО в справянето с проблеми като кражбата на интелектуална собственост и принудителният трансфер на технологии накара администрацията на Тръмп да действа самостоятелно и агресивно като част от сегашната търговска война на Вашингтон.
Висши търговски представители застават зад решението да се поведе тежка търговска война с Китай извън официалния процес на СТО за уреждане на спорове, с аргумента, че глобалните търговски регулации не се справят с нарушенията от страна на Пекин.
В това отношение проблемите на СТО надали ще бъдат разрешени, докато двете най-големи икономики в света не приключат преговорите по тарифните си спорове - процес, който може да продължи години.
Лон Йонгту, главен преговарящ от страна на Пекин по време на двустранните преговори за присъединяването на Китай към СТО през 2001 г., описва апелативния орган като "перлата в короната" на институцията. И той не оставя съмнения кого ще държи отговорен за прекратяването на съществуването му.
"САЩ подхождат безотговорно, като допускат организацията да стане неефективна", заяви Лон в интервю в Шенжен в началото на ноември.
Действията на САЩ за налагане на по-високи тарифи на стойност десетки милиони долари върху китайските продукти са в тотално нарушение на обещанията и регулациите на СТО. Ако правилата на СТО се игнорират, всичко изпада в състояние на хаос. Мисля, че това ще нанесе най-големите щети на глобалната търговия, казва още той.
Ю Йондин, виден китайски икономист и бивш член на Комисията по парични политики към Китайската народна банка, допълва, че САЩ би трябвало да бъдат "категорично заклеймени", че "блокират назначението на съдии в апелативния орган на СТО."
"Ако няма окончателно решение, върховна инстанция и съдии, механизмът за разрешаване на спорове не може да работи нормално. Трябва да се решават тези проблеми, така че Китай категорично трябва да заклейми действията на САЩ", заявява той.
Това е обща теза сред наблюдателите на СТО в Китай. Китай е отворен за реформи, заявяват те, но САЩ са безкомпромисни в поведението си.
Такива взаимни обвинения показват очевидно, че нито една от страните не е склонна да отстъпи особено много. Нещо повече, китайските експерти рядко казват какъв тип промени би подкрепил Пекин.
Хуяо Уан, основател на пекинския мозъчен тръст "Център за Китай и глобализацията", коментира, че Китай "твърдо подкрепя реформа на СТО", но не описва какви промени би приела страната.
Един от многобройните китайски юристи, отговорни за подготовката на страната за присъединяването й към СТО през 2001 г., пожелал да остане анонимен, допълва: "Китай определено желае отворен глобален пазар и подкрепя глобализацията, но не смятам, че китайските лидери са готови да се променят. Китай заявява, че поддържа глобализацията. Но какви са детайлите?"
Демонтажа на СТО ще е голям автогол за САЩ, а блокирането на механизма за разрешаване на спорове ( Dispute Settlement Board - DSR ) е дефакто реалност от много време, най-елементарната процедура отнема пет, седем и повече години, които са напълно достатъчни да затриеш един отрасъл. Самото СТО е продукт на американската хегемония в международните икономически отношения, продукт на десетилетия упорит труд и интелектуални напъни от тяхна страна, основен трън в очите на анти-глобалистите, само дето нещо не виждам те да се радват на това, че СТО ще изчезне. След това ще настъпи хаос, въпроса е дали останалите реликти от Вашингтонския Консенсус ще последват СТО, това разните му там МВФ-та, Световни Банки и прочее хранилки за децата на политиците от ( не само) Вършецката Школа... Но, браво на Тръмпича, ако продължава така ще върне и златното покритие на долара в пристъп на мегаломания.
"Но, браво на Тръмпича, ако продължава така ще върне и златното покритие на долара в пристъп на мегаломания." ============================================ Ти сериозно ли? Как се връща златното покритие на нещо, което е 95% електронни импулси? И то със злато, което на 80 процента съществува само на документи? Еврейските бащици на американската финансова система се бориха в продължение на 60 години (1913-1973) да премахнат златното покритие на парите, та ще позволят на рижия Гарфилд да го върне... Ще ми се да доживея да видя това, ама надали.
Ликвидирането на СТО и връщането към златния стандарт ще направят две неща. Първо, златният стъндарт ще върне икономиката навсякъде по света на реални основи, а не на химери, както е в момента, които застрашават най-много именно САЩ. Това може да се разбере от такива като Тръмп, но не и от блеещи овце, макар че китайците го разбраха много по-отдавна. Поне преди 35 години. Все още не е ясно какъв е запасът им от злато. И това не е случайно. Ако не друго, точно тази информация трябва да се крие максимално дълго. Второ, ликвидирането на СТО ще върне отново /след дълго прекъсване/, свободната търговия между независими държави. Като, естествено, стойностите ще се измерват не в долари, а ... в злато. Както си му е реда и както е било стотици години преди това. Лично аз не съм очарован от това, защото според мен е връщане назад. Интересува ме движението напред, а то няма да е възможно, без тоталното и окончателно ликвидиране на монетарната система /която има две разновидности - капитализъм и социализъм/. Ликвидирането на монетарната система вече ще означава комунизъм или поне нещо близко до това все още идеално понятие /каквото е и демокрацията/.
Ти така ли се приспиваш бе, Овца? Не знаех. Много добре действа. Аз също се запрозявах още на второто ти изречение.
Ха. Много отдавна няма толкова злато на света което да може да обезпечи количеството долари в обращение. Между другото, това е и основната причина да изчезнат златните и сребърни монети в края на деветнадесети и началото на двадесети век. Защото, първо във Великобритания, а после и в САЩ няколко пъти им намаляват грамажа и пак - в крайна сметка стойността на метала в тях става по-голяма от номиналната им стойност и хората масово започвата да ги претопяват, тъй като заради инфлацията с един долър можеш да си купиш по-малко неща от цената на златото в състава на един златен долър. И това се случва, точно защото с настъпването на индустриалнота революция икономиките стават толкова грамадни спрямо вековете преди това, че вече няма толкова злато в целият Свят с което да може адекватно да се обслужват нуждите на паричните системи.
От много отдавна, парите не изпълняват основната си функция - средство за обръщение /да са кръвоносната система в организма/, а друга - средство за натрупване. Ако се използва най-подходящата за сега аналогия на паричната система - медицинската, това води до кръвонасядания, съсиреци и ... по-нататък знаем. От много отдавна /всъщност - 18-ти век, когато "хорото" повежда Бенк оф Ингланд/, парите в обръщение са "отвързани" от намиращото се в емитиращата ги банка злато и други ценности. До тогава като кредити са давани 80-90% от реалните депозити. След това, кредитите нарастват толкова, че цялата сума на депозитите са около 10% от раздадените кредити /разбирайте - емитирани пари/. А днес, този процент варира в порядъка на 3-4%. Наистина, огромно е изкушението да придобиеш емисионни права, особено ако си частна финансова институция, както е например ФЕД в САЩ. Поддавайки се на това изкушение, можеш да си печаташ пари колкото си искаш /стига да си успял да ги наложиш като международно платежно средство, вместо златото/ и да си купуваш каквото си искаш, без да се налага да работиш. От тук следват всякакви изкривявания, които казионните "икономисти" и "финансисти" се опитват да обяснят с всякакви средства и за това може спокойно да не се четат. До такива мерки /емисия на пари без реално покритие/ прибягват всички национални банки, но изключително внимателно, с много строги разчети, основно за строеж на пътища, диги, язовири и пр., но без да прекаляват. В разумни граници. Китай купува злато като луд от 30-на години насам. От преди 10-на години се усетиха и в Русия. Но, за момента никой не знае точно колко е количеството злато на Китай. Тази информация е една от най-секретните, въпреки, че се обявяват официално разни статистически данни, на които, естествено някои не вярват.
Цялото налично злато на света възлиза на 8200 милиарда долъра. Тази цифра може да изглежда впечатляваща, но на фона на световната икономика, като цяло, въобще не е тежест която да може ма обърне голямата каруца. Отделно, че това е всичко, разхвърляно на милиарди парчета.
Борис, Не знам как изчисли, че наличното по света злато струва 8200 милиарда долара, след като от 1971 г. на която и да е доларова банкнота не пише, че е обезпечена със злато. Пише "В Бога се уповаваме" и разни подобни, но не пише, че е обезпечена със злато. У нас е същото. По татово време пишеше, че банкнотата е обезпечена със злато и всички активи на банката. След като станахме членове на МВФ и се заклехме, че ще изпълняваме безпрекословно всички техни "указания", от тогава пише само, че "за фалшифициране виновните се наказват според закона". Ако обаче аз и ти се сдобием да печатаме левчата, ела да видиш кво ще ни се случи.
Да си призная - нямало съм време да я позная, но разбрах, че някъде се кОпа...за пари. Абе няма ли някой да ми каже къде? Ако трябва да се копа, ще копам, ще пресявам пясъка, пардон, златото с кофичката и ситото, ще се труда в целия си съзнателен живот - обещавам, щото нема как. И накрая какво ще видя - какво съм си изкопало? ..а за световната икономика...пардон, търговия - ще се върви напред. Тя не може да разчита обаче на самоконтрол - някой от писалите тук нещо спомена за някакъв самоконтрол и разумно равновесие. Е, няма такова - всичко са интереси - и при постоянното ПЕЧАТАНЕ на пари може да свърши мастилото, но тогава ще минем на друго, се мисли от големите разбирачи, мастило, но ще изписваме вече долара с буква. Едно Б вече ще е около осем хиляди Д, но НИКОГА не трябва да го получиш от други, а сам да си го изработиш, пардон, изкопаеш, та аз да копая ли...и кво да копая сега, като вече и пясъка се свърши.
Dox --------------------------- Ти говориш за практически различни неща. Принудително нагнетена инфлация е възможен развой, но и без нея инфлацията е факт в всяка една икономика която расте. това обяснявам в първият ми пост. Тоест не може на българските левове да пише, че са обезпечени със злато, не защото така ни е накарал МВФ, а просто защото, днес България, като държава, притежава 42тона злато на стойност от 641 милиона лева,(данните са публични), а парите в обръщение са на стойност от около 15 милиарда лева.