Бизнесът с красота е огромен.
В последната класация на американския Forbes за най-богатите самореализирали се жени-предприемачи шест от 60 са спечели състоянието си с козметика и грижа за кожата.
Една от тях е козметичният магнат Худа Катан.
Тя е едва 34-годишна бизнесдама, която през 2013-а основава Huda Beauty и попада под номер 37 в списъка на Forbes редом до жени като Опра Уинфри и Кайли Дженър.
За Худа, родена в семейство на иракски мигранти, всичко започва от блог.
Тя забелязва, че няма блогъри, които да приличат на нея с нейния арабски привкус, няма никого, с когото тя да се идентифицира. Разочарована от работата си като финансов експерт, Худа напуска, за да работи като гримьорка. През 2010-а създава собствен уебсайт с инструкции за гримиране, трикове за красота и грижа за кожата.
Големият й пробив идва през 2013-а, когато заедно със сестрите си Мона и Аля създава серия от изкуствени мигли. В момента Мона е президент на Huda Beauty в глобален мащаб, а Аля отговаря за профилите в социалните мрежи.
Серията е разпродадена моментално и привлича вниманието дори и на самата Ким Кардашиян.
Instagram обаче се оказва повратната точка за бизнеса на Худа - той е катализаторът, който променя всичко. Там хората не просто комуникират, но и се вдъхновяват как да живеят.
Приложението й дава възможност да достигне до хората по целия свят. Клиповете й започват да се споделят от потребителите, а в момента тя вече има над 26 млн. последователи. Худа осъзнава, че умее да вдъхновява и това е призванието в живота й.
Тя допълва, че не го прави за финансова изгода и слава - просто така се чувства. Състоянието й е оценено на 550 млн. долара, а Huda Beauty - на над 1 млрд. долара.
Феноменът на блогването и влогването на тема красота е повсеместен. Кликовете на такива клипове в YouTube са скочили от 4 мрлд. през 2010-а до 104 млрд. през 2017-а.
Худа е един от примерите за ранната фаза на така наречените "инфлуенсъри".
Тя не просто създава култови продукти за красота, но и вдъхновява жени с подобен на нейния произход. Пример е за история на успеха - упорита, талантлива, работеща майка със семейство. Близкият изток се гордее с такива жени и примера, който дават на останалите.
Инфлуенсъри като Худа имат огромно влияние върху бизнеса. Те допринасят за сериозен скок в търсенето на козметика и грижа за кожата. А потребителите са по-склонни да купуват продуктите на ангажирани в социалните мрежи търговци.
Колаборациите между марки и блогъри се превръщат в ключов елемент за представянето на нови продукти и реклама.
Но тази маркетингова стратегия разчита на една капризна онлайн аудитория, заради която страните от региона на Гълф са идеалната цел. Затова Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства са популярна платформа.
През последните години много козметични марки отварят магазини в Дубай. ОАЕ стават техния вход към останалата част от арабския свят.
Манията по козметиката обаче отива отвъд модите в социалните мрежи. Тя е част от арабската култура. Ако се вгледате внимателно, арабските жени са много суетни и заети с разкрасяването си.
Все повече набира популярност "арабският грим".
Разбирайте - тежка очна линия, гъсти черни мигли, блестящи скули. Такива профили са пълни със снимки на жени с бронзови лица, плътни устни, дебели вежди и изразителни тъмни очи. Постигането на грима обикновено изисква поне 8-9 продукта и отнема минимум 30 минути.
Това не отказва феновете. Жените вярват в силата на грима, особено тези в арабския свят.
Сестрите Катан подкрепят тезата - гримът в Близкия изток си е сериозна тема, в ДНК-то им е. Никоя жена там не мисли, че е твърде гримирана, напротив. Всички казват "Хайде да сложа още малко!".