Американският авиогигант Boeing може би излиза от най-тежката част на кризата, в която беше изпаднал.
Финансовият доклад на компанията за първото тримесечие на годината показва намалени загуби и Boeing дори възнамерява да поиска от Федералната агенция за гражданска авиация на САЩ разрешение да увеличи производството на бестселъра си 737 MAX.
Това е същият модел самолети, който доведе и до сериозните проблеми на Boeing след серия инциденти, включително и през 2024 г.
Финансовият доклад на самолетостроителя сочи намалени нетни загуби - те са едва 31 млн. долара и представляват значително подобрение спрямо година по-рано. Тогава за първата четвърт на годината Boeing отчете 355 млн. долара загуби.
Оперативните разходи са 2,3 млрд. долара, което е подобрение спрямо близо 4 млрд. по същото перо година по-рано.
••• 2024 г. изобщо не беше лека за компанията:
Данните са по-оптимистични от очакванията на анализаторите и доведоха до ръст на акциите на авиокомпанията с 4%.
Важно е обаче да се уточни, че докладът обхваща периода до 31 март тази година и съответно не отразява пълното влияние на въведените от Белия дом през април мита.
Заради контрамитата, наложени в отговор от Китай, поне два доставени на местен превозвач самолета 737 MAX вече бяха върнати към производствената база в Сиатъл. "Ройтерс" обаче цитира медии в Малайзия, според които Malaysia Airlines проявява интерес към върнатите машини.
Растат търсенето на "проблемния" модел, както и производството, сочи отчетът.
Месечно от заводите на гиганта са излизали малко над 20 самолета в началото на годината, но в следващите месеци се очаква бройката да стигне 38. Това е лимитът, наложен на Boeing от Федералната агенция за гражданска авиация, но заради повишеното търсене производителят ще иска увеличение на този таван.

Компанията се подготвя да поиска одобрение от Федералната агенция за гражданска авиация за производство на до 42 самолета от модела месечно по-късно през годината, цитира "Си Ен Би Си" изпълнителния ѝ директор Кели Ортбърг.
Изричното разрешение на агенцията е нужно заради наложените от администрацията ограничения на производството на 737 MAX след инцидента през януари 2024 г, когато в корпуса на самолет зейна дупка по време на полет.
След това моделът беше приземен от редица авиокомпании и бяха наложени ограничения в производството му от до 38 машини месечно.
Дълго време от заводите на Boeing така или иначе излизаха доста по-малко машини от лимита, а близо двумесечна стачка в два от тях през 2024 г. допълнително забави процеса.
Проблемите с 737 MAX започнаха след две фатални катастрофи с жертви през 2018 и 2019 г., заради което моделът беше приземен по цял свят. След това дойде пандемията и замирането на полетите.
Производството започна да се съвзема, но в началото на 2024 г. инцидентът при полета на Alaska Airlines отново го забави.
••• След катастрофите имаше и дела:
"Силният старт на годината в комбинация с търсенето на самолети и заявките на стойност половин трилион долара за наши продукти и услуги ни дава гъвкавостта, от която се нуждаем", гласи обръщението на Ортбърг към служителите на Boeing.
Приходите на компанията от звеното за пътнически самолети са скочили със 75% за първите три месеца на годината в сравнение със същия период на 2024 г. до над 8 милиарда долара. Доставките на самолети са нараснали от 83 на 130.
Общите приходи са за 19,5 млрд. за тримесечието, или с 18 на сто ръст спрямо първата четвърт на 2024 г.
За да подпомогне основния си бизнес, Boeing обяви наскоро, че ще продаде части от дигиталните си проекти - компанията за навигационни услуги Jeppesen. Сделката е за над 10 млрд. долара и ще помогне за намаление на дълговете на авиопроизводителя.
Загубите на Boeing през 2024 г. бяха 11,8 млрд. долара.