Заради коронавируса въздушният транспорт в Европа и света беше парализиран за два месеца. Авиокомпаниите вече планират възобновяване на полетите си, но заради съкращаването на персонала и нулевите приходи, много авиопревозвачи опират до държавни помощи, докато други преговарят за допълнителни механизми за финансова подкрепа.
Отпускането на помощни държавни средства за някои компании обаче ядоса главния изпълнителен директор на ирландската нискотарифна Ryanair - Майкъл О'Лиъри.
Той се закани да отнесе въпроса до европейските съдилища, тъй като вижда дискриминация при прилагането на правилата на Европейския съюз (ЕС) за единен пазар и нарушаване на конкуренцията на пазара.
Заради кризата и дългото време без полети, европейските правителства търсят различни начини да помогнат на авиокомпаниите.
Например германската Lufthansa, най-голямата авиокомпания в Европа, преговаря за спасяване от над 10 милиарда евро за компанията и дъщерните й превозвачи в Белгия, Австрия и Швейцария. Немската Condor се възползва от средства от германското правителство, а северните страни отпускат стотици милиони за скандинавските SAS.
Air France получи 7 милиарда евро от френското правителство, а партньорската му авиокомпания KLM пък търси помощ от Холандия. Освен това Франция отлага данъците за авиокомпаниите и плаща на служителите им чрез нова схема в допълнение към преките заеми и гаранции за милиарди.
Италия планира да поеме контрол върху Alitalia, а Швеция подпомогна авиокомпаниите с 455 милиона евро.
Трън в очите на О'Лиъри се оказаха спасителните схеми на Швеция и Франция, срещу които той подаде жалби до Европейската комисия (ЕК).
Ирландският превозвач, както и други авиокомпании, са изключени от схемите, защото нямат шведски и френски лицензи за дейност. Според О'Лиъри това условие е дискриминационно и нарушава директивите на ЕС за единен пазар.
Според него правителствата спасяват предпочитаните си авиокомпании и не предлагат еднаква подкрепа на авиокомпании като неговата и Wizz Air Holdings, "които е малко вероятно да получат големи спасителни пакети от страните, в които са лицензирани".
Пред Bloomberg испанският министър на икономиката Надя Калвино също изрази притеснение, че спасяването може да доведе до много разлики за авиокомпаниите, след като кризата с коронавируса приключи.
Затова според нея трябва да се действа така, "че да не създаваме проблеми с конкуренцията и да осигурим равнопоставени условия с различни видове подкрепа, осигурявайки сходно ниво на финансиране, доверие и сила на различните оператори".
Изпълнителният председател на Европейската комисия Маргрете Вестагер обаче одобри френската спасителна процедура и ЕК намери за оправдана "изключителната намеса от страна на държавите членки за компенсиране на щетите" от блокирането покрай коронавируса.
Основната грижа на О'Лиъри е, че спасителните средства няма да се използват за поддържане на основни операции, а ще финансират билети с намалени цени, за да се конкурират с Ryanair, когато полетите бъдат възстановени.
"Ако сте авиокомпания като Lufthansa и Air France и изплащате заплати с държавни пари през следващите два-три месеца, нямате нужда от още 9-10 милиарда евро допинг. За какво са ви нужни милиардите държавна помощ, освен за да нарушите и навредите на конкуренцията за следващите 5 до 10 години?", пита той.
Ryanair изрази същите притеснения и относно сходни програми за подкрепа в Дания.
Според О'Лиъри ЕК не е ефективен арбитър. Авиопревозвачът критикува Комисията, че не е изпълнила задължението си да контролира държавните субсидии. Затова разчита на съдилищата на ЕС. Пред Politico той се закани до края на лятото да заведе между 10 и 15 дела.
"Ще се наложи европейските съдилища да поддържат върховенството на закона срещу ясно очертаните политически и корумпирани решения", казва той.
Главният изпълнителен директор на Ryanair намира, че не всички авиокомпании имат достъп до една и съща щедрост.
"Ирландското правителство няма да предостави държавна помощ на Ryanair или Aer Lingus. Правителството на Обединеното кралство няма да предостави държавна помощ на British Airways. А испанското правителство няма да предоставя държавна помощ на Iberia или Vueling", изтъква той, подчертавайки, че помощ няма да има и за британската easyJet.
Това не означава обаче, че те не получават никаква помощ. EasyJet и International Airlines Group (IAG - собственик на British Airways, Iberia и Aer Lingus) са участвали в схемите за държавни заеми.
British Airways получи заем от 300 милиона паунда, а easyJet получи 600 милиона британски лири от Механизма за корпоративно финансиране на Обединеното кралство - схема, която е на разположение на компаниите със солиден кредитен рейтинг преди 1 март. Другите авиокомпании на IAG - Iberia и Vueling, получиха 1 милиард евро в държавни банкови заеми от испанското правителство по подобна схема.
Въпреки това според О'Лиъри авиокомпаниите ще излязат от кризата с различни условия и някои гиганти ще са с милиарди напред.
Когато през март Ryanair спря повечето си полети, обяви, че разполага с 4 милиарда евро в парични резерви и изрази увереност, че ще излезе от кризата без държавни парични инжекции.
Компанията планира да възстанови 40% от полетите си от 1 юли, като ежедневно изпълнява почти 1000 полета, покривайки 90% от маршрута си отпреди COVID-19.