Вместо да четете този текст, сега вероятно щяхте да ровите другаде из интернет или социалните мрежи, да гледате телевизия и може би, неслучайно казваме може би - да четете вестник или списание. В последните години обръщаме внимание все повече на новите, все по-малко на традиционните медии - неумолим процес, в който обаче се оказваме толкова впримчени, че губим по един работен ден. Всеки ден.
Ако ви се струва много, тогава чуйте прогнозата: през 2017-та година ще отделяме още повече време на медиите и техните проявления - около 506 минути на ден, което се доближава до половината от времето, в което сме будни. Просто опитайте да се сетите какво гледахте в тролея, колко пъти проверихте Facebook на опашката за сутрешно кафе и вечерното шоу по телевизията, което ще ви изпрати преди сън.
В момента медийната консумация средно на ден достига 490 минути или около 8 часа.
Най-активните потребители на медийно съдържание са в Латинска Америка - 765 минути на ден, което прави около 12 часа. Там се слуша радио поне три часа на ден, което не се среща никъде другаде по света. В дъното на класацията са хората в Азия и региона на Тихия Океан - 310 часа на ден, пресметна световно проучване на ZenithOptimedia.
На второ място са класирани Северна Африка и Близкия Изток, където хората посвещават на медиите 656 минути дневно. Типичната медийна „диета" в Близкия Изток включва основно интернет, въпреки множеството оплаквания от цензура.
На трето място се нареждат държавите от Централна и Източна Европа, където дневните стойности са 622 минути. В Западна Европа средната доза „медии" е 586 минути на ден, малко под американците и канадците със 608 минути, които обаче остават лидери по гледане на телевизия, с почти 5 часа на ден.
Кралят
Най-значим е интересът към виртуалните медии, включително гледането на видеоклипове в YouTube или четенето на статии в сайтове, включително когато принадлежат на вестници, телевизии или радиостанции.
„Хората по света очевидно изпитват глад за още възможности за достъп до информация, за развлечение, за комуникация - и новите технологии осигуряват тези възможности", коментира Джонатан Бърнард, шефът на прогнозите в ZenithOptimedia.
За последните пет години популярността на интернет - медиите расте със 105 на сто, докато най-сериозен спад има в продажбите на печатни издания, основно вестници (-31 на сто), които също така губят и вниманието на читателите - времето за четене намалява на 16 минути през 2015 г. от 22 минути през 2010 г.
Според Бърнард това е за сметка на дигитализирането на вестниците, което дава възможност на читателите просто да сменят носителя, като персонализират приемането на информацията в удобно за тях време. Британският пазар донякъде опровергава тази тенденция, защото въпреки традицията да четеш вестник и емблематичните неделни тиражи, продажбите регистрират спад само с 3 на сто.
И все пак, излиза, че прекараме много повече време в "консумиране" на медийно съдържание. Новините от света и от фийда на най-добрия ти приятел са достъпни, обръщаме им все повече внимание, но какво помним?