Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

От дъното на Марианската падина до Космоса - кой е изчезналият с подводницата Хеймиш Хардинг

Пол-Анри Наржоле пък е известен като "Господин Титаник" Снимка: Getty Images
Пол-Анри Наржоле пък е известен като "Господин Титаник"

В света на дълбокото подводно гмуркане останките на кораба "Титаник", лежащи на близо 4 км под повърхността на Атлантика, са нещо като Еверест на сушата.

Дори, ако сравняваме в цифри, на фона на дълбоководното гмуркане, Еверест е лесно достижим, особено в последно време - на най-високата точка на планетата са стъпили вече хиляди. При останките от най-известното корабокрушение са били едва няколкостотин.

Гмуркането на подобни дълбочини не е за всеки - то е скъпо и изключително рисковано. Спускането е в пълна тъмнина, налягането на подобна дълбочина е убийствено, а теченията на дъното правят мисията още по-рискована.

Затова и хората в малката подводница "Титан", която изчезна при опит да достигне "Титаник", не са случайни. Те не са просто богати туристи, а богати изследователи с доста авантюристичен дух, дръзнали да достигнат границите.

Може би най-интересният - и известен от петимата, които все още се издирват, е британецът Хеймиш Хардинг, който е стигал както до Космоса, така и до най-дълбоките бездни на океана.

59-годишният богаташ, капитан от авиацията, дори държи три рекорда на Гинес.

Хардинг е роден в Хамърсмит, Западен Лондон. Бизнесът му обаче е в Дубай, и самият той живее в Обединените Арабски Емирства заедно със съпругата си, двамата им сина и два голдън ретрийвъра.

Макар някои британски издания да го описват като милиардер, той не присъства в списъка на Forbes на най-богатите хора на планетата.

Компанията му Action Aviation се занимава с покупко-продажба на самолети, като специализацията ѝ е да намира точните машини за съответните проекти на клиентите ѝ. Например през 2022 г. фирмата организира привеждането на Boeing 747-400 към нуждите на проект за връщането на гепардите в Индия.

За целта е необходима пригодена за целта машина, която да превози няколко диви гепарда от Намибия до Индия, и компанията я осигурява.

Животът на завършилия естествени науки и инженерна химия в Кеймбридж пилот извън бизнеса обаче е по-интересен. През 2021 г. Хардинг поставя рекорд за най-дълъг престой на дъното на океана, при това на най-дълбокото - дъното на Марианската падина. Той прекарва там 4 часа и 15 минути. Така поставя и рекорд за най-дългото разстояние, покрито в дълбините на океана.

Най-ниската точка на намиращата се в Тихия океан Марианска падина - Дълбокото предизвикателство, е на дълбочина от почти 11 километра. Хеймиш се спуска до там в батискаф за двама заедно с американския изследовател Виктор Весково.

Спускането продължава 12 часа, а за тази експедиция Хардинг споделя, че батискафът е проектиран с всевъзможни опции за безопасност, резерви за кислород, вода и храна, но "единственият проблем е, че няма друга такава подводница, способна да се спусне толкова дълбоко, за да те спаси".

"Ще отнеме три години да се построи нова, така че запасите за 4 дни не осигуряват особена разлика - ако нещо не обърка, няма как да се върнеш", казва той пред The Week.

Хардинг е част и от петата мисия на Blue Origin до Космоса, отново заедно с Весково и така двамата стават първият екипаж, посетил и дъното на Марианската падина, и Космоса.

Той има и рекорд за най-бързо прелитане над цялото земно кълбо с минаване и над двата полюса - през 2019 г.

При това приключение самолетът му минава през област с температура минус 83 градуса - само 3 над възможното за машината. Налага се екипажът да намали височината, за да избегне фатално замръзване на самолета, но все пак успяват да изпълнят предизвикателството и правят обиколката за рекордните 46 часа и 39 минути.

Рекордът е поставен в чест на 50-тата годишнина от кацането на първите хора на Луната.

Британецът има и няколко експедиции в Антарктика и до Южния полюс. При първата той придружава астронавта Бъз Алдрин, който на 86 г. става най-възрастният човек, достигнал Южния полюс. След това Хеймиш се връща там със сина си Жил, който на 12 години става най-младият, стигнал същата точка.

Той е споделял, че именно страстта му към авиацията започва когато е на 5 години и наблюдава по телевизията кацането на "Аполо" на Луната. Освен това като дете е четял Книгата за рекордите на Гинес и се е чудел как може да стане част от нея.

"Хората, особено когато започнат да остаряват, са склонни да се отказват от мечтите си. Когато аз се сетя за нещо необичайно, започвам да търся начини да го осъществя", споделя той.

Сега Хардинг е изправен пред ново огромно предизвикателство и шансовете му за оцеляване не изглеждат особено големи. Според норвежката изследователка и близък приятел на Хеймиш - Янике Микелсен, вероятно и в трудните моменти в батискафа някъде във водите около "Титаник" той остава спокоен.

"Хеймиш е по-голям от живота, живее, за да изследва и е приключенец до дъното на душата си. Ще продължи да работи по спешните процедури заедно с екипа, има и голям опит в подобни подводници. Той е ценен за екипажа и ще им помага и за мотивацията, ако те са започнали да падат духом", каза тя пред NewsNation.

Не по-малко интересен е и друг член на екипажа - 77-годишният французин Пол-Анри Наржоле, известен като "Господин Титаник" или като най-големият изследовател на "Титаник".

Наржоле е бивш офицер от флота, опитен подводничар и има поне 35 спускания до останките на най-известното корабокрушение на света.

Експедициите с негово участие са открили над 5000 артефакта от лайнера и при една от тях дори е била извадена на повърхността 20-тонна част от корпуса за анализи и изследвания.

Наржоле е директор на подводните изследвания към RMS Titanic - клон на компанията Premier Exhibitions, която държи правата за останките от мястото на потъването на "Титаник". От 90-те години на миналия век тя е правила редица спускания с батискафи до останките на лайнера, тъй като има правата да взема всякакви останки от кораба, стига те да са на дъното на океана, а не в самия лайнер.

Роден е в Шамони във френските Алпи, но е прекарал детството си в Африка, а сега живее в САЩ.

Бил е 20 години във Френските военноморски флот, специализирал е в спускания с дълбоководни подводници и пред 1987 г. води първата експедиция за изследване на останките на "Титаник" - 2 години след откриването им.

"Дали си на дълбочина от 11 метра, или 11 километра - ако стане нещо лошо, резултатът е същият. Когато си в много дълбоки води, си мъртъв още преди да разбереш, че нещо става, така че не е проблем", казва той пред Irish Examiner през 2019 г., попитан как се справя с мисълта за опасностите на дъното на океана.

 

Най-четените