Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Първите десет и малко на българския уеб: Людмил Кърджилов

Управителят на Дарик Нюз ЕООД Людмил Кърджилов Снимка: Sofia photo agency
Управителят на Дарик Нюз ЕООД Людмил Кърджилов
Първите десет и малко на българския уеб: Людмил Кърджилов Снимка: личен архив

1.Какво е Интернет днес по принцип и лично за Вас?

Нова среда за комуникация, която преодолява времеви и пространствени ограничения. Виртуална среда, в която съвременният човек живее, подобно на реалния живот.

Един от основните канали за комуникация  - към отделния човек и от него към всички останали.

Освен това сухичко обяснение, интернет за мен е и начин на живот.

2.Какво беше българският уеб преди 10 години?

Поща, поща и пак поща, тук-там Дир.бг, разпиляна информация и... още поща.

3.Коя е повратната точка за развитието на българския уеб?

Повратната точка е технологична - навлизането на високоскоростен интернет във всеки дом чрез различните технически средства - от лан, през кабелна телевизия, в последните години и мобилен интернет. Всичко останало е в отговор на желанието на хората с достъп до интерент да достигат до интересуващата ги информация (забавление).

4.Кое е събитието на десетилетието в българския уеб през този период?

Този въпрос кореспондира с отговора на предишния - високоскоростният интернет доведе и до бум на предлаганата информация (услуги), в широкия смисъл на думата, достъпна чрез уеб. И тук особен дял заема трансформацията на традиционните медии в интернет медии, както ги наричаме още и нови медии - процес, започнал бурно в средата на десетилетието и набиращ скорост в последните години.

5.Кое е явлението/откритието на десетилетието?

Гугъл, Фейсбук, торентите.

6.Кои са най-важните личности в българския уеб през последните 10 години?

Много са хората, допринесли за развитието на българския уеб през тези десет години. И хората от бранша ги знаем.  Лично за мен хората, които са допринесли за моето развитие в тази област са Сашо Варов и Жюстин Томс.

7.Какво постигнахте лично Вие и Вашата компания за тези 10 години?

Ще отговоря така:

Дарик Уеб, 2005 година  - 0 уникални потребители месечно.

2010 година  - 1 млн. и 600 хиляди уникални потребители месечно.

8.Кое е незабравимото за Вас през тези 10 години?

Това, че пред очите ми се ражда един нов свят на уеб медии, в който и групата на Дарик заема своето място.

9.Кои са заплахите за българския уеб?

Въпросът може да бъде разделен на две. Общо погледнато няма заплаха.  Българският уеб от гледна точка на потребителите на услуги ще става все по-богат и разнообразен.

От гледна точка на производителите на българско съдържание в уеб обаче, опасност има и това е глобалната конкуренцията на всички нива. Вземете за пример Фейсбук или Гугъл, където част и от българския бизнес намира поле за реклама. Тези средства напускат страната, не остават тук. Не работят за българския уеб. Подобни примери има още.

Основната заплаха се крие в самите нас. Трябва да сме отворени, конкурентни и да работим много, за да привличаме към нашите продукти онези българи, които сърфират всеки ден. Иначе те ще си живеят във Фейсбук и в още десетки други сайтове, произведени някъде по света. Не само ще „живеят" там, но и ще плащат за това.

10.Какво ни очаква в бъдещето на българския уеб след още 10 години?

Трудно е да бъдеш пророк в собствената си страна.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените