Облак или нищо от Adobe

Лидерът на пазара на софтуера за фото, аудио и видео обработка Adobe предприе една от най-драстичните промени в стратегията си. Компанията се отказа от своя пакет Creative Suite и го замени с онлайн приложенията Creative Cloud. Масово използваните Photoshop, Illustrator, InDesign, Premiere и т.н. вече ще са изцяло в облака на компанията.

Adobe посочват, че новият модел на работа ще позволи по-чести ъпдейти, а също и функции, за които изчислителната мощ на домашната машина не би била достатъчна - напр. функцията за „спасяване" на размазани снимки, която изглежда като магия на фона на всички подобни алгоритми на пазара. От компанията изтъкват още, че цялото съдържание на потребителите ще е винаги синхронизирано с устройството, с което работят, без значение с каква операционна система работят.

Въпреки всичко това, остава горчивото усещане, че Adobe преминават в облака с друга цел - повече пари. За разлика от самостоятелните програми, Creative Cloud не се купува еднократно, а се използва като услуга с месечен абонамент. Така имате достъп до софтуера само ако сте платили. Тъй като всичко се случва на сървърите на компанията, пиратството е практическо невъзможно.

Цените са приемливи за професионалистите (около 50 лв. на месец за отделно приложение и около 120 лв. за пълен пакет), но остава неприятното усещане, че не притежаваш инструмента, с който изкарваш пари.

В Интернет се надигна вълна от недоволство срещу решението на Adobe. Мнозина сравняват прехода от самостоятелни приложения към облак с това да напуснеш собственото си жилище, за да заживееш под наем. Паметливи потребители напомниха горчивия опит на някои компании за специализиран софтуер от 90-те, които със сложните си хардуерни „ключове" и защити не само не успяха да спрат пиратите, но и изгониха тези, които са склонни да платят за приложенията им.

Adobe реагираха, като посочиха, че професионалният софтуер за фоторедакция и каталогизация Lightroom и потребителският Photoshop Elements все още са налични като самостоятелни програми и се закупуват еднократно. Освен това настоящата версия на пакета Creative Suite ще се поддържа още известно време.

Въпрос на време е да видим дали Creative Cloud ще се провали, или Adobe са открили подходящия бизнес модел за софтуера си, който беше достигнал до етапа от развитието си, когато потребителите почти нямат причина да надграждат към по-нова версия. Вероятно и други големи софтуерни компании следят внимателно рискования експеримент.

Новините

Най-четените