Добри новини за любителите на джаджи, на които често им се налага да летят със самолет: американският федерален регулатор по комуникациите смята, че е крайно време хората да имат възможност да ползват смартфоните си по време на полет.
Председателят на Федералната комисията по комуникациите на САЩ (FCC) Джулиъс Геначовски разкритикува политиката на Федералната авиационна администрация (FAA) по отношение използването на електроника по време на полет, като призова по-широката употреба на тези устройства да бъде разрешена в самолетите.
В писмо от Геначовски до административния директор на ФАА Майкъл Хуерта, ръководителят на FCC посочва, че предложението му "идва в момент на огромни иновации, в който мобилните устройства имат все по-голямо участие в ежедневието ни".
"Те дават възможност на хората да останат информирани и свързани със своите приятели и семейство, а освен това повишават продуктивността и ефективността на бизнеса, спомагайки за икономическия растеж и конкурентоспособността", допълва Геначовски.
Независимо от факта, че след 20 години изпитания все още не е категорично доказано, че мобилните телефони (както и всяко друго електронно устройство) могат да окажат негативно влияние върху бордната електроника на самолета, на пътниците все още се забранява да използват таблети и електронни четци по време на излитане и приземяване.
През август т.г. FAA публикуваха изследване за ефектите от използването на мобилни телефони - като устройства, които работят със същата честота, както навигационните уреди на самолетите - по време на полет.To е проведено в множество европейски държави, като в резултатите от него става ясно, че липсват доказани преки инциденти или взаимодействие между двата типа технологии.
Единствено в Белгия са се появили две аномалии, макар причината за тях все още да не е разяснена.
Въпреки всичко това, хората все още се притесняват да използват подобни устройства свободно, а и са подложени на
натиск от екипажа и другите пътници да ги изключват
Много коментарни статии по темата са изписани през годините, повечето от които призовават това остаряло правило да бъде отменено. Някои критици твърдят, че това не се случва, защото FAA не желаят да харчат пари за тестването на всяко отделно електронно устройство във въздуха, с което да се уверят, че неговата употреба по време на полет няма да бъде проблем.
Някои авиокомпании вече са изразявали предположението, че причината, поради която не можем да използваме устройства като таблети и четци на електронни книги по време на полет, е за да можем като пасажери да бъдем нащрек за потенциални проблеми по време на полета (мнозинството фатални инциденти се случват именно по време на излитане и приземяване).
Същевременно, четенето на хартиени книги не е забранено; предположението, че електронният четец по някакъв начин е по-опасен от книгата, само по себе си е меко казано неубедителен аргумент.
От Boeing засега продължават да твърдят, че употребата на мобилни телефони и други технологии е причинявала
отказ на навигационна апаратура
Въпреки това дори гигантът в авиоиндустрията не е способен със сигурност да докаже и възпроизведе подобна повреда. От компанията отиват толкова далеч, че са изкупували неведнъж някои от "подозрителните" устройства от пътниците за допълнителни изпитания, но тяхното влияние върху самолетите така и не може да бъде доказано от проведените тестове.
Благодарение на факта, че повечето авиолайнери са създадени да пътуват в силни електромагнитни зони и разполагат с адекватна защита от трансмисия на електромагнитни сигнали от вътрешността на самолета към външната за него среда (и обратно), рискът от отказ на навигационния хардуер поне за момента се смята от мнозина изследователи за минимален.
Дори
безжичният Интернет в самия самолет се смята за напълно безопасен
Никой не очаква промяната в политиката за използване на мобилни устройства да се случи за едно денонощие, макар според Геначовски да е препоръчително тя да стане по-бързо. И все пак остава неясно защо устройствата, които не излъчват никакви радиосигнали, продължават да бъдат забранявани. Всеки, който още продължава да вярва, че използването на iPod по време на кацане и излитане представлява някаква опасност, е време да се срещне с реалността.