Google Plus, силно критикуваната имитация на Facebook от Google, отпразнува наскоро първия си рожден ден. Това вероятно означава едно от следните две неща за вас: ако сте маниак на тема технологии, вероятно се питате: "Нима този сайт е още жив?!", а ако не сте - "Какво, по дяволите, е Google Plus?!".
И двете реакции обаче не са съвсем коректни. Представяме ви някои неочаквани причини, поради които G+ все пак си остава приложим в ерата на Facebook.
"Социална спойка" за останалите услуги на Google
Миналата седмица Google пуснаха няколко ъпдейта за социалната си мрежа, включително и функцията "Събития", както и някои методи за споделяне на снимки с малки групи. Най-важният акцент обаче беше, че компанията подчерта, че въобще не вижда Google Plus като социална мрежа.
Вик Гундотра от Google заяви, че "G+ е просто надграждане на Google". От една страна, това изглежда удобно, тъй като G+ губи състезанието по статистика с Facebook (за това ще стане въпрос по-долу). От друга страна обаче това може би е наистина хитър ход, тъй като Google Plus има потенциал да се превърне в "социална спойка", което обединява вече доказалите се продукти на Google, пише Ричард Макманъс от ReadWriteWeb.
"Преди една година всички очаквахме Google+ да се превърне в един по-добър самостоятелен продукт, отколкото е сега. Ала въпреки това G+ се оказа невероятно полезен за Google," коментират експерти. "Ако трябва да проектираме представата си за G+ през 2013 г., предполагаме, че той все по-малко ще заприличва на отделен продукт и все повече на поддържащ механизъм за YouTube, търсачката на Google и всички останали услуги на компанията".
Може би сте забелязали малките знаци за всичко това във вашата версия на Интернет. Ако използвате социалната функция в търсачката на Google, виждате връзките, които приятелите ви са публикували в G+. Сега е възможно да се логвате и в YouTube, използвайки мрежата. Освен това, функцията за споделяне на Google Reader е координирана с Google Plus, а от "кръговете с приятели" можете да образувате дори мейлинг листи.
Останалите продукти на Google, особено търсачката, са достатъчно популярни и без интеграцията с Google Plus.
Общност от пламенни почитатели
И така, за статистиката. Очевидно Facebook печелят тази надпревара.
Google Plus разполага със 150 милиона активни потребители месечно - в сравнение с 900-те милиона на Facebook. Съществуват и доказателства, някои от които произлизат от независими изследвания на трафика, че потребителите на Facebook използват социалната мрежа много по-често и продължително от Google Plus, поне от обществени точки за достъп. (Доклад на comScore от януари посочва, че потребителите на Facebook прекарват средно по 7.5 часа в сайта, в сравнение с 3.3 минути за G+.)
Както обясняват от The Atlantic: "Хората са регистрирани в G+, но просто не присъстват там. Инфраструктурата е налице. Ако направим аналогията с град - има знаци по улиците, хората притежават части на територията на града, но просто никой не го посещава".
Версията на други източници като BuzzFeed е още по-остра: "Да се логнеш в Google+ е все едно да се регистрираш за някой семинар, или пък да се натъкнеш на погрешната конферентна зала в някой хотел. Той прилича на огромен офис с кюбикъли и мирише на болница. Публикуването на съдържание в G+ е все едно да говориш на възглавница".
Forbes за сметка на това написаха хвалебствена статия за мрежата през 2011 г.
Google Plus обаче имат много разпалени потребители.
Член на мрежата, идентифициращ се като Тристан Куна, пише, че сайтът може би е имал бавен старт, но сега е "толкова лесно да намериш интересни хора, с които да си взаимодействаш/следиш, че ако някой изпитва трудност да го направи, вероятно не е разбрал идеята на G+. Или това, или просто искате да се свържете с изгубените си приятели от гимназията, с което вече FB се справя по-добре".
Друг потребител на име Колийн Лин, пише: "Google+ не може да бъде мъртъв при положение, че толкова много от нас са тук! Вярно е, че не успях да убедя много от FB приятелите ми да се присъединят тук, но както някой беше казал, Google Plus е международна мрежа. Ако някой иска да учи и споделя в място, което е много по-широко от Facebook, това място е тук!".
Мобилните приложения
Те са още една област, в която Google Plus набира скорост. Много потребители са на мнение, че мобилната версия на Google Plus е далеч по-добра от тази на Facebook.
Блогърката Дженифър Ван Гроув споделя, че приложението за таблети за Google Plus прави приложенията за Facebook "да изглеждат така, сякаш са правени в ерата на MySpace," добавяйки, че "мобилната версия на Facebook е неговата ахилесова пета и определено не е добър знак за компания, която е отскоро публична, да изгуби от Google по тази дължина".
Това е особено притеснително и поради факта, че представителите на Facebook настояват, че мобилните приложения са една от основните насоки за инвестиции на компанията.
Нови функции и продуктови интеграции
Заедно с първия си рожден ден, Google обявиха и някои нови функции при G+, като повечето от тях, както изтъкват безброй технологични експерти, служат за интеграция с останалите продукти на Google.
Функцията "Събития" (Events) например автоматично се координира с календара в Google. Освен това, тя дава възможност на посетителите на определено събитие по-организирано да публикуват снимки от него и да създават конферентни видеочатове, с които да организират елементите на събитието.
Ето как компанията описва тази услуга в своя блог: "Съвременните инструменти за събития не са нищо повече от онлайн формуляри, които задават простичкия въпрос "Ще ходиш ли?". По-лошото е, че не можете да разчитате на тях по време на самото събитие или след като то приключи. В реалния си живот ние планираме, ходим на партито, след което поддържаме контакт. Софтуерът трябва да улеснява целия този процес".
Функцията "Live Slideshow" позволява на домакините да преглеждат снимките от събитието в момента на тяхното създаване.
Ала главният въпрос все още е актуален: дали тези обновления са достатъчни, за да спасят Google Plus? Дали ще успее да набере критична маса от потребители? Дали има някакъв шанс той да се превърне в реален конкурент на Facebook? Бъдещето ще покаже. И все пак, засега скептицизмът преобладава.