Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Смяната на маслото на 5000 км вече е история

Никоя кола от произведените през последните 708 години вече не се нуждае от смяна на маслото на всеки 5000 км Снимка: Getty Images
Никоя кола от произведените през последните 708 години вече не се нуждае от смяна на маслото на всеки 5000 км

Спомняте ли си как родителите ви са ви учили внимателно да ползвате пръта за проверка на маслото в колата? Едно от нещата, които се набиват в главите на поколенията като твърди навици - наравно с гасенето на лампите при излизане от стаята и разчистването на чиниите от масата след вечеря - е, че маслото трябва да се сменя на всеки около 5000 км.

Навиците от детинство трудно се премахват - и това не е непременно лошо. Но понякога идва време добрите съвети от родителите да бъдат забравени. Например хората вече преосмислят навиците за употреба на съдомиялни машини и сапун за пране, които сме наследили от майките си. И изглежда, че честата смяна на маслото също попада в този списък.

"Имало е време, когато 5000 км е било добър лимит за подмяна на маслото", казва Филип Рийд, старши съветник по консултациите на потребителите в автомобилния сайт Edmunds.com. "Но той със сигурност не важи за никоя кола, купена в последните седем-осем години."

Химията за производство на масла и технологиите на двигателите са се усъвършенствали до степен, че повечето коли могат да изминат още хиляди километри, преди да се налага смяна на маслото, твърди Рийд. По-добра средна стойност за смяна на масло според него би била 12 000 км, а понякога 15 000 км и дори повече.

Калифорнийската служба за управление на отпадъците от няколко години провежда публична информационна кампания за "мита за петте хиляди километра" и насърчава шофьорите да изчакват повече между смените на маслото. Въпреки че информацията е отпреди няколко години, службата поддържа списък с коли на своя уебсайт с указания кога те се нуждаят от смяна на маслото. Опасенията са не само за разходите за шофьорите, но и за екологичния ефект от изхвърлянето на все още годно масло, казва Марк Олдфийлд, специалист по рециклиране в агенцията.

Но ситуацията не е толкова ясна, твърди ученият Робърт Съдърланд, работещ за Shell Global Solutions. По негови думи вместо да се назовава точна цифра, е по-добре собствениците на автомобили да следват препоръките в ръководството на колата. Според ръководството за Mazda5 от 2007 г. за целта се налага да определите какъв е стилът ви на шофиране - дали включва много спиране и стартиране, кратки дистанции на придвижване, продължителен престой, кални, неравни или прашни пътища, висока влажност или ниски температури. В зависимост от това стойностите варират между 8000 и 12 000 км.

Различните типове шофиране обикновено са известни като тежко или умерено (което също така бива наричано и нормално), казва Съдърланд, което звучи не твърде естествено, доколкото повечето хора надали смятат, че карат в тежки условия - но изглежда, че все пак го правят. По негови думи, причината е, че ако изминете по-малко от 15 км, двигателят и маслото не се загряват напълно. А ако маслото е все още студено, по негови думи то не може да абсорбира така ефективно замърсителите от вътрешното горене.

"Маслото е проектирано да работи най-добре при пълно затопляне", твърди Съдърланд. "Ако отивате на урок по музика, на училище, до фитнеса, това са тежки условия на шофиране." Съдърланд твърди, че за умерено шофиране се смята "поне 75 км - изцяло по магистрала".

Някои хора продължават да се придържат към принципа за смяната на маслото на 5000 км - и имат затруднения с това да вярват на препоръките в ръководството на автомобила. Ако сте сред тези скептици, има фирми, които предлагат анализи на моторното масло - като Blackstone Laboratories във Форт Уейн, Индиана - едно от най-известните в света места за анализ на моторни масла. Фирмата обработва около 150 образци от масла дневно - и голям процент от тях са от потребители, които искат да разберат колко често е необходимо да сменят маслото.

Друг начин за по-точна оценка на потребностите от смяна на маслото е да си купите кола, която има индикатор за нужда от поддръжка, например Honda. Светлинен индикатор на таблото информира шофьора, когато системата прецени, че на маслото са останали само 15 процента полезен живот. Времето между подмените на маслото зависи от шофьора и условията на каране. Honda използват подобни индикатори в повечето си модели в последните пет години, твърди говорителят на фирмата Крис Мартин. Преди това ръководството за потребителя е препоръчвало подмяна на всеки 15 000 км в умерени условия и на 8000 км при тежки условия.

Според Филип Рийд от Edmunds.com притежателите на автомобили често получават противоречиви препоръки заради производителите на автомобили, които държат на репутацията на фирми, чиито коли издържат дълго - поради което дилърите държат да посещавате сервиз за смяна на маслото на всеки три месеца или 5000 км. А и самата цифра от 5000 км предизвиква инстинктивни реакции у потребителите: "Това оставя добро усещане у потребителя. Ако заредите колата с бензин, измиете я и й смените маслото, тя върви по-добре. Не че на практика наистина е така. Но хората го приемат по този начин."

Въпреки че според Рийд е съмнително, че повечето шофьори попадат в категорията "каране при тежки условия", а автосервизите вероятно ще използват това, за да принудят шофьорите да плащат за по-честа смяна на маслото от необходимото, Робърт Съдърланд от Shell Global на свой ред твърди, че не би желал "да се подлага на съмнение преценката на производителя." Превозните средства по негови думи "са сериозна инвестиция и смяната на маслата и течностите в тях е начин, по който защитавате тази инвестиция."

Така че преди да прецените дали е време за смяна на маслото, намерете ръководството на автомобила и проверете какво казва то. И когато човекът от автосервиза ви лепне стикер, който ви определя следваща дата за подмяна на маслото след 5000 км, задавайте въпроси. А след това откарайте колата на автомивка. Това като че ли е единственото, което никога няма да спре да й бъде необходимо.

 

Най-четените