18-годишната Ана Касчиело намира своето призвание случайно. Тя не може да намери подходящ за нея филтър в приложението Snapchat, който да изразява достатъчно добре собствената й индивидуалност. С други думи - Касчиело търси филтър, който да й подхожда.
Затова започва да разглежда безплатната опция на платформата - "Lens Studio" - а след това използва Photoshop, за да направи различни ефекти.
Тя създава филтри с добавена реалност, които в мобилното приложение повечето наричат "лещи".
Нейните предложения съдържат лунички под формата на цветя, бели блестящи звезди и други декорации, които могат да бъдат наложени върху лицето. Достъпни са за всички потребители, безплатни са и стават все по-популярни от ден на ден.
Ана от своя страна става част от онлайн общество от около 100 души, които са официално обявени за "създатели" на филтри и правят такива с добавена реалност за Snapchat. Много от тях успяват да печелят десетки хиляди долари като правят "лещи" за различни марки като Nike и Fanta. Те продават и брандирани стоки - тениски, чаши, сувенири.
От октомври 2018 г. насам Касчиело създава общо 30 филтъра със специални ефекти за снимки и видеа. Един от тях ви дава корона от усмихнати емоджита, а този, наречен "Happy Vibe", придава на лицето ви приятен слънчев загар.
Творенията на Ана имат над 17 милиарда преглеждания и й печелят 214 хил. последователи в платформата.
Касчиело тепърва започва следването си в технологичния университет във Вирджиния, където ще изучава компютърни технологии. Междувременно тя продава промоционални пакети с филтри в онлайн магазина Etsy - всеки за по 49 долара. Те могат да бъдат свалени и редактирани, за да се използват и в други социални мрежи като Instagram. Откакто е започнала да ги предлага през юни, Ана печели повече от 4000 долара.
Други създатели на "лещи" за Snapchat взимат най-малко по 1000 долара за разработването само на един отделен филтър, казва Бен Кнутсън. Миналата година той напуска работата си във фирма за информационни технологии, за да се занимава именно с това. За по-сложните филтри създателите им получават по около 30 хил. долара, допълва Бен.
Snap, компанията собственик на Snapchat, насърчава тази дигитална общност, която се състои от графични дизайнери, художници, различни артисти и аниматори, както и от отдадени фенове на социалната мрежа. Фирмата им помага да сключват договори с различни брандове като в същото време не взима процент от споразуменията.
Кайли Дженър и Адам Ламбърт с филтър с пеперуди
Филтрите, които стават все по-популярни, са една от причините за все по-големия успех на Snapchat напоследък.
Главният финансов директор на Snap - Дерек Андресън - смята, че именно новите "лещи" с добавена реалност спомагат ежедневните потребители на платформата да нараснат от 9 милиона на 13 милиона. Два от най-големите хитове в социалната мрежа според Андерсън включват филтър за смяна на пола и такъв, който ви прави да изглеждате като бебе.
Софтуерът "Lens Studio", който също е собственост на Snap, значително улеснява потребителите да създават собствена добавена реалност. Приложението включва вече готови шаблони като слънчеви очила или "лещи" за вашия домашен любимец. Работата с най-основните опции не изисква особени технологични умения.
Въпреки това по-сложните филтри изискват технически познания като програмиране, 3D моделиране, софтуерна обработка на кадри и познания за дизайн. Умелата работа с Photoshop също е наложителна.
За сметка на това създаването на "лещи" отваря пътя към изцяло нова кариера. Мнозина започват на шега и постепенно откриват, че могат да си изкарват прехраната по този начин. Те печелят добре от разработването на филтри за определени марки.
Конкурентът на Snapchat - Insagram, който е собственост на Facebook, също е в надпреварата с добавена реалност.
Тази седмица там започна бета програма, с която всеки може да създава и публикува виртуални ефекти на платформа, наречена Spark.
Кнутсън, създателят на филтри, който е напуснал сигурната си работа заради тях, също се захваща по-скоро за собствено забавление. Но филтърът, който превръща потребителя в репортер на извънредни новини, става изключително популярен, след като Бен го публикува и във форума на Reddit. След като се утвърждава като официален създател на "лещи", брандовете сами започват да го търсят.
Оттогава Кнутсън учи програмиране с Java и 3D моделиране, за да разработва филтри за Nike, Red Bull и норвежката марка шоколади Freia. На месец печели между 3000 и 10 хил. долара в зависимост от проектите, които приема.
Майкъл Никол, основател и художествен директор на фирма за добавена реалност в социалните мрежи, прави филтри за музикалната индустрия. Той е човекът зад "лещите" на бандата Maroon 5, които превръщат очите на потребителя в сини или виолетови и добавят на лицето части от текста на песента "Girl Like You".
Никол освен това създава филтър, който прави зъбите диамантени точно като на рапъра Quavo. Този филтър има 5,7 млн. преглеждания и над 200 хил. споделяния, уточнява екипът, който се занимава с дигиталния маркетинг на певеца.
В момента за фирмата на Майкъл работят няколко официални създатели на филтри. По думите му компанията има шестцифрени годишни приходи.
Други фирми в бранша споделят, че приходите им са по-скромни, но могат да достигнат до 30-40 хил. долара месечно. Само че успехите им си имат и тъмна страна.
Редица от артистите искат да печелят пари директно от филтрите си, а не само от "лещите", които определени марки спонсорират. Те дават пример с рекламите от YouTube, от които влогърите получават директни печалби.
Потенциален риск се крие в стабилността на Snapchat. Сега социалната мрежа е във възход със своите 13 млн. ежедневни потребители, но през 2018 г. компанията преминава през криза. Редизайнът на мобилното приложение не се възприема добре и в крайна сметка Instagram се оказва далеч по-популярен и използван в световен мащаб.
Затова създателите на "лещи" следят внимателно бизнеса на Snapchat.
Хора като Кнутсън обаче нямат намерение да се отказват от заниманието си. Той не желае да замени с нищо свободата да твори, която платформата му дава.