1.Какво е Интернет днес по принцип и лично за Вас?
За мен уеб е ежедневие, хоби, работна среда. За останалите, предполагам, че Интернет напоследък започва и свършва с Facebok.
2.Какво беше българският уеб преди 10 години?
Преди 10 години нямаше български уеб. Дипломната ми работа беше свързана с онлайн реклама и не успях да открия нито една добра практика в България, на която да се позова. Успокоителното в случая е, че и по света Интернет беше в начален етап и за повечето хора се изчерпваше с Amazon и eBay.
3.Коя е повратната точка за развитието на българския уеб?
Предполагам, че повратът е дошъл заедно с първите сериозни рекламни приходи. За съжаление пропуснах този период у нас, но съм убеден, че единствено приходите от реклама или продажба на онлайн услуги са повод за създаване, развитие и поддръжка на качествени уеб проекти. Свързвам този поврат най-вече с Пиеро97.
4.Кое е събитието на десетилетието в българския уеб през този период?
Dir.bg
5.Кое е явлението/откритието на десетилетието?
Вероятно ще се окаже Facebook. Другото най-значимо явление според мен е идеята за Google Adwords, която се реализира през далечната 2001-ва година и дава началото на милиарден бизнес и необикновени възможности за таргетиране на рекламата.
6.Кои са най-важните личности в българския уеб през последните 10 години?
Владимир Жеглов - внушителна личност, за мен Dir.bg е българският проект на десетилетието. Много от добрите интернет специалисти са минали през неговата школа.
Жюстин Томс - емблематична фигура, създател на Bg site, издател на книги за уеб, трудно бих изброил всичко, което е направила за развитието и популяризирането на българския интернет.
Виктор Пенев - успява в един преходен и труден период да развие мощна уеб група като Нетинфо, както и да реализира продажба й.
Александър Варов - мисля, че няма нужда да обяснявам, респект към всичко, което прави.
7.Какво постигнахте лично Вие и Вашата компания за тези 10 години?
Въведохме и развихме performance рекламата в България. Убедихме голяма част от българския бизнес в ползата от нея. Развихме редица високотехнологични продукти, с които улесняваме и подобряваме резултатите от рекламата в Интернет.
Създадохме чудесни партньорства с водещите български уеб издатели, превръщайки се в сериозен източник на приходи за тях. Както вече споменах, за да се развива успешно един уеб проект са необходими средства - именно там е нашият принос за българския интернет.
8.Кое е незабравимото за Вас през тези 10 години?
Работата с екипа на "Изи Онлайн". Възможността да правя бизнес с най-добрите си приятели. Най-хубавото за мен беше да изпитвам удоволсвие от труда си, да бъда обграден от способни и мотивирани хора, да виждам успешната реализация на идеите ни.
9.Кои са заплахите за българския уеб?
Българският уеб бранш чака следващата си повратна точка - значителният паричен приток от реклама. Отлагането на този момент, задържането на структурата на медия-микса в полза на външна, прес реклама и радио, може да се окаже пагубна за онлайн издателите.
Виждам опасност и в смяната на собствеността и оттам на управлението на водещите уеб групи. Опасявам се, че работата и преговорите с ръководства на международни компании забавя процесите и може да предизвика затваряне на определени уеб групи в себе си.
Друг проблем е размерът на пиратските сайтове (Arena и Zamunda) и най-вече тяхната комерсиализация. С претенциите да подпомагат обмена на информация, те се превърнаха в генератори на милионни приходи за сосбтвениците си. Според мен, съществуването на този битпазар за филми, евтина реклама и трафик изигра донякъде положителна роля в един период на безпаричие. Стимулира онлайн бизнеси, сайтове, предимно малки рекламодатели. Преходът към едно модерно общество, към европейски ценности и развита онлайн икономика обаче изисква преустановяването на всякакви подобни дейности в сивия сектор.
10.Какво ни очаква в бъдещето на българския уеб след още 10 години?
Изкупуването на всички водещи уеб групи от чужди компании.
Появата на нови проекти, свързани най-вече със създаване на собствено съдържание, преди всичко видео съдържание.
Изчезването на някои водещи в момента проекти.
Изравняването на бюджетите на уеб с тези за телевизия.
Уебът трябва да смени амплоато си на бранш с постоянен недостиг на финанси и да се утвърди като водеща медия.