Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Първите десет и малко на българския уеб: Мартин Попов

БГ бизнесът още не е разбрал колко може да спечели в уеб Снимка: Стоян Георгиев
БГ бизнесът още не е разбрал колко може да спечели в уеб

1.Какво е Интернет днес по принцип и лично за Вас?

Интернет е нещо уникално. Това е не просто новият медиен или информационен канал, интернет е много повече от това. Той е място, което непрестанно еволюира и се развива и дори ние хората, които се занимаваме с онлайн маркетинг и реклама, не можем да следим всичко, което се случва в него.

С появата на Интернет се промениха много неща, не само ежедневието на хората, но и възприятието ни за околния свят. Немислим е вече животът без интернет, никой вече не може да си представи живота без ползите, които той предлага, например да комуникираш с твои приятели или други онлайн потребители, да си плащаш сметките, да управляваш личните си финанси, да можеш реално почти всичко да купиш без да ти се налага да излизаш от вас, да слушаш музика, да гледаш видео и филми, да четеш и чатиш и т.н.

Дори ползите за бизнеса като цяло са изключително много, но не мисля че в България бизнесът все още е разбрал всички тези ползи, които може да извлече от интернет и поради тази причина все още не ги използва на 100%. Надявам се това да се промени и бизнесът в България да инвестира много повече ресурси, време и пари в корпоративните уеб сайтове, в комуникацията с потребителите и клиентите и т.н.

Лично за мен интернет е едно голямо предизвикателство, с което си лягам и се събуждам всеки ден. Интернет за мен е не само работа, то е много повече. Интернет ми даде шанса да намеря себе си след дълги години лутане и в същото време да намеря работата, която освен че ми дава финансова сигурност и възможност за развитие, ме кара да се забавлявам истински. В днешно време е много трудно, но същевременно важно, човек да намира удовлетворение в това, което работи и с ръка на сърцето мога да кажа, че аз съм го намерил, което ме прави много щастлив. Пожелавам и на други хора интернет да помогне така, както на мен!

2.Какво беше българският уеб преди 10 години?

Аз се занимавам с онлайн маркетинг и реклама през последните 5-6 години, не мога да кажа какво е бил българският уеб преди 10 години, но мога да споделя впечатленията и знанията, които съм добил от хората, които са участвали дейно в създаването и развитието на българския уеб, хора като Иван Иванов, Жюстин Томс и други, които имам честта да познавам.

Преди 10 год. е имало две уеб медийни компании - Dir.bg и НетИнфо. Те са били иноваторите и лидерите на пазара, те са диктували правилата, те са налагали стандартите, те са били компаниите, които са успели да убедят малкото рекламодатели тогава, че има смисъл да инвестират в онлайн реклама и маркетинг.

Вярвам, че им е било много трудно да убедждават рекламодателите в ползите на интернет рекламата. Лично на мен през последните години всеки ден ми се налага да обяснявам и обучавам рекламодателите какво представлява интернет, как работи той и т.н. Мога само да си представя какви усилия са влагали в това да има реклама в техните уеб сайтове. Ето защо на тези хора винаги ще им се възхищавам.

3.Коя е повратната точка за развитието на българския уеб?

Мисля, че повратната точка на българския уеб е свързана с онлайн търговията. Когато онлайн търговията започне още повече да навлиза в живота на българите, тогава много неща ще се променят.

Първо, потребителите ще харчат много повече пари в интернет отколкото офлайн, по този начин рекламодателите ще инвестират повече в интернет реклама.

Второ, потребителите ще разберат, че могат да печелят много лесно пари чрез така наречените афилиейт програми. Така много хора ще започнат да печелят от интернет, което ще се отрази положително на всички.

В момента по официални данни българите онлайн са над 3 000 000 души, което е около 40% пенетрация. Ако половината от тези хора започнат да харчат своите пари в интернет, повярвайте ми, рекламодателите ще се надпреварват кой пръв да привлече вниманието им.

За да се случи това обаче, първо банките трябва да направят по-привлекателни за онлайн търговците своите финансови условия за онлайн разплащания; второ, бизнесът да започне да предлага своите услуги онлайн с възможност за закупуване директно в уеб сайта; трето, трябва да има силна уеб организация, която да обяснява и убеждава онлайн потребителите и самите рекламодатели, че пазаруването в интернет е сигурно и рисковете са много по-малки отколкото реално те мислят, че са. И разбира се, че пазаруването в интернет е по-евтино, като това не влияе на качеството на продуктите.

4.Кое е събитието на десетилетието в българския уеб през този период?

Определено смятам, че това е Webit.bg. То се превърна във водещо събитие за Централна и Източна Европа. По своята мащабност и добра организация, Webit надмина всички локални събития, конференции и конкурси, които са правени досега в България. Много ми се иска обаче Webit да е насочен и към нас българите. Защото в момента няма нито един лектор, който да е от България - всички теми, които ще се дискутират, ще бъдат за световния интернет пазар, а ние знаем, че има много теми, които вълнуват хората на локално ниво и които трябва да са съобразени с етапа на развитие на бранша. Ето защо имам апел към организаторите следващия път, когато правят Webit, да канят и родни интернет специалисти, които съм сигурен, че има какво да кажат на присъстващата аудитория.

5.Кое е явлението/откритието на десетилетието?

Вярвам, че това е „Уеб Блог" - чрез появата на уеб блоговете силата на интернет отиде там, където й беше мястото - при самите онлайн потребители. Чрез уеб блог платформите всеки един човек стана нещо като информационна агенция. Светът започна да се върти около самите потребители. Техният глас вече може да бъде чут от всички хора по земята, техният глас вече значи нещо и той може да променя закони и да разрушава стени. Но не мисля, че все още потребителите са осъзнали силата, която вече имат. За секунди те могат да разрушат положителния имидж на дадена фирма/бранд или обратното, за секунди всеки един потребител може да стане световноизвестен (примери за това много) и т.н.


6.Кои са най-важните личности в българския уеб през последните 10 години?

Това са хора като Жюстин Томс, Иван Иванов, Александър Варов, Огнян Младенов, Богомил Шопов, Венци Костов и т.н.

Това са все хора, които са дали много на родното онлайн пространство, те са създали онлайн рекламата у нас, те са положили основите на онлайн пазара и сега ние по-новите личности продължаваме тяхното дело - да развиваме и обучаваме всички играчи на пазара.

7.Какво постигнахте лично Вие и Вашата компания за тези 10 години?

За себе си смятам, че постигнах доста положителни неща през последните няколко години. Успях да създам собствен бизнес, който засега се развива много добре и се надявам така да продължи. Преди да направя дигитална агенция Interactive Share, работех в различни медийни и рекламни агенции, дигитални агенции и уеб студия, където натрупах безценен опит, за което благодаря на всички колеги, с които съм работил.

Успях да създам много успешен уеб блог (www.interactive-share.com), където заедно с екипа на агенцията ежедневено споделяме своя опит в областта на онлайн рекламата и маркетинга, което се надявам нашите читатели оценяват.

Успях да намеря много нови приятели и съмишленци, с които се опитваме да развиваме и променяме в положителна насока онлайн пазара в България.

Успях да осъществя много обучения по интернет реклама, чрез които се надявам да съм помогнал на много хора, които искаха да разберат какви са ползите от този тип реклама и какви са възможностите, които тя предлага.

И най-накрая, но лично за мен на първо място, благодарение на интернет намерих човека, с който искам да прекарам остатъка от живота си.


8.Кое е незабравимото за Вас през тези 10 години?

Мисля, че най-незабравимото нещо, което ми се е случило е това, че създадох собствена дигитална агенция, която ми позволява да правя интернет маркетинг така, както смятам, че е правилно да се прави. Да имаш собствен бизнес е нещо, към което винаги съм се стремял и сега, когато това е факт, ме прави много щастлив!

В същото време ми напомня, че имам много повече отговорности от преди, когато работех за други хора и компании. Но когато знаеш, че почти всичко зависи от теб и твоя екип, че от вас зависи как ще се представите в очите на клиента - това някак си те кара да правиш нещата още по-добре, което от своя страна води до вътрешно удовлетворение, а това смятам че е много важно за всеки един човек.


9.Кои са заплахите за българския уеб?

Мисля, че най-голямата заплаха за българският уеб сме ние самите!

От нас зависи как ще се развива пазарът, ние сме тези, които диктуват и налагат правилата и ако ние не успеем да се обединим и заедно да градим в положителна посока пазара, то това може да се окаже най-големият ни проблем. Ето защо вярвам, че организацията IAB Bulgaria е много важна за родното интернет пространство. Само чрез нея ние ще успеем да развиваме родния пазар и не винаги да сме от страната на догонващите международните пазари, а и ние да бъдем сред иноваторите и налагащи международни стандарти и тенденции.

Затова апелът ми към всички е - нека заедно да направим IAB Bulgaria, организацията, която ще спомогне за развитието на българския уеб!

10.Какво ни очаква в бъдещето на българския уеб след още 10 години?

Това е интересен въпрос. Надявам се след 10 год да няма разлика между това, което се случва на Запад и това в България. Очаквам пазарът да бъде единен и много по-различен от ситуацията сега. Предполагам, че след толкова години самият интернет ще бъде по-различен от този сега. Вярвам, че почти всички медийни канали ще минат под шапката на интернет, дори самата телевизия ще е дигитална. Мобилната и видео реклама ще бъдат със сигурност едни от водещите рекламни канали.

Но нека не се чудим какъв ще бъде българският уеб след 10 години, а да се опитаме сега още по-усилено всички ние да променяма нещата в правилната посока.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените