Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Facebook пробно скрива броя на харесванията

От 27 септември потребителите в Австралия ще могат да виждат броя харесвания, реакции и гледания (на видеа) на своите публикации, но не и тези на своите приятели и страниците, които следват. Снимка: iStock / Getty
От 27 септември потребителите в Австралия ще могат да виждат броя харесвания, реакции и гледания (на видеа) на своите публикации, но не и тези на своите приятели и страниците, които следват.
Целта на компанията е да осигури по-добро изживяване на потребителите. Изследвания са показвали, че бутонът "Like" може да доведе до стадно поведение и до ниска самооценка. Снимка: Getty
Целта на компанията е да осигури по-добро изживяване на потребителите. Изследвания са показвали, че бутонът "Like" може да доведе до стадно поведение и до ниска самооценка.
Facebook Inc. вече тестваха скриване на броя на харесванията в другата си социална мрежа - Instagram, което предизвика недоволството на някои от инфлуенсърите в платформата. Снимка: iStock / Getty
Facebook Inc. вече тестваха скриване на броя на харесванията в другата си социална мрежа - Instagram, което предизвика недоволството на някои от инфлуенсърите в платформата.

През последното десетилетие бутонът Like ("Харесвам") във Facebook се превърна в свещен символ за милиони и презиранa функция за други. Броят на харесванията на публикациите в социалната мрежа е гаранция за влияние над дадена аудитория, път към развитието на успешен бизнес и най-вече - мярка за самооценка.

Всичко това обаче има и своите отрицателни страни, най-вече последното. По-малкият брой харесвания може да накара потребител да се чувства отхвърлен, а по-големият – да му даде фалшиво усещане за значимост. Измерваме живота си с "харесвания" и това има своите последствия.

Ето защо Facebook пробно скрива броя на харесванията, за да провери дали това ще направи престоя в социалната мрежа по-приятен и по-малко вреден за потребителите.

Тестът започва в петък, 27 септември, и за момента ще се провежда само в Австралия.

Там броят на реакциите, харесванията и гледанията (при видеа) вече няма да е видим за всички. Само авторът на публикацията ще вижда точния брой на хората, които са реагирали на това, което е споделил. За останалите потребители цифрата няма да е видима.

С други думи – ще виждате колко хора са харесали вашите публикации, но не и колко са реакциите за публикациите на приятелите ви или на страниците, които следвате. Вместо досегашното "Петър Иванов и 127 други реагираха" ще се показва само "Петър Иванов и други реагираха".

Естествено, възможно е всеки да отвори списък с реагиралите и да види имената и реакцията, която са избрали ("Харесване", "Любов", "Еха!" и пр.). Но ако желае да знае броят на реагиралите, ще трябва да се приготви за дълго (и безсмислено) броене.

Същевременно видим за всички остава броят на коментарите под публикация, както и от какъв вид са най-често дадените реакции за нея.

Защо го правят?

Според говорител на компанията тестът има за цел да покаже дали ако харесванията, реакциите и броят гледания на видеа не са видими за всички, това ще подобри преживяването на хората в социалната мрежа.

Ако тестът покаже, че хората се чувстват по-добре, но без да бъде засегната общата потребителска ангажираност със социалната мрежа, тогава експериментът може да обхване и други държави, а дори да бъде приложен навсякъде.

За момента обаче тестове на други места освен в Австралия не са предвидени.

Целта на Facebook е да направи така, че потребителите да се чувстват по-комфортно, когато се изразяват в социалната мрежа. Да се фокусират върху качеството на това, което споделят и как то ги свързва с близките им хора, а не само върху броя на потребителите, които им дават палец нагоре.

Скриването на броя харесвания на чуждите публикации наистина може да повлияе на потребителското поведение. Първо, да накара потребителите да се чувстват по-спокойни във Facebook. Ако виждаш, че публикациите на приятелите ти в социалната мрежа се радват на огромна популярност, а твоите не, това може да доведе до чувство за непълноценост и лъжливо усещане, че не си добре приет. Ако не ги виждаш, този риск намалява.

Второ, премахването на харесванията може да намали и стадното поведение. Т.е. потребителите може да започнат сами да решават дали са харесали дадена публикация, вместо прибързано да реагират, защото много други са го направили преди тях.

Facebook Inc. вече направи подобен тест с друга своя социална мрежа – Instagram.

През април броят на харесванията в Instagram беше скрит в Канада, а през юли и в още шест държави: Австралия, Бразилия, Нова Зеландия, Ирландия, Италия и Япония. Въпреки че от тези тестове вече има събрана информация за това как промяната се е отразила на потребителското изживяване, било е необходимо такива да се направят и във Facebook заради разликите в двете приложения.

Няколко изследвания през годините са показвали рисковете от някои от функциите на социалните мрежи, включително и от "харесванията" във Facebook. Според тях чатенето с приятели и коментирането на теми кара хората да се чувстват добре, докато пасивното скролване и харесване на публикации може да доведе до завист и дори до влошаване на това как човек гледа на самия себе си.

Причината е, че потребителите могат неусетно да започнат да сравняват своя на пръв поглед скучен живот с натрупалите хиляди и милиони лайкове снимки и статуси, споделени от приятели или знаменитости. Това води до погрешната представа, че този с по-малко лайкове е по-незначим.

Какво ще се случи със страниците?

Тестът на скритя брой на "харесваниятa" и евентуалното му бъдещо прилагане в световен мащаб обаче създава притеснения що се отнася до страниците във Facebook. Някои от тях се радват на масивно следване от потребители и получават много повече харесвания от публикациите на отделни индивиди.

Тревогата е, че ако споменатото по-горе стадно поведение изчезне, страниците няма да могат да се възползват от допълнителната потребителска ангажираност, която то носи.

Някои канадски инфлуенсъри вече се оплакват за това, че тестовото скриване на харесванията в Instagram е довело до по-малък обхват на публикациите им, макар че няма достоверна информация, която да докаже това. А и освен всичко друго Facebook ще продължи да използва броя харесвания в своя алгоритъм като фактор при показването на публикации.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените