Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Новият план на Зукърбърг - криптовалутата на Facebook

Пускането на криптовалутата е част от идеята на Зукърбърг за преобръщане на Facebook от масова, публична и социална платформа към мрежа за затворен и сигурен обмен на лични съобщения и/или пари между отделни потребители Снимка: Facebook
Пускането на криптовалутата е част от идеята на Зукърбърг за преобръщане на Facebook от масова, публична и социална платформа към мрежа за затворен и сигурен обмен на лични съобщения и/или пари между отделни потребители

Facebook си е осигурил подкрепата на десетки компании за пускането на новата си криптовалута Libra, която би трябвало да направи премиера през следващата седмица.

Според "Уол стрийт джърнъл", големи финансови организации като Visa и Mastercard, заедно с технологични платформи като PayPal, Uber и Booking.com са се съгласили да инвестират за разработването на FB-валутата и да станат част от независимия консорциум Libra Association, която ще я управлява.

Привличането на компании като Visa и Mastercard е интересно, защото криптовалутите обикновено се разглеждат като по-евтина алтернатива на традиционните разплащателни мрежи, коментира The Verge. Възможно е интересът им да е провокиран от желание да хванат вълната на популярността на Libra, която потенциално ще може да се ползва от всички 2.4 млрд. активни потребители на Facebook. Така биха имали и пряко наблюдение върху амбициите на социалната мрежа като евентуален конкурент в сферата на разплащанията.

Колкото до Facebook - създаването на независим контрол върху криптовалутата им би трябвало да се разчита като знак на добра воля пред потребителите и регулаторите, които стават все по-внимателни към концентрацията на власт в платформата на Марк Зукърбърг.

Проектът Libra би трябвало да бъде анонсиран официално на 18 юни, а пълноценното й въвеждане в експлоатация е планирано за 2020 г.

Очаква се тя да бъде организирана като "stablecoin" - т.е. да се обвърже с пакет от утвърдени национални валути, така че да не се допускат резки пикове и спадове на стойността й подобно на случая с криптовалути като биткойн. Въпросът за стабилността на Libra е от първостепенно значение за Facebook, които се надяват да привлекат потребители в развиващите се страни с алтернатива на по-неустойчивите местни валути.

Преди да започне финансовия си експеримент на практика, Facebook ще трябва да преодолее множество регулаторни препятствия, включително - да даде гаранции за недопускане на измами или пране на пари през тази система.

Правителствата биха имали интерес да работят с Facebook, доколкото социалната мрежа ще получи контрол върху огромна база данни за финансовите потоци и потенциални данъчни задължения на граждани от десетки държави.

Работата по този проект започва преди около една година, когато Facebook привлича бившия президент на PayPal Дейвид Маркъс към екипа си.

По неофициална информация на The Information, главният икономист на Libra е професорът от Масачузетския институт по технологии Кристиан Каталини. В началото на 2019 г. FB е привлякъл целия екип на блокчейн-стартъпа Chainspace.

През май Facebook е регистрирал компания в Швейцария с името Libra Networks и е запазил търговската марка "Libra" за блокчейн компания. Марк Зукърбърг е основният двигател на интереса към криптовалутата, макар че главният оперативен директор Шерил Сандбърг и главният финансов директор Дейвид Уенър са по-скоро скептично настроени към бъдещето на технологията в рамките на Facebook.

Възможно е Facebook да инвестира и в изграждането на физическа инфраструктура за валутата си под формата на терминали-банкомати, през които потребителите да обменят дигиталните си активи за фиатни валути. Служителите на компанията ще имат възможност да получават част от заплатата си под формата на криптовалутата.

Целта на FB-криптовалутата е не само да се ползва за трансфер на пари между клиенти на приложенията WhatsApp и Messenger, както и при покупки от външни електронни магазини.

Транзакциите във вътрешната среда на Facebook няма да подлежат на допълнително таксуване. Libra може да се окаже по-привлекателна опция за потребители в бедните региони по света в сравнение с обичайните банкови услуги и да промени значително пазара на паричните трансфери.

Нещо повече: инициативата на FB ще увеличи драстично темпото, с което хората се информират за криптовалутите като цяло. А когато масовата публика бъде образована на достатъчно добро ниво, това ще увеличи и потреблението на другите криптовалути с ограничен ресурс.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените