Вече повече от една година продължава съдебната драма за милиарди между гиганта Apple и Epic Games. Без съмнение това е едно от най-важните дела в технологичния бранш за последните години с огромен потенциал да промени правилата в цялата индустрия.
Геймъри, разработчици и инвеститори очакват с нетърпение какъв ще бъде резултатът, а колкото повече наближава развръзката, толкова повече се покачва и напрежението. Няма как и да бъде по друг начин, когато става въпрос за една от най-бързо развиващите се пазарни ниши.
Цифрите говорят сами говорят за темповете, с които расте браншът на мобилните игри. Само за 2020 г. приходите в глобален мащаб са 77,2 милиарда долара при 12% ръст на потребителите в сравнение с предишната година и в условията на глобална пандемия. В този смисъл съвсем не е изненада, че всички са вперили поглед към сблъсъка между Apple и Epic Games.
Всичко започна с обвиненията на Epic към производителя на iPhone за прилагане на некоректни практики в своя App Store. По-специално става въпрос за строгите ограничения върху всички приложени, които нямат право да имат собствени системи за разплащане с потребителите си и са принудени да използват тази на Apple, която от своя страна удържа за себе си комисионна от 30%.
Разработчиците не само че не могат да заобиколят тази такса, но и нямат право да предупреждават потребителите си, че биха могли да направят същата покупка от друго място и за по-малко пари.
Очевидно огромният процент от приходите, който от Apple си удържат, се оказва твърде солен даже и за платформа като Netflix. Още през 2018 г. системата за стрийминг спира всякакви начини за разплащане в своето iOS приложение, а в опит да предотвратят загубата на подобен източник на приходи, от Apple опитват всякакви трикове, като дори е обсъждано и евентуалното налагане на "наказателни мерки."
Все пак Netflix спира разплащанията, а целият последвал шум около скандала с Epic в крайна сметка принуждава Apple още в края на миналата година да намали комисионната си до "едва" 15%. Това обаче важи само за дребни разработчици с годишни приходи по-малки от 1 милион долара, а за всички останали си остава стандартното таксуване и правила.
Всъщност с хода на делото и всички изслушвания става ясно, че тази прословута комисионна реално е само малка част от проблема.
Процесът разкрива пред обществеността редица недостатъци в отношенията на Apple и различните разработчици и най-вече начинът, по който се оценяват и приоритизират партньорствата с тях. Вероятно съвсем не е случайно, че даже собствено проучване на Apple от април показва как цели 39% от разработчиците всъщност не се чувстват доволни от работата си с технологичния гигант.
На преден план излизат казуси, които са били ясни, но чак благодарение на делото, те влизат в дневния ред и в общия публичен диалог за това как трябва да си партнират разработчици и разпространители от ранга на Apple.
Един от аргументите на Apple за важността и смисъла на техния магазин за мобилни приложения е, че той не е просто платформа за сваляне на апове, а представлява едва ли не единствения посредник между разработчиците и потребителите на всички iOS мобилни програми.
"Идеята, че App Store има отговорност за клиентите на всяко едно приложение е абсолютна фантазия", твърди Марко Армънт, журналист и един от водещите дивелъпъри на Tumblr. "Неговата работа е просто да предоставя ефективен начин за разпространение на мобилни приложения - нито повече, нито по-малко от дейността, която извършва един уеб браузър или компания за хостинг. Всичко останало извън това е пълна заблуда и обида за останалите."
В този смисъл спорът между Apple и Eppic Gаmes е много по-голям от онези 30% такса на приходите.
Получава се така, че малките разработчици, които нямат съществени бюджети за собствена реклама остават зависими от Apple и биват притискани да се съобразяват с рестриктивни правила и такси, само и само за да могат да достигнат до пазара.
Така Apple скоро може да стане обект и на други съдебни процеси, независимо от изхода на делото с Epic. Във Великобритания властите вече стартираха разследване, свързано с жалби на разработчици. От друга страна Европейският съюз също таргетира производителя на iPhone по отношение на установяването на строги правила, които поставят в неравностойно положение конкурентните услуги за стрийминг на музика в App Store.
Очаква се властите в Южна Корея, Австралия и Русия също да вземат подобни мерки.
В резултат много вероятно е целият натиск, който ще бъде указан върху Apple да принуди компанията да промени начина си на работа с App Store и отношенията си с милионите iOS разработчици.
Все пак без тях няма да има приложения, а без приложенията какъв ще бъде смисъла от телефоните и таблетите на Apple?
Междувременно цялата тази ситуация би могла да бъде и добър пример за всички компании, които по един или друг начин ограничават своите по-малки партньори във възможностите за правене на бизнес или провеждане на собствена стратегия.
Примерът на Apple срещу Epic Games показва, че всяко едно действие трябва да бъде тясно обвързано не толкова от мотивите за печалба, а от аргументите в полза на потребителските ползи.